تورم ۸ برابری ایران نسبت به ترکیه

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در این میان کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به افزایش انتظارات تورمی، در ماه‌های پیش‌رو همچنان روند تورم صعودی باشد. در واقع با روی کارآمدن دولت جدید در ایران نیز انتظارات تورمی بر مدار افزایش قرار گرفت و از سوی دیگر، از آنجا که وزرای پیشنهادی دولت رییسی در اظهارات خود می‌گویند که روند صعودی تورم در دو تا سه سال دیگر پابرجا خواهد ماند، این مورد موجب شده که انتظارات تورمی در سال جاری افزایش یابد و تاثیر خود را بر تداوم روند صعودی تورم بگذارد.

در همین راستا رییس اتاق تهران اعلام کرد که در سه ماهه اول امسال عدم تخصیص بودجه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است و کسری بودجه داشته‌ایم که اگر به همین روال شرایط ادامه یابد قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود و به صورت فزاینده تورم افزایش می‌یابد. مسعود خوانساری در بیست و پنجمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین با بیان اینکه شرایط فعلی سخت‌ترین شرایطی است که دولت‌ها پس از انقلاب داشته‌اند، نسبت به تخریب اقتصاد با ارز یارانه‌ای هشدار داد و گفت: در چهار ماهه ابتدایی امسال میزان تخصیص ارز برای واردات ۱۵ میلیارد دلار اعلام شده که ۶/۴ میلیارد دلار آن ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است یعنی از محل تخصیص این ارز حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به کالاهای اساسی، اقلام خوراکی و دارویی یارانه داده شده است. با این حال آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم پنج ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۴/۵۸ درصد بوده و در شرایطی که تورم اقلام غیرخوراکی که ارز ۴۲۰۰ هم استفاده نکرده‌اند ۱/۳۶ درصد بوده است. یعنی اگرچه برای واردات کالاهای اساسی و اقلام خوراکی ارز ترجیحی پرداخت شده اما میزان تورم آن بیشتر از کالاهایی بوده است که ارز یارانه‌ای نگرفته‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌جز تخریب اقتصاد با ایجاد رانت و فساد اثر دیگری نداشته است.

سخت‌ترین شرایط بعد از انقلاب

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: کسری بودجه یکی از دلایل تورم بوده است. طبق آمار در سه ماهه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشته است. رییس سازمان برنامه و بودجه گفته‌اند که به دنبال تغییرات در بودجه هستند. امیدواریم در شش ماهه آینده کسری بودجه کمتری داشته باشیم که طبیعتا در عدم رشد تورم تاثیر‌گذار است.

در همین خصوص رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: از ۱۵ میلیارد دلار ارز تخصیصی برای واردات کالا در چهار ماه ابتدای امسال ۶/۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اختصاص یافته است.

مسعود خوانساری در ادامه ضمن تبریک هفته دولت و تشکیل کابینه دولت سیزدهم گفت: اتاق بازرگانی آمادگی کامل دارد تا در زمینه‌های مختلف، نظرات خود را به دولت ارائه دهد و همکاری تنگاتنگ داشته باشیم و فکر می‌کنیم که دولت برای موفقیت نیز باید از نظرات بخش خصوصی بهره بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: شروع کار دولت سیزدهم از هفته گذشته آغاز شد و طبیعتا دولت با شرایط سختی روبه‌رو است و شاید سخت‌ترین شرایطی که دولت‌ها پس از انقلاب داشته‌اند، امروز یکی از آن روزها است؛ از یک طرف موضوع بیماری کروناست که متاسفانه روز‌به‌روز مرگ و میرها زیاد‌تر می‌شود و به خصوص با توجه به سهل‌انگاری، بی‌توجهی و شاید برخورد بد مسوولان دولت گذشته در ارتباط با بحث کرونا که باعث شد تلفات زیادی در این روزها داشته باشیم، یکی از عوامل مهم چالش دولت آینده است.

تشکیل کمیته برای واردات واکسن

خوانساری بیان داشت: خوشبختانه هم رییس‌جمهور جدید و هم معاون اول وی تاکید داشتند که اولویت اول دولت بحث مبارزه با کرونا است و ما نیز به نوبه خودمان اگرچه در چند ماه گذشته، به دلیل برخوردهای بدی که وزارت بهداشت داشت موفق به واردات واکسن نشدیم، اما شرکت‌هایی که در این زمینه نمایندگی واکسن‌های معروف دنیا را در ایران دارند مجدد فعال شده‌اند، بنابراین روز گذشته نامه‌ای به وزرای بهداشت و خارجه ارائه شد و بدین وسیله آمادگی خود را برای واردات واکسن اعلام کردیم. جلساتی نیز با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار و کمیته‌ای برای بحث واردات واکسن تشکیل شده و جمع‌بندی‌های خوبی در این جلسات صورت گرفته و امیدواریم در صورت صدور مجوزها بتوانیم مجدد بحث واردات واکسن توسط بخش خصوصی را دنبال کنیم که اگر این اتفاق عملیاتی شود حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به چالش دوم دولت یعنی تورم گفت: متاسفانه روز‌به‌روز تورم در کشور رشد دارد و در مرداد ماه تورم سالانه ۲/۴۵ درصد بوده است که در پایان سال ۹۹ این تورم ۴/۳۶ درصد بوده که نشان می‌دهد دچار رشد تورمی هستیم و تورم مهم‌ترین عاملی است که ثبات اقتصادی را در کشور دچار مشکل می‌کند و عملا هم سرمایه‌گذاری دچار مشکل خواهد شد و هم آینده روشنی را برای سرمایه‌گذار و تولید‌کننده ایجاد نمی‌کند.

امیدواریم دولت در بحث تورم کار جدی کند

وی افزود: از طرفی پایه پولی هم طبق آمار بانک مرکزی ۲/۹ درصد رشد داشته که آن هم نگران‌کننده است و امیدواریم که دولت در بحث تورم کار جدی انجام دهد.

خوانساری با اشاره به واردات در سال جاری گفت: در چهار ماهه اول امسال ۱۵ میلیارد دلار تخصیص ارز صورت گرفته که ۶/۴ میلیارد دلار آن ارز ۴۲۰۰ بوده است یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه از این محل برای واردات اقلام اساسی، خوراکی و دارویی داده شده، اما براساس آمار مرکز آمار تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در پنج ماهه ابتدای امسال ۴/۵۸ درصد بوده اما تورم اقلام غیرخوراکی که ارز ترجیحی استفاده نکرده‌اند ۱/۳۶ درصد بوده یعنی اگرچه ارز ترجیحی به واردات برخی اقلام داده شده اما تورم همان اقلام بالاتر از تورم اقلام غیرخوراکی بوده که ارز ترجیحی نگرفته است، بنابراین این آمار نشان می‌دهد که ارز ترجیحی به جز اینکه اقتصاد را تخریب کند و رانت و فساد را در جامعه گسترش دهد هیچ اثر ویژه‌ای ندارد و بنابراین باز هم اعلام می‌کنم که تنها راه نجات کشور از رانت و فساد ارز تک‌نرخی است و کمک‌های دولت نیز به قشر نیازمند باید از طریق پرداخت یارانه‌های مستقیم باشد.

علت افزایش پایه پولی

وی با اشاره به کسری بودجه اظهار داشت: کسری بودجه یکی از دلایل اصلی تورم است و خزانه‌داری کل کشور اعلام کرده که در سه ماهه اول امسال عدم تخصیص بودجه در این سه ماه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است و کسری بودجه داشته‌ایم که اگر به همین روال شرایط ادامه یابد قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود و به صورت فزاینده تورم افزایش می‌یابد، اما خوشبختانه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده‌اند که به دنبال انجام اصلاحاتی در بودجه هستند.

خوانساری اظهار داشت: بودجه امسال به صورت منبسط در دولت تصویب شد و در دولت هم متاسفانه به آن اضافه شد و بحث درآمدها در بودجه غیرشفاف و غیرعملی بود و بنابراین در این سه ماه نیز کسری بودجه بالایی را شاهد بوده‌ایم و طبیعتا این کسری از بانک مرکزی تامین شده و به همین دلیل نیز پایه پولی افزایش یافته است. بنابراین امیدواریم رییس سازمان برنامه و بودجه راهکاری ارائه دهند که در شش ماه آینده کسری بودجه کاهش یابد تا با اقدامات لازم شاهد کاهش رشد تورم نیز باشیم.

وی به موضوع تورم اشاره کرد و گفت: همچنین امیدوارم زودتر مذاکرات انجام شود تا هر چه زودتر شر تحریم‌ها از سر کشور برداشته باشد.

فرصت‌های تجارت با افغانستان را از دست ندهیم

محمد امیرزاده عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست، ضمن تاکید بر حفظ بازارهای صادراتی کشور افغانستان گفت: نباید اجازه دهیم سرمایه‌های تجار افغانستان به جای جذب در بازار ایران در بازارهای کشورهای ترکیه و پاکستان جذب شود.

وی گفت: لازم می‌دانم در برهه‌ای که اتفاقات بزرگی در کشور افغانستان افتاده است، مروری به فرصت‌های تجاری از دست رفته داشته باشیم، فرصت‌های بزرگی که در سال‌های اخیر در کشورهای پیرامونی ما ایجاد شد، اما ما نتوانستیم از آن استفاده کنیم که یکی از آن فرصت‌های از دست رفته بهره‌گیری از بازار روسیه بعد از اتفاقاتی که بین ترکیه و روسیه افتاد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه حفظ بازار صادراتی افغانستان برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت: باید فرصتی را فراهم کنیم که سرمایه‌های تجار افغانستان به جای اینکه جذب بازارهای ترکیه و پاکستان شود، جذب بازارهای ایران شود، ضمن اینکه به مردم بی‌پناه افغانستان پناه دهیم.

وی بیان داشت: یکی از فرصت‌های توسعه روابط تجاری با افغانستان صادرات گاز به این کشور و واردات سنگ‌آهن از افغانستان است، بنابراین با واردات سنگ‌آهن از این کشور فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن سرشار این کشور به وجود می‌آید که هم فشار به بازار کار ایران کم می‌شود و هم امنیت بیشتری برای تبادلات تجاری فراهم می‌شود.

بررسی شاخص‌های مهم اقتصاد کشور

در ادامه این جلسه، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نیز وضعیت شاخص‌های منتخب اقتصادی را برای اعضای هیات نمایندگان تبیین و تشریح کرد. مریم خزاعی در این گزارش، روند همه‌گیری کووید- ۱۹ و تزریق واکسن، وضعیت اقتصاد جهان و ایران، تجارت کالایی ایران، خرید اینترنتی، وضعیت تامین مالی، نرخ برابری ارزها، بهای نفت خام جهانی، تولید و قیمت نفت خام ایران و قیمت جهانی کالاهای اساسی را با استناد به آمار و ارقام موجود تحلیل کرد.

به گفته معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، ۱۶۱۳۸ نفر از هموطنان طی یک ماه منتهی به هشتم شهریور ۱۴۰۰ جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. همچنین میانگین تعداد روزانه فوت‌شده‌ها طی این مدت، ۵۳۸ نفر بوده و ۳۶ هزار نفر روزانه به این بیماری مبتلا شده‌اند. طی این مدت، میانگین فوتی‌ها، ۶/۲ برابر و میانگین تعداد مبتلایان نیز ۶/۱ برابر شده است. خزاعی با اشاره به اینکه ایران دارنده رتبه پنجم جهان از حیث بالاترین نسبت تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به جمعیت است، عنوان کرد که پیش از ایران کشورهایی چون گرجستان، بوتسوانا، سریلانکا و مالزی قرار دارند.

خزاعی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت تورم پرداخت و گفت: تورم ایران در کانال ۶/۴۳ درصد قرار گرفته و این نرخ هشت برابر تورم عراق، ۵/۴ برابر تورم پاکستان و ۵/۲ برابر تورم ترکیه است.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، در مورد شاخص مدیران خرید جهان و ایران نیز گفت: در تیرماه سال جاری، شاخص مدیران خرید صنعت ایران دچار افت مجدد شده و به سطح کمتر از ۵۰ رسیده که این تنزل به علت افت قابل توجه تولید و سفارش‌های جدید به دلیل قطع برق، عدم قطعیت سیاسی و افت قدرت خرید مشتریان رخ داده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 212688
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا