بازدهی بالای سهام در سایه رشد فروش

به گزارش جهان صنعت نیوز:   طی هفته جاری بازگشایی نماد شبندر بسیاری از سرمایه‌ها را به سمت این نماد هدایت کرد؛ به نحوی که رشد قیمت سهام این نماد اندکی از فشار کاهش قیمت در دیگر نمادهای صندوق پالایشی یکم را کاهش داد. با این حال اما گزارش‌های ماهانه این شرکت‌ها همچنان با مشکل عدم اعلام مبلغ درآمد از محل فروش محصولات مواجه و معامله‌گران را برای طراحی استراتژی سرمایه‌گذاری سردرگم کرده است. معضلی که سهامداران گروه‌های نفتی و پتروشیمی سال‌هاست با آن دست به گریبان هستند اما هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است. بر اساس این فقدان اطلاعاتی، در این گزارش سعی شده است در نگاهی اجمالی میزان فروش محصولات شرکت‌ها و درصد تغییرات ایجاد شده نسبت به دوره‌های گذشته بررسی شود. در همین حال بازدهی نمادها در بازار سهام طی مردادماه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

شتران

شرکت پالایش نفت تهران که در بازار سرمایه با نماد شتران معامله می‌شود در دوره یک‌ماهه مردادماه سال‌جاری توانسته است یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۹۴ مترمکعب از محصولات تولیدی خود را در بازار داخل به فروش برساند. این میزان فروش شامل محصولاتی نظیر گوگرد، وکیوم باتوم، روغن خام و آیزوریسایکل، نفت کوره و مالچ، نفت گاز نهایی، نفت سفید، نفتای سبک و سنگین، انواع بنزین موتور، حلال، سوخت جت سنگین (ATK)  و گاز مایع بوده است. این شرکت در مردادماه نه تنها سوخت جت سبک تولید نکرده است بلکه طی پنج ماهه نخست امسال از میزان تولیدات قبلی این محصول نیز فروشی نداشته است. گفتنی است میزان فروش محصولات پالایش نفت تهران در پایان تیرماه سال‌جاری ۷۸۳ هزار و ۵۴۴ مترمکعب بوده است؛ بدین‌ترتیب شرکت توانسته است در مردادماه ۸۸/۴۶ درصد، فروش محصولات خود را افزایش دهد. جمع فروش محصول این شرکت از ابتدای سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفندماه ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه، چهار میلیون و۸۳۲ هزار و ۷۸۱ مترمکعب بوده است. شرکت پالایش نفت تهران در دوره مشابه سال گذشته به رقم فروش سه میلیون و ۶۸۱ هزار و ۸۸۷ مترمکعب محصول دست یافته بود. بر این اساس شرکت توانسته است فروش محصولات خود در پنج ماهه سال‌جاری را به میزان ۲۶/۳۱ درصد افزایش دهد. بازدهی سهام شتران نیز در مردادماه ۲۳/۱۳ درصد بوده است. گفتنی است هیات‌مدیره شرکت پالایش نفت تهران به تازگی پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۲۷ درصدی را به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داده است. بر این اساس افزایش سرمایه شتران از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی خواهد بود.

شبریز

دیگر شرکت پالایشی مورد توجه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، پالایش نفت تبریز با نماد شبریز است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این شرکت، شبریز در مردادماه سال‌جاری توانسته است ۵۴۳ هزار و ۶۰۵ مترمکعب از سبد متنوع محصولات تولیدشده خود از جمله بنزین، ضدیخ، ATK، قیر، روغن موتور، روغن پایه، لوبکات، نفتای سبک و سنگین، بنزن، گوگرد، آیزوفید، انواع حلال، ریفرمیت، وکیوم باتوم، قیر، گاز مایع، نفت کوره، بنزین یورو ۴ و نفت گاز را در بازار داخلی به فروش برساند. گفتنی است میزان فروش محصول این شرکت در تیرماه سال‌جاری ۵۳۹ هزار و ۴۹۶ مترمکعب بوده است. بدین ترتیب شرکت پالایش نفت تبریز در مردادماه نسبت به تیرماه تنها ۷۶/۰ درصد فروش محصولات خود را افزایش داده است. این شرکت همچنین در مجموع پنج ماهه نخست سال مالی جاری تا انتهای مردادماه سه میلیون و ۷۱۹ هزار و ۷۶۵ مترمکعب از محصولات خود را فروخته است. این در حالی است که طی مدت مشابه سال قبل شرکت چالایش نفت تبریز توانسته بود سه میلیون و ۷۴۱ هزار و ۱۸۲ مترمکعب از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند. بر این اساس، شرکت در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با    ۵۷/۰ درصد کاهش فروش محصولات مواجه بوده است. به نظر می‌رسد پالایش نفت تبریز توانسته در روندی متعادل، بازار فروش محصولات خود را از ابتدای سال ۹۹ تا پایان مردادماه حفظ کند. این شرکت همچنین در مردادماه از برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته خبر داده بود. گفتنی است بازدهی نماد شبریز در بازار سرمایه طی مرداد سال‌جاری ۷۲/۱۸ درصد بوده است.

شپنا

بررسی گزارش یک ماهه منتهی به مرداد سال‌جاری شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا نشان می‌دهد این شرکت توانسته طی ماه گذشته یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۳۶ مترمکعب از انواع محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند. گفتنی است این محصولات شامل سبد متنوعی از فرآورده‌های نفتی اعم از نفت کوره، بنزین، نفت گاز، آیزودیزل، وکیوم باتوم، هیدروژن، مخلوط آروماتیک‌های سبک، گوگرد و آیزوریسایکل بوده است. پالایش نفت اصفهان در تیرماه یک میلیون و ۶۰۶ هزار و ۲۲۹ مترمکعب از محصولات خود را فروخته بود. بر این اساس شرکت در مردادماه نسبت به ماه قبل از آن با کاهش ۸۲/۱۶ درصدی میزان فروش محصول مواجه بوده است. در همین حال پالایش نفت اصفهان که  در پنج ماهه نخست سال مالی تا پایان مرداد سال ۹۹ توانسته بود به میزان شش میلیون و ۵۷۹ هزار و ۳۸۸ مترمکعب از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند، در مدت مشابه سال‌جاری این رقم را افزایش داده و به هفت میلیون و ۹۱۵ هزار و ۴۳۴ مترمکعب رسانده است. بدین‌ترتیب پالایش نفت اصفهان در پنج ماهه نخست سال‌جاری با افزایش ۳۱/۲۰ درصدی  فروش محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده است. گفتنی است پرونده افزایش سرمایه شپنا نیز در مرحله بررسی و تصمیم‌گیری قرار دارد. در این میان بازدهی نماد شپنا در بازار سرمایه طی مردادماه معادل ۴۵/۱۹ درصد بوده است.

شبندر

شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر در مردادماه میزان یک میلیون و ۶۳۰ هزار و ۷۹۵ مترمکعب از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش رسانده است. این شرکت در تیرماه نیز یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۳۹ مترمکعب از محصولات خود را در قالب سبد متنوعی از فرآورده‌های نفتی به فروش رسانده بود. بر این اساس پالایش نفت بندرعباس در مردادماه توانسته میزان فروش خود را معادل  ۸۶/۰  درصد افزایش دهد. گفتنی است محصولات فروخته شده شرکت پالایش نفت بندرعباس طی مدت مورد بررسی شامل بلندینگ نفتا، بنزین، نفت گاز، آیزوریسایکل، لوبکات سنگین، گوگرد، انواع حلال، وکیوم باتوم، وکیوم سلاپس، پروپان، نفت کوره، نفت سفید، سوخت سنگین جت و گاز مایع بوده است. شرکت در پنج ماهه نخست سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفندماه ۱۴۰۰ همچنین توانسته است هشت میلیون و ۱۵۵ هزار و ۸۵۶ مترمکعب از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند. میزان فروش شرکت در مدت مشابه سال قبل شش میلیون و ۵٢٢ هزار و ۶٩٣ مترمکعب بوده است. بر این اساس شرکت پالایش نفت بندرعباس در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش  ۴/۲۵  درصدی فروش محصولات را ثبت کرده است. گفتنی است نماد شبندر در بازار سرمایه بیش از دو ماه متوقف بوده است. با این حال بازگشایی این نماد در روز دوشنبه با هجوم خریداران مواجه شد؛ به نحوی که طی دو روز معاملاتی گذشته به عنوان یکی از پربازده‌ترین نمادهای بازار از نظر حجم و ارزش معاملات شناخته شده است.

پالایش یکم

بررسی صورت وضعیت پرتفوی صندوق قابل معامله پالایشی یکم که شامل بخشی از سهام چهار نماد بررسی شده در این گزارش است، از افزایش ۰۹/۳ درصدی خالص ارزش افزوده این صندوق در مردادماه نسبت به تیرماه خبر می‌دهد. در همین حال درآمد این صندوق در مردادماه از محل سرمایه‌گذاری در سهام و حق‌تقدم سهام ۹۹/۰ درصد از کل درآمدها و ۰۴/۰ درصد از کل دارایی‌ها را تشکیل داده است. با این حال درآمد ناشی از فروش اوراق بهادار صندوق طی مردادماه با کاهش مواجه بوده است. این کاهش درآمد به ویژه به دلیل توقف طولانی مدت نماد شبریز در بازار سرمایه رخ داده که درآمد صندوق پالایش یکم از معاملات سهام در مردادماه را با افت مواجه کرده است. گفتنی است معاملات یونیت‌های این صندوق در مردادماه روندی صعودی اما بسیار ملایم را طی کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 212693
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا