اجلاسیه بغداد شروعی بر حل مناقشات خاورمیانه

حسن بهشتی‌پور * اجلاسیه بغداد ویژه حل مناقشات میان ایران و عربستان نیست که توقع داشته باشیم رییس‌جمهوری ایران شخصا در این نشست حضور داشته باشد. در صورتی که اجلاسیه‌ای میان سران ایران و عربستان و عراق بود و آقای رییسی در این اجلاسیه شرکت نمی‌کرد در آن صورت تبعات زیادی برای ما به همراه داشت، اما از آنجایی که اجلاسیه موضوعات مختلفی را در کنار حل مناقشات ایران و عربستان در منطقه دنبال می‌کند و عربستان هم در سطح وزیر خارجه در این نشست شرکت کرده، خوب است که جمهوری اسلامی ایران هم این ملاحظه را داشته باشد.

بنابراین نشست بغداد مختص حل مناقشات ایران و عربستان نیست اما فرصت مغتنمی برای حل مسائل بین ایران و کشورهای عربی است. البته باید اول مشخص شود که طرف عربستانی چه برنامه و پیشنهاداتی دارد، سپس این پیشنهادات و مذاکرات به درصدی از پختگی و توافق بین وزرای خارجه طرفین برسد و در اجلاسیه بعدی در سطح سران به حل این مناقشات بپردازند، چرا که حضور رییس‌جمهور در جلسه‌ای که هیچ صحبت اولیه‌ای درباره حل مناقشات نشود و دستاوردی نداشته باشد وجهه خوبی ندارد.

 ضمن اینکه مشخص نیست این اجلاسیه بغداد بتواند به صورت فوری مشکلات و مناقشات میان ایران و عربستان را حل کند. هر چند که دو نشست دیگر در سطح نیروهای امنیتی در عراق برگزار شده است، حالا در سطح وزرای خارجه این مذاکرات برگزار می‌شود و بعد از آن اگر دستاوردی داشته باشد به سطح سران کشورها خواهد رسید.

نکته دیگر درباره اجلاسیه بغداد حضور ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در این نشست منطقه‌ای است که انتقاداتی به همراه داشته است. به دلیل کمرنگ شدن حضور آمریکا در غرب آسیا، فرانسه دنبال حضور پررنگ‌تر شدن فعالیت اقتصادی خود است. فرانسه به دنبال بازارهای جدید و موقعیت جدید در منطقه خاورمیانه است و در سوریه و لبنان حضور داشته و دنبال این است که در شمال عراق و اقلیم کردستان از نفوذ قبلی خود استفاده کند و در کشورهای حوزه خلیج‌فارس بازار فروش بیشتری داشته باشد. انگیزه فرانسه به بازاریابی و حضور گسترده در منطقه برمی‌گردد و ربطی به موضوعات سیاسی ندارد.

جدای از فرانسه، این موقعیت اجلاس بغداد برای کشورهایی مثل ایران و کشورهای عربی فرصت مغتنمی است تا مشکلات را از نزدیک بررسی کنند و بتوانند آنها را چهره به چهره مرتفع کرده و راهکاری برای حل مشکلات روابط ایران و کشورهای عربی خصوصا عربستان و مصر پیدا کنند، چرا که حل این مساله و مشکل می‌تواند کمک بزرگی به صلح و ثبات و امنیت در غرب آسیا باشد.

توجه داشته باشید که قطر در این اجلاسیه شرکت کرده است که در تعارض با منافع و رقابت با عربستان است. همچنین امارات در این نشست حاضر شده که روابط نزدیکی با عربستان دارد. از طرفی هم اردن که اخیرا روابطش با عربستان درباره موارد متعدد شکرآب شده بود، شرکت کرده است. مصر هم در این اجلاسیه حاضر شد؛ کشوری که بین کشورهای عربی تعیین‌کننده و تاثیر‌گذار است. بنابراین حضور این کشورها در اجلاسیه بغداد در سطح خوبی انجام شد و اگر اراده‌ای وجود داشته باشد این اجلاسیه می‌تواند شروع خوبی برای حل مناقشات منطقه خاورمیانه به حساب آید.

* کارشناس سیاسی و تحلیلگر امور خاورمیانه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 211956
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا