تلاش برای پاک کردن صورت‌مساله

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اما این پایان ماجرا نبود و حالا نوبت حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است تا به جای گذاشتن مرحم بر دل رنجور زندانیان و خانواده‌های آنها، در اظهاراتی، سعی در ایجاد ابهام در صحت و سقم تصاویر منتشره کند و به جای حل مساله، به دنبال پاک کردن صورت‌مساله باشد!

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به تصاویر اخیر منتشر شده از زندان اوین با ابهام‌افکنی در صحت و درستی آنها مدعی شد: «این ابهام برای من رفع نشده است که چرا در این تصاویر از زندان اوین، افرادی که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند لباس زندانی بر تن ندارند.»

حجت‌الاسلام حسن نوروزی دستور رسیدگی به موضوع از سوی رییس قوه قضاییه را ناشی از «بزرگواری» او دانست و گفت: «نسبت به این تصاویر منتشر شده ابهام دارم؛ چه دلیلی دارد که زندانی را مورد ضرب و شتم قرار بدهند؟ ممکن است برای مثال یک زندانی دعوا کند و قصد تعرض به دیگری یا زندان بان را داشته باشد که در این میان یک تماس فیزیکی جزئی مانند هل دادن رخ بدهد اما ضرب و شتم چرا؟ با چه دلیلی؟!»

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: «در زمان طاغوت اگر شخصی علیه شاه سخن می‌گفت او را شکنجه می‌دادند، اما در جمهوری اسلامی ایران، افرادی به توهین و اظهارات مختلف می‌پردازند و کاری به کار آنها ندارند و با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند؛ حتی شخصی هم که برای مثال اقدام تروریستی انجام داده باشد، بازداشت و محاکمه می‌شود و مجازات خود را تحمل خواهد کرد ولی شکنجه در این میان معنایی ندارد.»

این نماینده فعلی و قاضی پیشین دستگاه قضا در ادامه توجیهات خود منکر شکنجه در زندان‌ها شد و تصاویر منتشره از زندان اوین را ساختگی و کار دشمنان برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات افغانستان دانست و افزود: «مثلا ممکن است در شرایطی برق زندان قطع شود و زندانی به دلیل گرما اذیت شود، اما اینکه شکنجه و ضرب و شتم کنند، خیر. این موارد در زندان‌های گوانتانامو و زندان‌های افغانستان و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود؛ فکر می‌کنم در این شرایط افغانستان، این اقدامات یک شانتاژ خبری بود تا افکار عمومی از زندان‌های مخوف آمریکا در افغانستان و شکست‌های اخیر آنها در منطقه برداشته شود.»

گفتنی است، پیش از این نیز عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای اصولگرا و مدیر مسوول روزنامه جوان در توئیتی سعی در ایجاد ابهام و رفع رجوع موضوع کرده و نوشته بود: «‏برخی تصاویر زندان ‎اوین نه قابل دفاع است و نه قابل گذشت. شایسته است ریاست محترم قوه تیمی مجرب را مامور رسیدگی کند و نتایج اعلام عمومی شود. ممکن است همزمان با محاکمه ‎نوری در اروپا سناریویی طرحی شده باشد. شاید آن تصاویر و ویدئو‌ها مدیریت شده باشد اما اعلام نتیجه قطعی لازم است.»

بازدید کمیسیون اصل ۹۰ از زندان اوین

پس از دستور رییس قوه قضاییه به دادستان به منظور رسیدگی فوری، هیاتی از کمیسیون اصل نود مجلس هم از سوی رییس مجلس مسوول بازدید از زندان اوین و بررسی موضوع شد.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در این‌باره گفت: «طی روزهای آتی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ ضمن برگزاری جلسه با مسوولان قضایی و سازمان زندان‌ها، بازدیدی از زندان اوین انجام خواهند داد.»

هر چند که حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه روز گذشته در این باره تاکید کرد و گفت: «خیلی از تصاویر پخش شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارند. برخی از جاهای دیگر اینها را گرفته‌اند- نمی‌گویم همه‌اش- و اصلا ربطی به قوه قضاییه ندارد.»

مصدق افزود: «رییس قوه قضاییه تاکید دارد و دیروز هم  گفت که  قوه قضاییه مصمم است اگر در داخل زندان توسط هر کسی اعم از  کارمند و قاضی و مسوول و …  تخلفی از مقررات نسبت به متهم و محکوم صورت گرفته باشد صدرصد قوه قضاییه برخورد خواهد کرد.»

رویکرد مثبت مسوولان در مواجهه با مشکل

اگر چه گفته شده است با ماموران متخلف یا به عبارتی «بی‌تفاوت» برخورد شده و از خدمت تعلیق شده‌اند اما توبیخ چند نفر، مردم را قانع نمی‌کند و قطعا چاره راه و علاج درد نیست. بلکه به قول محمود صادقی نماینده پیشین مجلس دستگاه قضا باید نظارت‌ها را بر زندان‌ها بیشتر کند و مسوولیت آن را به وزارت کشور یا دادگستری واگذار کند.

محمود صادقی نماینده حقوقدان مجلس دهم و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره تصاویر منتشر شده از زندان اوین و ایجاد ابهام درباره این تصاویر از سوی حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یازدهم گفت: «یک اتفاق کم‌سابقه‌ای که در این باره رخ داد این بود که به فاصله کوتاهی هم رییس سازمان زندان‌ها بر این تصاویر صحه گذاشت و قبول مسوولیت کرد و وعده پیگیری داد؛ هم آقای محسنی‌اژه‌ای رییس قوه قضاییه به دادستان دستور رسیدگی فوری داد.»

او ادامه داد: «این اتفاق کم سابقه و مثبتی است که چنین خبری درز پیدا کند و مسوولان آن را حاشا نکنند و بعد از قبول مسوولیت، خبر از تعلیق متخلفان بدهند. هر چند که باید دید بعد از اعلام رسانه‌ای چه برخوردی با مسببان صورت می‌گیرد و چه اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از تکرار این رویداد انجام خواهند داد.»

صادقی ضمن تاکید بر اینکه این تصاویر از زندان اوینی است که در مقایسه با سایر زندان‌ها شرایط بهتری دارد، گفت: «زندان اوین به نسبت سایر زندان‌ها از جمله فشافویه، رجایی‌شهر و زندان‌های شهرستان‌ها مثل شیراز و ارومیه شرایط بهتری دارد. اما مشت نمونه خروار است و باید به دنبال علاج این مشکل باشیم.»

این نماینده اصلاح‌طلب حقوقدان مجلس دهم به نامه‌ای که اخیرا در این باره به رییس قوه قضاییه نوشته اشاره کرد و گفت: «در این باره به ایشان نوشتم طی دهه ۶۰ مسائل مربوط به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان مطرح شد که امام خمینی دستور داد هیاتی با ریاست مرحوم محمد منتظری تشکیل شود و موضوع را بررسی و پیگیری کند که این اتفاق افتاد و مدتی، یک بار خبری از این بررسی‌ها اعلام می‌شد. در این نامه گفته‌ام که باید راه‌حل اساسی اندیشیده شود و دو راه‌حل را که در مجلس دهم به عنوان طرح دنبال می‌کردیم پیشنهاد دادم.»

صادقی ادامه داد: «پیشنهاد کردم در ساختار زندان‌ها اصلاحی صورت بگیرد و روند پیشگیرانه داشته باشد. اول اینکه یک هیات دائمی برای نظارت بر زندان‌ها متشکل از نماینده سه قوه حضور داشته باشد که به صورت ادواری از زندان‌ها نظارت کنند و گزارش بدهند. دوم انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه است. نگهداری از زندان‌ها ماهیت قضایی ندارد بلکه دارای ماهیت اجرایی است و باید منفک شده و به وزارت کشور یا دادگستری واگذار شود. در این صورت امکان نظارت‌پذیری بیشتر را برای مجلس هم فراهم می‌کند.»

این نماینده دور دهم مجلس در واکنش به اظهارات حسن نوروزی که به دنبال توجیه و ایجاد ابهام در صحت ماجراست، گفت: «برخی افراد به جای اینکه دنبال حل مشکل باشند، به دنبال انکار موضوع هستند و دلیل آن هم تعصبی است که به نظام دارند. آنها تلقی می‌کنند انتشار این تصاویر باعث خدشه چهره نظام و تضعیف آن می‌شود. به همین دلیل به جای حل مساله به دنبال پاک کردن صورت‌مساله هستند. پس به دنبال این هستند که دوربین‌ها را چه کسی هک کرده و چه کسی تصاویر را منتشر کرده است؟ به جای پرداختن به اصل ماجرا و حل مشکل، دنبال پنهان‌کاری و پرده پوشی هستند. در حالی که پنهان‌کاری، دردی را دوا نمی‌کند.»

صادقی با ابراز امیدواری نسبت به رویکردهای اعلامی متفاوت محسنی‌اژه‌ای در قوه قضاییه گفت که به دلیل این رویکردهای متفاوت در قالب حرف با مقامات قضایی، اظهارات نو و دیدار با زندانی‌های به قول خودشان امنیتی و به قول ما سیاسی، بتوان امیدوار بود اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

این نماینده حقوقدان مجلس دهم تاکید کرد: «البته باید دید این اقدامات اعلامی چه زمانی به مرحله عمل می‌رسد، هر چند نسبت به این امر امیدواریم.»

تصاویر منتشره از زندان اوین یا به گفته برخی زندانیان سابق «هتل اوین» از همان دقایق اول انتشار، در فضای مجازی دست به دست شد و واکنش شدید کاربران فضای مجازی را به همراه داشت و بسیاری از کسانی که تجربه مشابهی از بدرفتاری در زندان و بازداشت داشتند در قالب رشته توئیت‌هایی این تجربیات تلخ را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشتند.

گفته می‌شود، اتحادیه اروپا فروردین امسال زندان اوین را به همراه زندان مرکزی تهران بزرگ (زندان فشافویه) و زندان رجایی‌شهر به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. به هر حال با وجود تلاش برخی برای پاک کردن صورت‌مساله و نادیده گرفتن آن رفتارهای نامناسب با زندانیان، موضوع از سوی رییس جدید قوه قضاییه در حال پیگیری است که این امر می‌تواند نقطه قوتی در این شرایط بحران‌زده و بی‌اعتمادی ایجاد شده، باشد.

اخبار برگزیده
شناسه : 212189
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا