وحشت پشت دروازه‌های کابل

به گزارش جهان صنعت نیوز: با وجود اینکه تنها یک روز دیگر برای پایان روند انتقال شهروندان افغانستانی و خارجیان از افغانستان باقی مانده، اما صف طولانی در مقابل دروازه‌های ورودی کابل تشکیل شده است. در میان افراد جا مانده کسانی هم دیده می‌شوند که سندهای قانونی در دست دارند، اما به علت ازدحام در دروازه‌های فرودگاه نتوانسته‌اند وارد فرودگاه شوند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حداقل پنج راکت شلیک شده اما مشخص نیست چه گروهی دست به این اقدام زده است. گزارش‌های تایید نشده می‌گوید که این راکت‌ها از یک خودرو و از شهر کابل به سوی فرودگاه شلیک شده است. یک مقام نظامی آمریکا گفت که سیستم دفاع موشکی، پیش از برخورد این راکت‌ها آنها را در آسمان منهدم کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در جریان این حمله قرار گرفته است. در بیانیه‌ای که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید منتشر کرده آمده است: بایدن بر دستور خود مجددا تاکید کرده که فرماندهان نظامی تمام تلاش و اولویت‌ خود را برای محافظت از نیروهای مستقر در فرودگاه به هر صورت ممکن به کار گیرند.

این انفجارها یک روز پس از حمله پهپادی آمریکا در کابل رخ می‌دهند. روز یکشنبه مقامات آمریکایی به رسانه‌ها گفته‌اند در عملیاتی که شامل موشک پرتاب شده از یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) بود، یک ‌بمب‌گذار انتحاری را در خودرویی که قصد انجام حمله در فرودگاه کابل داشته هدف قرار داده‌اند.

آمریکا تاکید کرده است که حمله هواپیماهای بدون سرنشین در کابل در از بین بردن تهدید قریب‌الوقوع فرودگاه کابل موفق بودند. سروان بیل اوربان از فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفت مطمئن است وسیله نقلیه‌ای که حامل حداقل یکی از اعضای گروه داعش شاخه خراسان بوده به همراه مقدار قابل توجهی مواد منفجره، منهدم شده است.

در حالی که مقام‌های نظامی مدعی هستند این حمله تلفات غیرنظامی نداشته اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در این حمله یک خانه هدف قرار گرفته و ۹ تن از یک خانواده از جمله شش کودک جان باخته‌اند. به گفته یکی از مقامات امنیتی در حمله راکتی یک خانه ویران شده است. یکی از خویشاوندان کشته‌شدگان به سی‌ان‌ان گفت شمار کشته‌های حمله هوایی آمریکا به ۹ نفر رسیده است. برادر یکی از کشته‌شدگان گفت که آنها یک خانواده معمولی هستند و وابسته به داعش نیستند.

عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که مهاجمان را در کشورها هدف قرار می‌دهد‌، به دلیل گزارش مرگ و میر غیرنظامیان‌ که فرماندهان نظامی آن را خسارت جانبی توصیف می‌کنند‌، بسیار بحث‌برانگیز شده است. ماه گذشته، دانیل هیل، تحلیلگر سابق نیروی هوایی آمریکا به دلیل افشای اطلاعات محرمانه در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده  در افغانستان که گفته می‌شود طی آنها افراد بی‌گناه، از جمله کودکان کشته شدند، به حبس محکوم شد.

این دومین حمله نیروهای آمریکایی به نیروهای داعش پس از حمله انتحاری این گروه به فرودگاه کابل بود که منجر به کشته شدن حدود ۱۷۰ نفر و ۱۳ سرباز آمریکایی شده است. پیشتر جو بایدن اخطار داده بود که احتمالا حمله دیگری به فرودگاه کابل وجود دارد و گفت فرماندهان ارتش به او گفته‌اند این حمله ممکن است یکشنبه انجام شود. سفارت آمریکا در کابل در ساعات اول صبح یکشنبه به آمریکایی‌ها در مورد یک تهدید مشخص و معتبر هشدار داد. مقام‌های وزارت خارجه هم در روزهای اخیر هشدارهای مشابهی صادر کرده‌اند.

حملات موشکی به فرودگاه کابل در شرایطی صورت می‌گیرد که این فرودگاه از سامانه پدافند موشکی برخوردار است و چند هفته پیش کارایی این سامانه مورد آزمایش قرار گرفته بود.

تشدید تنش‌ها در اطراف فرودگاه کابل در حالی است که روز ۳۱ آگوست (امروز) آخرین مهلت نیروهای خارجی برای تخلیه شهروندان خارجی و افغان‌های در معرض خطر از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی است و نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در فرودگاه کابل قرار است این منطقه را ترک کنند.

هم‌اکنون کمتر از چهار هزار نیروی آمریکایی در فرودگاه کابل باقی مانده‌اند. علاوه بر این نیروها، آمریکا همچنین می‌گوید هنوز ۳۰۰ شهروند این کشور در افغانستان هستند و تلاش برای تخلیه آنها ادامه دارد. آمریکا و نیروهای متحدانش تاکنون ۱۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر از شهروندان خارجی و افغان‌های در معرض خطر را از کشور خارج کرده‌اند. با این‌حال، گزارش‌ها حاکی است هنوز ده‌ها هزار نفر که خواهان خروج از کشور هستند، بلاتکلیف مانده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کشورها از جمله فرانسه و انگلیس تمام سربازان، دیپلمات‌ها و کارمندان محلی خود را از افغانستان بیرون برده‌اند و اعلام کرده‌اند که ماموریت تخلیه را متوقف ساخته‌اند.

توافق آمریکا و طالبان برای ادامه تخلیه

از طرفی ایالات متحده به همراه ۹۷ کشور دیگر از توافق با طالبان برای ادامه خروج جامانده‌هایی از افغانستان به ‌بعد از مهلت ۳۱ آگوست خبر دادند.

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: همه ما متعهد هستیم که شهروندان ما، اتباع و ساکنان، کارمندان و افغان‌هایی که با ما کار کرده‌اند و کسانی که در معرض خطر هستند به سفر آزادانه خود به مقاصد خارج از افغانستان ادامه دهند. در این بیانیه تاکید شده ما از طالبان این اطمینان را دریافت کرده‌ایم به همه اتباع خارجی و شهروندان افغان که دارای مجوز سفر از کشورهای ما هستند، اجازه داده می‌شود تا به روشی ایمن و منظم به نقاط مورد نظر عزیمت کنند و به سفر خارج از این کشور ادامه دهند.

این کشورها اعلام کرده‌اند: ما به صدور اوراق سفر برای افغان‌های تعیین شده ادامه می‌دهیم و از طالبان انتظار و تعهد روشن داریم که آنها می‌توانند به کشورهای موردنظر سفر کنند. ما به بیانیه‌های عمومی طالبان در تایید این مطلب اشاره داریم.

شیرمحمدعباس استانکزی، مذاکره‌کننده اصلی طالبان روز جمعه گفت که این گروه مانع از سفر مردم نخواهد شد. در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با سی.بی.اس‌نیوز گفت آمریکا نفوذ قابل‌توجهی برای مسوول کردن طالبان در قبال تعهداتش دارد. طالبان به ما تعهد داده است که اجازه سفر امن بدهد و ما فقط به حرف آنها بسنده نمی‌کنیم.

هشدار طالبان نسبت به حملات خودسرانه آمریکا

این در حالی است که سخنگوی طالبان حملات هوایی آمریکا در کابل را محکوم کرد و تاکید کرد که حملات خودسرانه در دیگر کشورها غیرقانونی است. ذبیح‌الله مجاهد گفت: ما چنین حملاتی را محکوم می‌کنیم زیرا انجام حملات خودسرانه در سایر کشورها غیرقانونی است. اگر تهدید احتمالی وجود داشت‌، باید به ما گزارش می‌شد‌، نه یک حمله خودسرانه که منجر به تلفات غیرنظامی شده است. وی همچنین گفت: طالبان بخش‌هایی از فرودگاه بین‌المللی کابل را که توسط ارتش آمریکا تخلیه شده بود‌، تحت کنترل خود درآورده است.

مجاهد گفت که طالبان نسبت به خروج کامل نیروهای خارجی از فرودگاه خوش‌بین هستند. وی افزود که این گروه در آینده نزدیک کل فرودگاه را تحت کنترل خود قرار خواهد داد.

مجاهد همچنین تصریح کرد: حدس می‌زنیم حدود ۶۰ درصد نظامیان آمریکایی در زمان تعیین شده افغانستان را ترک خواهند کرد. ذبیح‌الله مجاهد افزود، فجایعی که آمریکایی‌ها در چند روز اخیر در فرودگاه کابل به بار آوردند، کافی است برای این که در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند و هر چه سریع‌تر به این نزاع پایان دهند. سخنگوی رسمی طالبان گفت، اگر در زمان تعیین شده خارج نشوند و تصمیم بگیرند نظامیانشان را در کشور نگه‌ دارند، جور دیگری با آنان رفتار خواهیم کرد و واکنش جدی نشان خواهیم داد.

طالبان خواهان خروج نه‌تنها نیروهای آمریکایی بلکه کارکنان کشورهای عضو ناتو هستند که وظیفه کنترل ترافیک هوایی‌، امنیت و سایر وظایف این فرودگاه را بر عهده دارند. با این حال‌، تصور می‌شود طالبان از پرسنل آموزش‌دیده‌ای که می‌توانند فرودگاه را اداره کنند‌، کم دارند‌ و برخی در دولت ایالات متحده این سوال را مطرح کردند که آیا این گروه می‌تواند از ماه آینده پروازهای معمول خود را انجام دهد یا خیر.

طالبان از ترکیه می‌خواهد که در مدیریت عملیات نظامی در این فرودگاه مشارکت داشته باشد. توجه بر این نکته متمرکز است که آیا طالبان می‌تواند کمک‌های لازم را برای ادامه فعالیت این فرودگاه در امدادرسانی هوایی به سازمان ملل متحد و سایر نهادها دریافت کند.

طالبان پیشنهاد ماکرون را رد کرد

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان پیشنهاد امانوئل ماکرون برای ایجاد منطقه‌ای امن در کابل با هدف حفاظت از افرادی که قصد خروج از افغانستان را دارند‌، را رد کرد. رییس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه گفته بود کشورش همراه با انگلیس قطعنامه‌ای را به نشست اضطراری سازمان ملل متحد که قرار است دوشنبه در مورد افغانستان برگزار شود، ارائه می‌دهند تا در آن منطقه‌ای امن در کابل با هدف حفاظت از افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، ایجاد شود.

رییس‌جمهوری فرانسه گفته است یکصد کشور از  ایجاد منطقه امن برای خروج  همکاران افغانستانی و اتباع خارجی حمایت کرده‌اند و قطعنامه‌ای در این باره انتشار داده‌اند. براساس گزارش منابع غربی عملیات انتقال نیروهای خارجی ازجمله آمریکا در افغانستان پایان یافته و اکنون آنها در حال انتقال نیروهای خود از کابل هستند .

سهیل شاهین با بیان اینکه ایجاد این منطقه غیرضروری است اضافه کرد آیا فرانسه اجازه می‌دهد چنین منطقه‌ای در داخل این کشور ایجاد شود. وی گفت: به همه  افرادی که روادید و گذرنامه خارجی داشته باشند  اجازه سفر داده می‌شود. سخنگوی طالبان گفت که  گفت وگو با برخی کشورها برای مدیریت کابل آغاز شده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 212451
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا