مردم منتظر نتیجه دستور رییسی برای کاهش قیمت ارز

به گزارش جهان صنعت نیوز:   برخی از تصمیم‌ها درباره مسائل کوتاه‌مدت است که باید حل شوند و برخی دیگر درباره گره‌های کور برجای مانده از سال سپری شده بر دست و پای اقتصاد است. به‌طور مثال تغییر ساختار اقتصاد ایران و به ویژه تغییر ساختار بودجه سالانه از کارهای اساسی است که دولت باید از چند هفته دیگر گام‌های نخست را بردارد و بودجه ۱۴۰۱ را براساس شاخص‌های گفته شده از سوی رییس دولت به ویژه گسترش عدالت و مبارزه با فساد تنظیم و تدوین کند. اما این روزها بازار کالاهای مورد نیاز شهروندان با شتاب روزافزونی بالا می‌رود و نرخ‌های ماهانه ارائه‌شده از سوی نهادهای اصلی تولید آمار این را به خوبی نشان می‌دهد.

 شهروندان از این وضعیت ناراضی هستند و امیدوارند دولت سیزدهم بتواند کاری کند‌. به نظر می‌رسد رییس دولت سیزدهم باور دارد افزایش قیمت کالاهای دیگر در بازار به رشد مهارناپذیر قیمت دلار در بازار ارز برمی‌گردد. به همین دلیل است که بنابه گزارش خبرگزاری‌ها رییس دولت در نخستین نشست تیم اقتصادی دولت سیزدهم نکاتی را یادآور شد. در این جلسه و بر اساس خواست رییسی «تیم اقتصادی دولت مکلف شد درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام دهد به‌نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را به‌کار گرفته است.»

حالا باید دید مراد رییس‌جمهور از قید زمانی فوری چه بازه زمانی را دربر خواهد گرفت؟ یک هفته؟ یک ماه؟ یک فصل از سال؟ در صورتی که منظور از این خواست و دستور حتی برای سه ماه آینده لحاظ شود به نتیجه رسیدن دستور رییس دولت سیزدهم تکلیف شاقی است که بر دوش تیم اقتصادی دولت گذاشته شد. واقعیت این است که مهار تورم در کوتاه‌مدت به معنای این است که در یک دوره کوتاه در بازار انواع کالاها به اندازه قابل اعتنایی کالا عرضه شود تا بازار به سوی کاهش حرکت کند. این در حالی است که ذی‌نفعان و به ویژه مصرف‌کنندگان امیدوار باشند این عرضه اضافی پایدار خواهد بود. در غیر این صورت بعید است گرانی به سرعت مهار شود. این تازه بخشی از ماجراست و بخش دیگر به تغییرات بازار پول برمی‌گردد که باید مهار شود و دولت از فشار بر بانک مرکزی بکاهد. از سوی دیگر کاهش شتاب رشد دلار در بازار ارز و کشیدن قیمت دلار به پایین به عرضه اسکناس دلار در کوتاه‌ترین مدت برمی‌گردد. باید دید آیا دست دولت باز است که از هر محل ممکن به اندازه‌ای دلار نقد به بازار ارز تزریق کند که قیمت‌ها فرو ریختن را تجربه کنند. شهروندان منتظر نتیجه دستور رییس می‌مانند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 212185
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا