بی‌توجهی یا ندانستن عرف دیپلماتیک!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امیرعبداللهیان که روز شنبه در این اجلاس شرکت کرده بود، هم نوع عربی صحبت کردن پرتپق و غیرمسلطش حاشیه‌برانگیز شد و هم عدم رعایت عرف دیپلماتیک در گرفتن عکس یادگاری! طبق عرف دیپلماتیک معمولا رهبران کشورها باید در صف اول و وزرای خارجه و سایر مقامات در صف بعدی قرار بگیرند. با این حال وزیر خارجه کشورمان این عرف دیپلماتیک را رعایت نکرد و در صف اول قرار گرفت؛ اقدامی که اگرچه شاید به منظور نبوده باشد، اما هجمه‌ای از انتقادات را به سوی او روانه کرد و حاشیه‌ساز شد.

اجلاس منطقه‌ای حمایت از عراق در بغداد، با حضور تعدادی از سران کشورهای منطقه و همچنین نمایندگانی از سایر کشورها از جمله امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه برگزار شد. حسین امیرعبداللهیان نیز که به تازگی به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان از مجلس رای اعتماد گرفته و این اولین سفر او با این عنوان است، به نمایندگی از کشورمان در این نشست حضور یافت. اما محل ایستادن او در عکس یادگاری مقامات شرکت‌کننده بحث‌برانگیز شد، به حدی که برخی کاربران فضای مجازی او را به ندانستن الفبای عرف دیپلماتیک متهم کردند و گروهی دیگر او را جانشین شایسته‌ای برای محمدجواد ظریف ندانستند.

حواشی سفر اول

به نظر می‌رسد برای گرفتن عکس یادگاری در اجلاس بغداد، کشور میزبان محل ایستادن وزیران خارجه ایران و عربستان را در کنار هم طراحی کرده بود، اما از آنجایی که همچنان مناقشات میان ایران و عربستان حل نشده است، امیرعبداللهیان برای اجتناب از قرار گرفتن در کنار فیصل بن فرحان عمدا جای خود را عوض کرده است.

این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از بهبود روابط تهران- ریاض در ماه‌های اخیر هستند. چنانکه وزیر خارجه عراق اعلام کرد که مذاکرات بین ایران و عربستان در حاشیه نشست بغداد ادامه داشته است. از این رو شاید نتوان با اطمینان این اقدام امیرعبداللهیان را عمدی دانست و باید منتظر اظهارنظرهای رسمی ماند. اما این اقدام گفته می‌شود که حساسیت‌برانگیز شد و این بار به نخست‌وزیر امارات برخورد؛ تا جایی که با قهر از سالن اجلاس در کنفرانس سخنرانی نکرد و یکی از وزیران امارات به جای او صحبت کرد.

حاشیه دیگری که نوک پیکان انتقادات را به سمت وزیر خارجه جدید کشورمان نشانه رفت، نوع عربی صحبت کردن او است. برخی کاربران فضای مجازی با انتشار بخش‌هایی از تصاویر سخنرانی امیرعبداللهیان به زبان عربی که پر از استرس و تپق بود، نسبت به انتخاب او به عنوان وزیر خارجه انتقاد کردند، چرا که گفته شده بود امیرعبداللهیان به زبان عربی تسلط کامل دارد و یکی از عمده دلایل انتخاب او برای این سمت، نکته فوق اعلام شده است. دلیل اهمیت این موضوع هم شرایط حساس منطقه و قصد جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت ارتباط خود با کشورهای همسایه و عربی به ویژه عربستان برای کاهش تنش‌ها و ایجاد امنیت و ثبات در خاورمیانه است.

البته تسنیم این موضوعات را شایعه دانسته و درباره ترک سالن حاکم دوبی هنگام سخنرانی وزیر خارجه ایران توسط یک مقام عراقی گفته است که حاکم دوبی بر اساس اعلام از روز گذشته و با هماهنگی، پس از سخنرانی نخست‌وزیر عراق، سالن اجلاس را ترک کرده و خروج او هیچ ارتباطی به مساله دیگری نداشته است. ساعاتی بعد «حاکم دوبی» توئیتی را منتشر کرد که در آن با اشاره به دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست بغداد، برای وزیر خارجه ایران در سمت جدیدش آرزوی موفقیت کرده است. بنابراین شاید بتوان این دیدار را دلیلی بر بی‌اساس بودن ادعای مطرح‌شده در این باره دانست.

اما آنچه مسلم است اینکه وزیر خارجه جدید کشورمان باید بداند که کوچک‌ترین اقدام و رفتار او در عرصه بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای دارد و تحلیل‌های مختلفی از زبان بدن او مطرح می‌شود و برخی برداشت‌های مختلفی از رفتار او خواهند داشت. خصوصا حاشیه ایجادشده و نایستادن او در کنار وزیر خارجه عربستان برای گرفتن عکس یادگاری، آن هم در شرایطی که آنها دنبال کوچک‌ترین فرصت برای انتقاد از ایران هستند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد یا حتی زمینه‌ای برای ایجاد مناقشات جدید شود. بنابراین باید دقت بیشتری نسبت به رفتار خود و رعایت عرف دیپلماتیک داشته باشد تا به جای رفع مشکلات، چالش جدیدی برایمان به ارمغان نیاورد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 212184
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا