مجلس سه شیفته، پا به رکاب کابینه سیزدهم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاهد این ادعا هم سخنان روز گذشته محمود احمدی بیغش، نماینده شازند است که در تذکری مدعی شد: «محمدباقر قالیباف جلساتی را منعقد می‌کند و از بعضی نمایندگان می‌خواهد که بعضی گزینه‌ها رای بیاورند و بعضی رای نیاورند…» البته علی نیکزاد که ریاست جلسه را در آن زمان برعهده داشت در پاسخ به این تذکر، اعلام کرد که از این جلسات خبر ندارد، اما تلویحا آن را پذیرفت و گفت: «ما از جلساتی که می‌فرمایید خبر نداریم. هیچ‌کسی نمی‌تواند در نظر نمایندگان تاثیر بگذارد. ممکن است نمایندگان به بسیاری از جلسات دعوت شوند اما نمایندگان فکر می‌کنند و هر کس رای خودش را دارد.»

سخنان احمدی بیغش اعتراض چند نماینده، خصوصا احمد امیرآبادی فراهانی را به همراه داشت و با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه خواستار ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شدند. قالیباف هم ضمن توضیحاتی در جلسه عصر دیروز درباره این اظهارات گفت: «آنهایی که من را می‌شناسند می‌دانند که جز کار مردم و کارآمدی برای من هیچ چیز دیگر موضوعیت ندارد.» او این سخنان را درراستای ایجاد انشقاق میان قوا دانست که از سوی دشمنان مطرح می‌شود. بنابراین از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواست نسبت به بررسی این ادعا ورود کنند.

انتقاد به آیین‌نامه رای اعتماد

همان‌طور که پیش‌بینی شده بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تا عصر امروز چهارشنبه به اتمام می‌رسد و به احتمال زیاد دو یا سه گزینه پیشنهادی موفق نشوند اعتماد مجلس را به دست آورده و بر مسند وزارت تکیه زنند. اما نکته‌ای که این روزها مورد انتقاد نمایندگان است، چگونگی رای اعتماد به وزرا است. برخی بر این باورند که باید رای اعتماد به صورت کاغذی و گلدانی انجام شود؛ اما قالیباف تاکید دارد به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا، رای اعتماد به صورت الکترونیکی باشد.

موضوع دیگری که روز گذشته انتقاد اقبال شاکری نماینده تهران را به همراه داشت، او در انتقاد به آیین‌نامه داخلی با انتشار کلیپی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام بیان کرد: «آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد فرآیند رای‌اعتماد به وزرا نیاز به اصلاح دارد. طبق ضوابط و آیین‌نامه فعلی مجلس در ابتدا کلیه وزرا به ترتیب الفبا برنامه‌هایشان را ارائه می‌دهند. سپس موافقان و مخالفان نظراتشان را اعلام می‌کنند و سپس رییس‌جمهور سخنرانی می‌کند و نهایتا رای‌گیری برای کلیه وزرا باهم انجام می‌شود. بنابراین اولین وزیر فرصت گفت‌وگو و مذاکره بیشتری برای جلب آرای نمایندگان نسبت به وزرای بعدی دارد و آخرین وزیر هم عملا هیچ وقتی ندارد. این فاصله زمانی اثر منفی در رای‌گیری دارد. به نظرم رای‌گیری برای هر وزیر باید بلافاصله بعد از ارائه برنامه و نطق مخالفین و موافقین انجام گیرد.»

مجلس بی‌تجربه و حاشیه‌ها

اگرچه به نظر می‌رسد نمایندگان با وزرای پیشنهادی مشکل چندانی نداشته باشند، اما به دلیل عدم تجربه اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم، بیش از سایر مجالس دچار مباحث حاشیه‌ای می‌شوند. به هر حال آنها صبح سه‌شنبه در ادامه دستور کار خود به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، برنامه‌های سیدرضا فاطمی‌امین وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت همچنین برنامه‌های محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را در دستور کار خود قرار دادند. طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، در ابتدا گزارش کمیسیون صنایع درباره برنامه‌های پیشنهادی وزیر صمت قرائت شد. روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع، برنامه‌های فاطمی‌امین را تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و خبر داد که کمیسیون متبوعش صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را تایید کرده است. همچنین کمیسیون اقتصادی نیز برنامه پیشنهادی وزیر صمت را با اسناد بالادستی منطبق دانست.

وزیر پیشنهادی صمت: بساط رانت‌خواران و سلطان‌ها جمع می‌شود

پس از آن نمایندگان موافق و مخالف نظراتشان را درباره وزیر پیشنهادی صمت بیان کردند. یکی او را «فسادستیز» دانست و دیگری او را «خروجی‌گرا و نتیجه‌محور». یکی گفت که «با هیچ‌کسی عقد اخوت نبسته‌ایم» و «انقلاب به ما مجوز نداده که وکیل‌الدوله شویم.» در نهایت هم وزیر پیشنهادی صمت پشت تریبون قرار گرفت تا به دفاع از خود و برنامه‌هایش بپردازد. او مدعی شد: «با اقدامات دولت مردمی، دیگر سلطان‌ها، حیاط‌خلوت‌ها و بساط رانت‌خواران جمع می‌شود و فسادستیزی از شعارهای مهم دولت سیزدهم است و با همراهی تمام دستگاه‌ها و مجلس، مبارزه با فساد را محقق می‌کنیم.»

گزارش کمیسیون آموزش: برنامه زلفی‌گل نسبتا با اسناد بالادستی منطبق است

پس از آن نمایندگان در نوبت صبح، بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات را در دستور کار خود قرار دادند. به گفته رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برنامه‌های زلفی‌گل تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق است و کمیسیون متبوعش صلاحیت وزیر علوم را تایید کرده است. گزارش کمیسیون‌ها که قرائت شد، نمایندگان موافق و مخالف سخنان خود را درباره او و برنامه‌هایش اعلام کردند.

باید «جوانان حزب‌اللهی» در کابینه باشند

روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس در جلسه بررسی صلاحیت وزیر علوم در مخالفت با او تاکید کرد: «به گفته رهبری دولت جوان حزب‌اللهی کلید مشکلات کشور است؛ نیمی از وزرا برنامه تحولی ندارندو برنامه آقای زلفی‌گل نیز تماما سیاست‌های کلی و گرد و قشنگ است ما در شش ماه انتظار تحول داریم، نه در طول چهار سال. آقای رییسی کابینه را اصلاح کنید و به سمت دولت جوان حزب‌اللهی سوق دهید.»

زلفی‌گل علاقه ویژه‌ای به آقای خاتمی دارد

علاوه بر درخواست استفاده رییسی از وزیر حزب‌اللهی در کابینه، نکته دیگری که درباره وزیر پیشنهادی علوم مطرح شد، ادعای علاقه او به سید محمد خاتمی و وسط کشیدن موضوع حوادث سال ۸۸ بود. این دومین بار است که برخی نمایندگان برای مخالفت با وزرای پیشنهادی رییسی، جریانات ۸۸ را وسط می‌کشند. در حالی که وزرای پیشنهادی کوچک‌ترین وابستگی حزبی و نزدیکی با جریان اصلاحات ندارند. بار اول درباره خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات مسائل سال ۸۸ به میان آمد!

سیدعلی یزدی‌خواه در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: «مدیر در هر مجموعه‌ای شرح صدر باید داشته باشد ایشان کمتر از این موضوع برخوردار است. ما در موضوع فتنه خواستار موضع شفاف ایشان هستیم. آقای زلفی‌گل سال ۸۴ وقتی دولت اول احمد‌ی‌نژاد تشکیل شد از معاونت استعفا دادند. البته علاقه ویژه‌ای به آقای خاتمی دارد؛ سیاست‌های نظام را باید اعلام کند و باید بگوید که من هیچ مناسبتی با سران فتنه ندارم. همین که خبر منتشر شد که ایشان وزیر پیشنهادی است، شور و شعف در جبهه منحرفین و غرب‌گرایان و اصلاح‌طلبان ایجاد شد.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: «اگر بحران کوی دانشگاه در سال ۷۸ یا ۸۸ مجددا ایجاد شود، می‌تواند مدیریت کند؟ اشرف بروجردی و علی افشاری از ایشان حمایت کرده‌اند. ما وزیری قاطع، متفکر از نوع آزاد می‌خواهیم.»

زلفی‌گل تمام وجودش با نظام جمهوری اسلامی عجین شده است

برخلاف ادعاهای یزدی‌خواه، عبدالناصر درخشان در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: «زمانی که موجی از شادی در کل جامعه دانشگاهی کشور برای انتخاب این فرد به وجود آمده، این نشانه خوبی از انتخاب وی است. زلفی‌گل فردی میهن‌دوست و انقلاب‌دوست است که تمام وجودش با نظام جمهوری اسلامی عجین شده است.»

درخشان افزود: «مگر مقام معظم رهبری نگفتند که نیروی انسانی توانمند، نخبه و مستعد کشور سرمایه مملکت است. مگر وزرای گذشته سابقه وزارت داشتند؟ کافی است که کارنامه مدیریتی‌شان را با سایر وزرای قبلی مقایسه کنیم. مگر ایشان سرباز بسیجی نبودند؟ مگر استاد نمونه بسیجی کشور نبودند؟ وی در کشور تنها شخصیتی است که جوایز بین‌المللی متعددی دارد و باید به آن افتخار کنیم. من زبانم قاصر است که درباره وی صحبت کنم و امیدوارم در زمان انتخاب او، تغییر و تحولات را در زمان مدیریت ببینیم.»

سخنرانی «زلفی‌گل» در محضر رهبر انقلاب، منجر به ایجاد «بنیاد ملی نخبگان» شد

احمد نادری نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم او را بسیجی توصیف کرد و گفت: «وجهه انقلابی و مشی بسیجی آقای زلفی‌گل در عرصه‌های مختلف سبب شده به عنوان دبیر مجمع اساتید استان انتخاب شوند. ایشان چندبار در محضر مقام معظم رهبری سخنرانی کردند و یکی از این سخنرانی‌ها منجر به ایجاد بنیاد ملی نخبگان شد…»

آغاز نوبت عصر با دفاعیات زلفی‌گل

پس از سخنان موافقان و مخالفان، زنگ پایان جلسه نوبت صبح به صدا درآمد و نمایندگان راس ساعت ۱۴ شیفت عصر مجلس را با دفاعیات زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم از برنامه‌هایش آغاز کردند.

محمدعلی زلفی‌گل در جریان جلسه علنی نوبت عصر ضمن تشریح برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: «در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسوولی در هر رده و سطحی باشد چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند، یقینا عاقبت به خیر نمی‌شود…»

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد

وزیر بعدی که بررسی صلاحیت او در دستور کار مجلس قرار گرفت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است. سخنگوی کمیسیون فرهنگی ازموافقت کمیسیون مربوطه با وزیر پیشنهادی فرهنگ خبر داد. پس از آن موافقان و مخالفان به بیان سخنان خود پرداختند.

علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سوابق وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد. عفت شریعتی هم وزیر پیشنهادی فرهنگ را چهره‌ای محبوب در میان جوانان انقلابی دانست. نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس تاکید کرد: «ما به دنبال برنامه‌ریزی جهت تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که وزیر پیشنهادی این امر را در برنامه‌های خود دیده است.»

یزدی‌خواه: اسماعیلی چند پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد

سیدعلی یزدی‌خواه نماینده تهران در مجلس اما به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزیر پیشنهادی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد، گفت: «اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفته‌اند که باید دلیل آن را بدانیم.»

پس از موافقان و مخالفان، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد به دفاع از خود و برنامه‌هایش پرداخت.

اسماعیلی گفت: «برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ، موجودی ناتوان و بی‌اراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی، عرصه ولنگاری و سهل‌اندیشی نیست.»

مجلس سه شیفته شد

از آنجا که مجلس قصد دارد جلسه رای‌اعتماد وزرای پیشنهادی تا عصر چهارشنبه برگزار شود، ۱۹۱ نماینده از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر، با پیشنهاد محمدباقر قالیباف مبنی بر سه شیفته شدن جلسه روز سه‌شنبه مجلس تا ساعت ۲۰ موافقت کردند. آنها پس از تنفسی نیم‌ساعته وارد بررسی صلاحیت و برنامه‌های احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی کشور شدند. وزیری که کمیسیون‌های امنیت، عمران و شوراها موافقت خود را با برنامه‌هایش اعلام کردند. عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو و در نهایت حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گزینه‌های پیشنهادی بعدی هستند که نمایندگان به ترتیب حروف الفبا برنامه‌ها و صلاحیت آنها را تا عصر امروز چهارشنبه بررسی خواهند کرد. سپس جلسه رای اعتماد به آنها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و پرونده کابینه دولت سیزدهم برای چهار سال باز خواهد شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 211183
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا