تویوتا مسلط بر جهان؛ پراید پرچمدار ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تحلیلگران معتقدند از آنجا که تولیدکنندگان خودرو در طول سال‌های گذشته سیاست‌هایی را به منظور استقرار کارخانه‌های خود در کشورها پر مشتری داشته اند، مدل تولید و حتی سلیقه مصرف‌کنندگان دائما در حال تغییر و تحول است.

طبق گزارشی که اخیرا «ویژوال کاپیتالیست» منتشر کرده است، ممکن است مقیاس پرفروش‌ترین خودروها در کشورهای مختلف متفاوت از یکدیگر باشد؛ با این حال یک چیز مسلم به نظر می‌رسد: اینکه تویوتا تسلط غیرقابل انکاری بر بازار جهانی داشته و در ۴۱ کشور از میان ۱۰۴ کشور، پرفروش‌ترین خودرو محسوب می‌شود. در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد پرفروش‌ترین خودروی جهان در سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کرونا، تویوتا کرونا بوده و در پنج کشور جهان مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

همچنین تویوتا‌هایلوکس پیکاپ نیز علاوه بر اینکه در آمریکای شمالی جز پرفروش‌ترین‌ها محسوب می‌شود، سهم بازار قابل ملاحظه‌ای را در آرژانتین، آفریقای‌جنوبی و استرالیا به خود اختصاص داده است.

بازار به کدام نوع از خودروها گرایش دارند؟

سوال مهمی که در صنعت و بازار خودرو وجود دارد این است که مصرف‌کنندگان در حال حاضر چه چیزی را جزو ترجیحات اصلی خود قرار می‌دهند؟ شواهد نشان می‌دهد از میان ۱۰۴ کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، رویکرد غالب به سمت خودروهای سدان و‌ هاچ‌بک است و پس از آن کامیونت‌ها و وسایل نقلیه سبک مانند ‌SUV‌ها و ون‌ها مورد اقبال قرار دارند.

با تمامی این شرایط ترجیحات مصرف‌کنندگان به خصوص در همه‌گیری کرونا به طور قابل توجهی در حال تغییر و تحول است. به عنوان نمونه خودروی برقی تسلا مدل ۳ در حال حاضر پرفروش‌ترین ماشین در هلند و نروژ است و در چین نیز شواهد نشان می‌دهد که انگیزه مصرف‌کنندگان برای خودروهای برقی دائما در حال افزایش است. چنین وضعیتی در حالی ایجاد شده که تبعات ناشی از کرونا سبب کاهش ترددهای شهری و بین‌شهری شده و کمبود تراشه‌های الکترونیک نیز صنعت خودروسازی را با چالش‌های اساسی مواجه کرده است. با این حال کارشناسان معتقدند چنین چالش‌هایی در خصوص تقاضای خودروهای برقی موثر نبوده به احتمال زیاد پس از اتمام همه‌گیری کرونا، نقشه بازار جهانی خودرو دچار تغییر و تحول اساسی خواهد شد.

بازار اروپا و آمریکا

تحلیل‌ها همچنین نشان می‌دهد که پس از تسلا که مورد اقبال زیادی در اروپا قرار دارد، خودروی Skoda که محصولی از کشور جمهوری چک است به واسطه مقرون به صرفه بودنش بازار شرق اروپا را در اختیار خود گرفته است. پس از آن فولکس‌واگن گلف و پژو ۲۰۸ خودروهای مسلط بر بازار هستند. این در حالی است که فورد FIESTA در انگلیس، فیات پاندا در ایتالیا و لادا گراندا در روسیه جزو پرفروش‌ترین خودروها محسوب می‌شوند.

در کانادا و ایالات متحده نیز سهم اصلی بازار متعلق به فورد است؛ در حالی که نیسان پرچمدار خودروها در مکزیک محسوب می‌شود. در آمریکای جنوبی هم تویوتا، شورولت، نیسان و رنو بر بازار مسلط هستند.

آسیا و خاورمیانه

در خاورمیانه و در کشورهای عربستان، اردن و سوریه کیا با مدل‌های اکسنت و توسان پرفروش‌ترین خودروها محسوب می‌شوند. این در حالی است که فیات EGEDA مقام نخست را در ترکیه داراست و در عراق نیز کیا فرانتیر، پرفروش‌ترین خودرو محسوب می‌شود.

در همین رابطه بررسی نقشه بازار در خاورمیانه نشان‌دهنده سهم عمده تویوتا در این منطقه است به طوری که در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس یعنی کشورهایی نظیر کویت، قطر، امارات، بحرین، عمان و حتی یمن تویوتا لندکروز مقام نخست را در اختیار دارد و تویوتا کمری نیز در قزاقستان و کرولا در پاکستان بر بازار مسلط هستند.

در شرق آسیا و اقیانوسیه هم تویوتا و مدل‌های مختلف آن مقام اول را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که در هند موراتی آلتو و در چین نیز VW LAVIDA مقام نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

پراید مقام نخست در ایران

در میان تمامی این کشورها در آسیا، نکته جالب مقام نخست پراید به عنوان پرفروش‌ترین خودرو در ایران است. این خودرو در حالی مقام اول را در ایران دارد که مرداد ماه سال گذشته خبر توقف تولید آن منتشر شد. هر چند که در شهریور و مهر ماه اعلام شد که این موضوع به طور کامل متوقف نشده و حتی برخی از کارشناسان معتقد هستند که این موضوع اقدام اشتباهی بوده که به ضرر مصرف‌کنندگان تمام شده است.

در این راستا دو تحلیل متفاوت وجود دارد. نخست اینکه برخی از ناظران معتقدند در میان اکثر کشورهای منطقه که ملزم به واردات خودرو هستند، پرفروش بودن پراید در ایران نشانه نقطه قوت تولید داخلی است.

اما در مقابل، برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند، این امر نشان‌دهنده عدم رقابت در بازار و انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور است؛ زیرا اکنون که این خودرو قیمتش به بالای ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و انتقادات زیادی حتی از سوی مسوولان نسبت به بی‌کیفیت بودن این خودرو مطرح شده است، باز هم تولید در دو خودروساز بزرگ کشور زیان ده است و به واسطه شرایط داخلی، مصرف‌کننده انتخاب جایگزینی برای خرید خودرو ندارد. این موضوع همچنین نشان‌دهنده این واقعیت است که صنعت خودرو در داخل کشور علاوه بر از دست رفتن بازارهای صادراتی، از لحاظ فناوری و تکنولوژی نیز عقب مانده و در صورت قرار گرفتن در یک بازار رقابتی توان ادامه مسیر کنونی را ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 211966
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا