شاخص کل بازار سرمایه ۴۹ هزار واحد عقب نشست

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این روز ارزش معاملات خرد نیز در مقایسه با روز یکشنبه با کاهشی چشمگیر مواجه شد. کدهای حقیقی در این روز دو هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که رتبه هفتمین خروج سنگین پول حقیقی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون بوده است. با این حال اما تراز ورود پول حقیقی به درآمد ثابت‌ها در این روز مثبت شد. تحلیلگران بازار سرمایه رسیدن شاخص کل به نقطه مقاومت، رشد مناسب شاخص‌سازان طی ماه‌های گذشته و نیاز به اصلاح قیمتی، شناسایی سود توسط سهامداران در بسیاری از نمادهای بازار، کاهش ملموس نرخ دلار طی دو روز گذشته و سیاست‌های کنترلی و سرکوب‌کننده اقتصادی دولت جدید را از  دلایل ریزش روز گذشته شاخص‌های بازار سرمایه می‌دانند که از روز یکشنبه کلید خورده بود.

شاخص کل بازار سرمایه در روز گذشته ۴۹ هزار و ۴۰۹ واحد فروریخت تا در سطح یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۹۷ واحد قرار گیرد. این بیشترین میزان افت شاخص کل بورس طی ۹ ماه گذشته بوده است. در حالی که به ظن برخی اهالی بازار سرمایه، بازگشایی شبندر در روز یکشنبه یکی از دلایل افت شاخص کل در این روز بود اما طی معاملات روز دوشنبه بورس، شبندر توانست با شش هزار و ۵۷۸ واحد، بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشته باشد. این در حالی است که نمادهای فارس، فولاد، فملی، کگل، شستا و کچاد بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. با این حال اما در دقایق پایانی معاملات روز گذشته اغلب صفوف فروش نمادهای فولادی جمع شدند. در همین حال روز دوشنبه شبندر، سپید، برکت، فولاد، فملی، شستا و شپنا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.  گفتنی است عقبگرد ۱۴/۳ درصدی شاخص کل در روز گذشته در حالی رقم خورد که شاخص هم‌وزن نیز با ریزش ۱۳ هزار و ۱۴۱ واحدی روبه‌رو بود و ۸۱/۲ واحد کاهش یافت. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب افتی معادل ۶۲/۲، ۰۱/۳ درصد را تجربه کردند. در همین حال فرابورس نیز در این روز با کاهش ۶۹۲ واحدی شاخص کل مواجه بود. در این بازار کگهر، آریا، زاگرس، مارون، صبا، هرمز و شگویا بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشتند. در همین حال وهامون، مدیریت، دی، گدنا، ذوب، چخزر و آریا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

عملکرد حقیقی‌ها

بررسی معاملات روز گذشته نشان می‌دهد کدهای حقیقی در این روز دو هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان را از بازار سرمایه خارج کرده‌اند. این میزان هفتمین خروج سنگین پول حقیقی از بازار سرمایه طی دو سال گذشته بوده است. صاحب‌نظران بازار سرمایه شناسایی سود در بسیاری از نمادهای بزرگ بازار را یکی از دلایل این خروج پول دانسته‌اند. به ویژه آنکه بیشترین خروج پول کدهای حقیقی در روز گذشته از نمادهای با ارزش بازار بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان به مبلغ هزار و ۱۸۳ میلیارد تومان صورت گرفته است. حقیقی‌ها همچنین روز گذشته، ۹۸۰ میلیارد تومان را از نمادهای با ارزش کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج کرده‌اند. کدهای حقیقی که طی هفته‌های گذشته نقش پررنگی در سمت خرید داشته‌اند، روز گذشته با تغییر جهت، ۸۵ درصد از سهم فروش بازار را به خودد اختصاص دادند و در مقابل، ۶۸ درصد از سمت خرید را اشغال کردند. گفتنی است روز گذشته صندوق‌های با درآمد ثابت نیز پس از هفت روز معاملاتی مجددا شاهد ورود پول حقیقی‌ها بودند. در حالی که صندوق‌های با درآمد ثابت آخرین بار در بیست و چهارم تیرماه ورود ۹۸ میلیارد تومان پول حقیقی را ثبت  کرده بودند اما روز گذشته این صندوق‌ها توانستند ۳۳۵ میلیارد تومان سرمایه حقیقی را جذب کنند.

کاهش ارزش معاملات خرد

روز گذشته ارزش معاملات بازار سرمایه در مجموع بورس و فرابورس به ۳۱ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه با رشد ۲۲ درصدی مواجه بود. از این میزان ۱۲ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان به معاملات خرد بازار اختصاص داشت. اگرچه ارزش معاملات خرد بازار روز گذشته نسبت به روز یکشنبه با افت ۲۸ درصدی مواجه بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این رقم همچنان در سطح بالاترین میزان ارزش معاملات خرد طی هفته‌های اخیر قرار دارد. گفتنی است روز گذشته ارزش معاملات اوراق بدهی با جهش مواجه شد و به ۱۷ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان رسید.گفتنی است در پایان معاملات روز گذشته، ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه ۱۰ درصد افت داشت و در رقم ۵۲۶ میلیارد تومان ایستاد. همچنین ارزش صف‌های فروش در ادامه روند روز یکشنبه مجددا با رشد مواجه شد و از رقم دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.  ناظران بازار سرمایه در کنار عوامل بنیادین بازار، هیجان و ترس سهامداران خرد از تکرار ریزش‌های سال گذشته را یکی از دلایل سنگین شدن صفوف فروش می‌دانند. با این حال گفته می‌شود بازار سرمایه در یک روال عادی، به فاز اصلاحی خود وارد شده و برای فتح کانال‌های بالاتر آماده می‌شود. نکته حائزاهمیت دیگر درباره متغیرهای اثرگذار بر بورس کاهش چشمگیر نرخ دلار طی دو روز گذشته و به ویژه دیروز است. دلار که در پایان روز یکشنبه در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار داشت، روز گذشته کانال ۲۶ هزار تومانی را نیز لمس کرد. اگرچه نرخ این ارز مجددا به محدوده ۲۷ هزار تومان بازگشت اما از ابتدای روز تا لحظه تنظیم این گزارش، ۵۷۲ تومان کاهش را تجربه کرده بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 212448
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا