سخنگوی وزارت خارجه: برجام نیاز به میانجی ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت آنلاین برگزار شد، به سوالاتی پیرامون برجام و مسیر مذاکره در دولت جدید، سفر وزیر امور خارجه به بغداد و سوریه، روند بهبود رابطه با عربستان و… پاسخ داد.

از او پرسیدند با توجه به برخی از اظهارات مقامات عراقی در جریان نشست بغداد آیا قرار است بغداد یا کشوری بین ایران و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام میانجی‌گری کند؟ وی گفت: موضوع برجام نیاز به میانجی ندارد. ما با آمریکا در وین و یا جای دیگر گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی نداریم و گفت‌وگوها در وین بین ایران و ۱+۴ انجام شده است.

وی تاکید کرد: برجام در فضایی جدا از منطقه پیگیری می‌شود و مسیر خود را طی می‌کند.

خطیب‌زاده در ادامه نشست درباره تاریخ دور بعدی مذاکرات گفت: تعیین تاریخ قطعی دور جدید مذاکرات وین بسته به رایزنی میان همه طرف‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اینکه این پرونده در کجا پیگیری می‌شود، گفت: باید توجه داشت مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به یک متن جدید نیست، بلکه مذاکراتی برای اطمینان جهت اجرای کامل برجام توسط آمریکا است. این گفت‌وگوها بیش از اینکه منتهی به متن جدید باشد گفت‌وگوهای تکنیکی است که با جزئیات فرابخشی با حضور بخش‌های مختلف انجام شده است. از این پس نیز همین‌گونه خواهد بود و به صورت اجماع حاکمیتی به پیش خواهد رفت و اینکه پیشانی آن وزارت امور خارجه یا جاهای دیگر باشد تصمیمی است که روزهای آینده اعلام خواهد شد. مهم این است که تاکنون و پس از آن نیز به صورت اجماعی و با تصمیم ملی کارها جلو خواهند رفت.

مذاکرات ایران و عربستان

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه نشست بغداد گفت‌وگویی بین ایران و عربستان انجام شده است، گفت: در مورد عربستان، بیشتر از گفت‌وگوهایی که پیش از این در بغداد صورت گرفته گفت‌وگویی دیگر بین ایران و عربستان انجام نشده و در نشست بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبوده‌ایم. تاکنون سه دور گفت‌وگو بین دو کشور انجام شده و در صورت لزوم دورهای بعدی برگزار می‌شود و ما از نقش سازنده عراق هم در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنیم.

از وی پرسیدند: آیا بن‌بستی در مذاکرات ایران و عربستان بوده که این مذاکرات ادامه پیدا نکرده یا اینکه ادامه این مذاکرات نیز منتظر ادامه تغییرات در ایران و استقرار کامل دولت جدید است؟ وزیر امور خارجه تصریح کرد: هیچ بن‌بستی میان این دو کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و تنها به اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت‌های دو کشور نیاز دارد و این امر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

حواشی نشست بغداد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه چرا ایران در اجلاس منطقه‌ای حمایت از عراق در سطح رییس‌جمهوری شرکت نکرد، گفت: در مورد هر اجلاس بین‌المللی، سطح و ترکیب شرکت‌کنندگان توسط کشورها براساس جزئیات برگزاری و براساس آمادگی موجود در کشورها تصمیم گرفته می‌شود.

وی در مورد برخی از حواشی ایجادشده در مورد عکس یادگاری مقامات شرکت‌کننده در نشست بغداد و جایگاهی که وزیر امور خارجه ایران در آن ایستاد تصریح کرد: سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق و حضورشان در این نشست سفر موفقی بود. پرداختن به حواشی که بخواهد متن را کمرنگ کند در امور سیاست خارجی نیست. این سفر بازتاب بسیار خوبی در گروه‌های مختلف داشته و ممکن است برخی بخواهند با حواشی این متن پررنگ را بپوشانند.

موضع ایران در قبال طالبان

از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیدند: با توجه به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری آیا ایران، طالبان را به رسمیت می‌شناسد؟ وی گفت: آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند سیاست‌های قطعی ایران در مورد افغانستان در ۴۰ سال گذشته بوده است.

در این مسیر مسوولیت‌پذیری دولت آتی افغانستان و تعهد‌پذیری به انجام تعهدات قطعی‌شان کمک می‌کند و منتظر می‌مانیم که در عمل با تشکیل دولت فراگیر تعهد آن دولت به اجرای مسوولیت‌هایش را مشاهده کنیم و بر آن اساس ایران و جامعه بین‌الملل تصمیمات خود را اتخاذ خواهند کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 212430
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا