دردسرهای تزریق واکسن

به گزارش جهان صنعت نیوز:   برخی شهروندان در این تصاویر از قطعی دوساعته برق در مراکز واکسیناسیون گلایه می‌کنند و برخی دیگر از اتمام دوز دوم واکسن در مراکز واکسیناسیون. همین امر منجر شده تا تعداد کثیری از مردم از ساعت هفت صبح در صف بایستند تا بلکه موفق به تزریق واکسن شوند اما بعد از چهار ساعت معطلی در زیر آفتاب سوزان مسوولان مرکز واکسیناسیون به آنها می‌گویند واکسن تمام شده و فردا دوباره بیایید. این در حالی است که سامانه salamat.gov.ir برای ثبت‌نام متولدین ۱۳۵۰ و ماقبل آن با وجود دستور وزیر سابق بهداشت با تاخیر یک‌هفته‌ای مواجه شده است. البته کارشناسان بر این عقیده‌اند شروع واکسیناسیون گروه‌های شغلی شاید علت این تاخیر باشد؛ زیرا با وجود واردات و تولید واکسن باید حداقل نیمی از موجودی واکسن‌ها را برای تزریق به دوز دومی‌ها نگهداری کرد. با این حال سامانه مذکور با تاخیری حدودا یک هفته‌ای در تاریخ ۳۰ مردادماه برای گروه سنی ۵۰ سال و بالاتر بازگشایی شد اما هنوز با گذشت ۹ روز از این امر، بسیاری از مشمولان این گروه سنی موفق به تزریق واکسن نشده و در عین حال گروه سنی جدیدی نیز برای ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون اعلام نشده است؛ به طوری که در مراجعه به پایگاه‌ها و مراکز تزریق واکسن مشخصا اعلام می‌شود که تزریق تنها برای دوز دومی‌هاست.

این در حالی است که بسیاری از دوز دومی‌ها نیز در برخی استان‌ها در موعد تزریق با مراجعه به مراکز با نبود واکسن و تاخیر در تزریق روبه‌رو شده‌اند؛ این تاخیر در تزریق دوز دوم برخی واکسن‌ها نظیر اسپوتنیک روس و همچنین بهارات هند بسیار بیشتر از سایر واکسن‌هاست و سرگردانی‌ها و نگرانی‌های مراجعان را در پی داشته است؛ آخرین آمار تفکیکی واکسیناسیون اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، شاهدی بر این موضوع است.

در مورد واکسن‌هایی نظیر سینوفارم نیز هر چند کمتر، اما هرازگاهی شاهد تاخیر در تزریق دوز دوم و ناهماهنگی‌هایی در این زمینه هستیم؛ به عنوان مثال با آغاز روند واکسیناسیون خبرنگاران در تاریخ هفتم مرداد، گروه‌های خبرنگاری نیز طی روزهای بعد برای دریافت واکسن به محل‌های اعلام شده همچون باغ کتاب تهران مراجعه و واکسن تزریق کردند اما این روزها درحالی که نوبت تزریق دوز دوم واکسن آنها فرا رسیده است، مرکز قبلی جمع‌آوری شده و ۱۷ مرکز دیگر اعم از خودرویی، فردی و سیار جهت مراجعه خبرنگاران در تهران اعلام شد؛ این درحالی است که از دو روز گذشته، مراجعه خبرنگاران به برخی از این مراکز بی‌پاسخ مانده و تزریقی برای آنها صورت نگرفته است. دکتر حسن حسینی‌زاده معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران در این خصوص اعلام کرد که «خبرنگارانی که دوز اول را تزریق کرده و کارت واکسن اورژانس را دریافت کردند می‌توانند با ارائه کارت از شنبه هفته آینده در ١٧ پایگاهی که اورژانس به این منظور در نظر گرفته مراجعه و دوز دوم واکسن خود را دریافت کنند.» به این ترتیب واکسیناسیون دوز دوم این گروه شغلی به یک هفته دیرتر از موعد اصلی خود موکول شد.

سوالی که پیش می‌آید این است که علت این تاخیرها در تزریق دوز دوم چیست؛ نبود واکسن؟ تکلیف کسانی که محل تزریق دوز اول واکسن‌شان جمع‌آوری شده، چیست؟ همچنین آیا تاخیر در دریافت دوز دوم، مشکلی در روند ایمنی‌زایی ایجاد نخواهد کرد؟

این در حالی است که پیش‌تر دکتر جعفرصادق تبریزی رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، اعلام کرده بود: «اگر مرکزی که دوز اول واکسن را در آن تزریق کردند جابه‌جا و یا ادغام شده باشد، اعلام می‌شود تا افراد برای دوز دوم به مرکز جدیدی که آدرسش مشخص است مراجعه کنند. ترجیح این است که برای دریافت دوز دوم هم به مرکزی که دوز اول را دریافت کردند مراجعه کنند؛ اما در غیر این صورت می‌توانند به مرکزی که تحت پوشش یک دانشگاه علوم پزشکی دیگر در همان شهر است نیز، مراجعه کنند.»

از سوی دیگر برخی از این خبرنگاران پاسخ شنیدند که شنبه هفته بعد (۱۳ شهریورماه) برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا واکسن کافی تامین شود. البته با وجود افت‌وخیزهایی که در آمار روزانه تزریق واکسن مشاهده می‌شود و کاهش چشمگیر تزریق به ویژه در روزهای تعطیل، اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت میزان تزریق روزانه واکسن در روز هشتم شهریور با تزریق ۷۶۵ هزار و ۱۳۴ دوز رکورد زده است. با این حساب و با توجه به افزایش میزان واردات واکسن، مشکل و تاخیر در تزریق دوز دوم‌ واکسن برای برخی افراد چه توجیهی دارد؟

این درحالی است که براساس گزارش‌ها از مراکز تزریق واکسن و همچنین بر اساس اعلام اپلیکیشن‌های مسیریاب که اقدام به معرفی مراکز واکسیناسیون می‌کنند، ساعت کار بسیاری از مراکز تزریق واکسن در بسیاری از استان‌ها نیز کاهش یافته و راس ساعت ۱۴ تعطیل می‌شوند، آن هم در شرایطی که نیاز به گسترش واکسیناسیون به شدت بالا بوده و حتی پیش‌تر راهکارهایی برای تزریق شبانه‌روزی واکسن ارائه شده است تا هرچه سریع‌تر افراد بیشتری واکسینه شوند. در چنین شرایطی علت کاهش ساعت کار مراکز واکسیناسیون چیست؟

در همین راستا، دکتر علیرضازالی فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز در روز هشتم شهریورماه نسبت به روند تامین واکسن اظهار نگرانی کرده و گفته بود: «در بحث واکسیناسیون نگرانی در حوزه زنجیره تامین واکسن وجود دارد که واردات واکسن دچار خدشه نشود.» وی در عین حال گفت که «در استان تهران آمادگی لازم برای راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون و همچنین افزایش شیفت‌های کاری برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون وجود دارد.» بر این اساس و با توجه به اعلام قبلی دکتر علیرضارییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اکنون «۸۴۰ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۳۱ هزار تیم واکسینتور در کشور داریم» بنابراین مشکل فعلی و کندی روند واکسیناسیون چیست؟ کمبود واکسن یا کمبود نیرو و مراکز تزریق؟

بر اساس آخرین‌ اطلاعات اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت تا نهم شهریور جمعا ۲۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۸۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. همچنین قول‌هایی مبنی بر افزایش چشمگیر سرعت واکسیناسیون در روزهای پیش‌رو داده شده است؛ به طوری که پیش‌تر دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: «تا پایان شهریور قطعا حدود ۳۰ میلیون دوز واکسن وارداتی خواهیم داشت. با یک تفاهمنامه دیگر از مهرماه، ۱۵ میلیون دوز واکسن وارداتی دیگر و در آبان‌ نیز ۱۵ میلیون دوز دیگر به دستمان می‌رسد که در تماس تلفنی رییس‌جمهور کشورمان با رییس‌جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان ماه در همان مهرماه به دستمان برسد؛ بنابراین اگر از الان تا پایان مهر ۶۰ میلیون دوز واکسن داشته باشیم می‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون تا سن ۳۰ سال برسیم.»

دکتر همتی رییس جمعیت هلال‌احمر نیز اعلام کرد که «شهریورماه ۲۰ میلیون واکسن و در مهر و آبان نیز هر کدام ۳۰ میلیون واکسن وارد کشور می‌شود.» وی همچنین گفت: «براساس توافق‌های انجام شده، تلاش می‌شود از هفته آینده، پارت‌های پنج میلیونی واکسن به کشور وارد شود و روند واردات واکسن شتاب بیشتری بگیرد.» سوال این است که اگر امکان ورود چنین محموله‌هایی به کشور وجود داشته، چرا زودتر از اینها برای آن اقدام نشد تا امروز مرگ‌ومیرهای ۶۰۰تایی و ۷۰۰‌تایی ناشی از بیماری را در کشور شاهد نباشیم؟

بعد دو روز هنوز واکسن نزدم

آقای ذوالفقاری که ۶۰ سال دارد، یکی از افرادی است که دیروز ساعت‌ها زیر آفتاب در صف تزریق دوز دوم واکسن کرونا ایستاده بود. وی در این رابطه به «جهان‌صنعت» گفت: هفتم شهریور نوبت تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم من بود که وقتی همان روز به مرکز واکسیناسیون مراجعه کردم تعطیل بود و گفتند فردا بیا. هنوز واکسن به ما نرسیده است. در نتیجه هشتم شهریور دوباره به همان مرکز مراجعه کردم. حدود دو ساعت در صف واکسن بودم که ساعت ۹ اعلام کردند واکسن تمام شده است. بنابراین ۹ شهریور دوباره برای تزریق واکسن رفتم و از ساعت هفت صبح در صف واکسن بودم و الان که ساعت ۱۱ ظهر است هنوز موفق به تزریق واکسن نشدم. امیدوارم دوباره واکسن تمام نشود تا بتوانم دوز دوم آن را بزنم.

در پایان نیز این سوال همچنان مطرح است که علت ناهماهنگی‌ها در گروه‌های اعلامی برای واکسن و نبود واکسن برای تزریق در گروه‌های مذکور در موعد مقرر چیست؟ چرا ساعت کار برخی مراکز و پایگاه‌های تزریق واکسن در بسیاری از استان‌ها کاهش یافته است؟ و چه کسی پاسخگوی سرگردانی و بلاتکلیفی مردم در قبال مراکز تزریق جمع‌آوری شده است؟

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 212715
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا