میرکاظمی و تفاوت ثروت و درآمد و بودجه خیالی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  میرکاظمی در گفت‌وگوی تلویزیونی انبوهی از اطلاعات مربوط به دیروز و امروز را بدون یک نظم منطقی و بدون اینکه بشود از صحبت‌های وی به یک برداشت علمی- کارشناسی درباره آینده بودجه‌ریزی کشور دست یافت، برای بینندگان ارائه کرد. او از سختی کار گفت که حالا دیگر هر خانواده ایرانی آن را با پوست و گوشت و استخوان لمس می‌کند.

او از کاستی بودجه‌های سالانه به ویژه کسری بودجه ۱۴۰۰ گفت که بسیار تکراری است و بارها و بارها از سوی اقتصاددانان و منتقدان دولت و نیز کاندیداهای ریاست‌جمهوری و نمایندگان مجلس بر زبان‌ها جاری شده است. «ما کشوری ثروتمند هستیم و فقیر نیستیم، در مقایسه با سایر کشورها از جهات‌های مختلف کشوری غنی هستیم‌، نباید کشور فقیری باشیم، نباید سطح زندگی مردم پایین باشد، اشکالی در این رابطه وجود دارد، اگر توقع دارید دولت سیزدهم روی ریل یازدهم و دوازدهم برود قاعدتاً همین مسیر خواهد بود و قطعا کسی آن را قبول نخواهد کرد.» آیا ایران کشوری ثروتمند است‌.

برخی از جمله میرکاظمی توجه ندارند کشوری ثروتمند خواهد شد و خواهد ماند که بتواند منابع ثروت خود را به درآمد قابل دستیابی تبدیل کند. ایران دومین دارنده ذخایر گاز جهان است اما آیا از این ذخایر گازی درآمد صادراتی دارد؟ به نظر می‌رسد ایران در ردیف کشورهای بسیار ضعیف از نظر نسبت صادرات گاز به ذخایر در دنیا باشد. دنبال دلایل عقب‌ماندگی آن نیستیم اما در واقع هنگامی که ذخایر گاز شما در دل دریاها و در ژرفای زمین حبس شده است نمی‌توانید بگویید ثروت دارید.

آیا ایران از نیروی انسانی باانگیزه و جوان خود به شکل کارآمدی بهره‌برداری می‌کند یا نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده انسان را اندوهگین می‌کند. ایران نتوانسته و نمی‌تواند از این ثروت خود به درستی استفاده کند و درآمد به دست آورد. ایران از منابع معدنی خود یا از نفت خود به شکل کارآمدی استفاده می‌کند‌؟ ایران از ثروت خود درباره توانایی‌های گردشگری خود استفاده می‌کند. آیا ایران در حال حاضر نفت می‌فروشد. آقای میرکاظمی نباید با امید به این ثروت‌هایی که به درآمد نمی‌رسند برای بودجه‌ریزی سال‌هایی که این منصب را در اختیار دارد حساب باز کند؟ کاش دست‌کم او معاونانی از جنس بودجه انتخاب کند یا همکارانی از جنس برنامه‌ریزی برای خود به سازمان بیاورد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 212428
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا