آمادگی ایران برای ارسال سوخت به لبنان

به گزارش جهان صنعت نیوز:   طبق گزارش اداره اطلاع‌رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، جبران باسیل وزیر امور خارجه سابق لبنان طی تماسی تلفنی با امیر عبداللهیان ، ضمن تبریک انتخاب او به عنوان وزیر امور خارجه از فروش و ارسال محموله سوخت به مقصد لبنان تشکر و قدردانی کرده است. جبران باسیل همچنین با انتقاد از سیاست‌های کسانی که می‌خواهند به مردم‌ لبنان گرسنگی بدهند تا به اهداف سیاسی خود برسند، خواستار گسترش همه‌جانبه روابط فی‌مابین شده و ضمن انتقال پیام میشل عون برای رییس‌جمهوری کشورمان، درخصوص تحولات منطقه با وزیر امیرعبداللهیان به تبادل نظر پرداخته است.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فروش محصولات نفتی خود به مشتریان جدید را مورد تاکید قرار داده و گفته است: «اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را دارد و تدبیری که رهبر حزب‌الله برای پایان دادن به این بحران دست‌ساخته صهیونیست‌ها بر ضد مردم لبنان انجام داد، موید این واقعیت است که مسیر سرافرازی لبنان تنها از اتکا به خود و استفاده از سرمایه‌ها و منابع خود می‌گذرد.»

وی با اعلام اینکه در حوزه گسترش روابط دوجانبه با لبنان هیچ‌ محدودیتی وجود ندارد، دفاع همیشگی جمهوری اسلامی ایران از دولت، ارتش و مقاومت لبنان را مورد تاکید قرار داد.

لازم به ذکر است که پیش از این تماس تلفنی خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع نوشته بود که محموله سوخت ایران قرار است از طریق سوریه و با کامیون‌های اسکورت‌شده توسط حزب‌الله، به لبنان وارد شود.

گویا این دو منبع مطلع روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌ بودند که این کار به دلیل دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران انجام می‌شود.

یکی از منابع مطلع مذکور نیز گفته بود: «تصمیم انتقال نفت از سوریه با کامیون به دلیل بیم از حملات اسراییل یا آمریکا گرفته نشده بلکه بر مبنای ملاحظات داخلی و بر این اساس گرفته شده که هیچ‌یک از متحدان لبنان دچار مشکل نشوند.»

لازم به ذکر است که وزیر انرژی لبنان چند روز پیش گفته بود هیچ‌گونه مجوزی برای واردات سوخت از ایران از سوی این وزارتخانه صادر نشده است. منابع مطلع رویترز اما گفته‌اند که اولین مقصد اولین محموله سوخت از ایران بیمارستان‌های لبنان هستند که از آن برای تولید برق استفاده می‌کنند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشته بود که این محموله سوخت‌، وارد آب‌های سوریه شده است. شرکت حمل‌ونقل نفتی TankerTrackers.com این خبر را تکذیب کرد اما سفیر ایران در لبنان با تایید خبر ارسال سوخت از ایران به لبنان گفت: «کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به زودی به دست ملت لبنان خواهد رسید و ایران به هیچ طرف منطقه‌ای یا بین‌اللملی اجازه نخواهد داد در برابر جمهوری اسلامی و تصمیماتش در حمایت از ملت‌های منطقه بایستد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 213160
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا