صحنه‌های منتشرشده از زندان اوین قابل توجیه نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:   خداییان نیز در پاسخ به این سوال که آیا برای عوامل رفتارهای مورد بحث پرونده‌ای تشکیل شده یا خیر؟ گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود مغایر قانون بود و به هیچ وجه  قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه‌قضاییه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و ریاست قوه‌قضاییه در ابتدای امر دادستان محترم کل کشور را مسوول و مامور کرده‌اند که موضوع را پیگیری و نسبت به شناسایی مباشرین و  مقصرین اقدام کند. ایشان اکیپی را مامور کرد و سه روز در اوین بود و بر همین اساس  شش نفر شناسایی و چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای انقلاب معرفی شدند و برخی بازداشت هستند و برای  دو نفر دیگر دستور احضار صادر شده و  با برخی از متخلفین در زمان خودش برخورد شده است.

وی البته تاکید کرد: نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: کسانی که آن را  منتشر کردند مونتاژ کردند و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه‌ها و سال‌های قبل باشد و نباید تصور شود که هر روز در زندان چنین چیزهایی را داریم. برخی بی‌انصافی کردند و  گفتند مسوولین به حقوق زندانیان توجه نمی‌کنند. آقای محسنی‌اژه‌ای حدود دو ماه مدیریت دستگاه قضایی  را برعهده گرفتند و  اگر مروری داشته باشیم متوجه می‌شویم ایشان برای حفظ حقوق شهروندان دغدغه دارد و اولین ملاقات ایشان با مردم ملاقات با زندانیان و خانواده‌های آنان بود و دستورات اکیدی را صادر کردند.

بازداشت مدیران آبفای اهواز

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شش مدیر آبفای اهواز به دلیل فسادهای مالی بازداشت شده‌اند گفت: پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده و حدود هشت نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند و  حسب گزارش سوءاستفاده‌هایی در ارتباط با قرارداد‌هایی که شرکت آبفا با پیمانکار داشته صورت گرفته و پروژه خرید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت آبفا و پروژه مناقصه احداث تصفیه‌خانه برای شهرهای آبادان و  خرمشهر و ماهشهر و  شادگان و بندر امام از جمله این موارد بوده‌اند.

ماجرای فایل صوتی ظریف

خداییان در پاسخ به سوالی  در خصوص پرونده انتشار فایل صوتی ظریف و بررسی نقش آشنا در این پرونده گفت: در خصوص انتشار این فایل صوتی پرونده‌ای در دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده و در جمع‌آوری دلایل تعداد زیادی از افرادی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به این فایل دسترسی داشتند‌، بیش از ۲۰ نفر به عنوان مطلع احضار شدند و دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده و پرونده برای احضار متهم یا متهمان است که در سوالی که از دادسرای تهران داشتم در روزهای آتی نسبت به احضار این متهمان اقدام خواهد شد و باید منتظر نتیجه پرونده باشیم.

پرونده عنابستانی

خداییان در پاسخ به سوالی  درباره آخرین وضعیت پرونده درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: در مورد ایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدید نظر ارجاع شد. شاکی نسبت به شکایتش اعلام گذشت کرده و پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر است و منتظر تصمیم این مرجع هستیم.

وکلای بازداشتی

خداییان همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت‌کننده آنها کدام نهاد بوده است؟ گفت: با گزارش ضابطان، پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی و چهار نفر همان روز اول آزاد شدند. پنج نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند.  اتهامات  آنها اخلال در نظم و برخی از جرائم علیه امنیت بود و  پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد‌.

سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: در رابطه با دسترسی آنها  به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سوالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده‌شان ارتباط داشتند.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره  آخرین وضعیت استجازه رهبری و تداوم قانونی شدن دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قوه قضاییه با همکاری نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی را به مجلس تقدیم کرده و  این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال رسیدگی است.

وی افزود: اگر ریاست کمیسیون ترتیبی اتخاذ کنند تا سریع‌تر به این طرح رسیدگی شود و در دستور کار مجلس قرار بگیرد، ممکن است بتوانیم در این فرصت باقی مانده با استفاده از قانون ادامه کار دادگاه‌ها را داشته باشیم وگرنه باز نیاز است از مقام معظم رهبری اذن ادامه این کار را داشته باشیم.

واکسن‌های تقلبی

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده واکسن‌های تقلبی گفت: در ارتباط با واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده است.  در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند. در این پرونده اعتراف کردند که با تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق کرده‌اند. در یک پرونده دیگر دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و  در پرونده سوم یک نفر تحت تعقیب است.  در دادسرای البرز نیز پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده است که ۴۹ شاکی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی به پرونده بدهکاران مهریه گفت: براساس بند ب  ماده ۱۱۳  قانون  برنامه ششم توسعه اگر شخصی قصد مطالبه مهریه خودش را داشته باشد باید به اجرای ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کند و اگر مالی شناسایی شد نسبت به اخذ مهریه اقدام خواهد شد اما در خصوص پیشگیری از پیگیری‌های قانونی برای این مساله طرحی داده شده که فردی به دلیل عدم توان مالی در پرداخت مهریه بازداشت نشود و برخی از این طرح‌ها دلالت بر این امر دارند که آن تعداد سکه‌ای که در قانون حمایت خانواده ذکر شده تعدادش کمتر شود و اگر در طول زمان قیمت‌ها افزایش پیدا کردند، برای تبدیل اقساط نیازی به تشکیل پرونده نباشد و ریاست قوه‌قضاییه دستور تعدیل در این زمینه را داده اما هنوز این طرح‌ها در حال رسیدگی هستند.

اخبار برگزیده
شناسه : 212700
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا