مطالبات زنان از معاونت زنان

زهرا نژادبهرام- عضو شورای پنجم شهر تهران * خانم خزعلی به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منصوب شد و ما نیز با توجه به چارچوب‌های دموکراتیک، به دیدگاهی که اکنون دولت را به دست گرفته احترام گذاشته و انتصاب ایشان را تبریک می‌گوییم و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم. مطالبات ما ولی سرجای خود است.

خانم خزعلی امروز با به پایان رفتن دهه چهارم انقلاب با رویکردهای جدیدی از دیدگاه‌های زنان روبه‌رو هستند. همان‌طور که دولت قول داده بود به اندیشه‌های امام و رهبری پایبند باشد، در حوزه احقاق حقوق زنان در عرصه اجتماعی و مداخله زنان در امور کشور، برای حفظ کرامت زنان و عدالت جنسیتی بر مبنای مفهوم بلند عدالت در اندیشه‌های اسلامی باید جایگاه بلندی را برای زنان در اندیشه‌های خود اختصاص دهند.

خانم خزعلی قطعا کار بسیار سخت و در عین حال اثرگذاری را پیش‌رو دارند، من امیدوارم که با توجه به تجارب خود طی سال‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت زنان در انجمن‌های غیردولتی و علمی زنان و توجه به مطالعاتی که در حوزه زنان انجام شده به مسائلی که امروز در این حوزه وجود دارد، بپردازند و فراموش نکنند که زنان به ما هو زن، انسان هستند و نیازها و ظرفیت‌های شخصی دارند. اگر بسترهای لازم را برای رشد و توسعه آنان ایجاد کنیم یقینا بر خانواده هم اثر خواهد داشت اما اتصال و ارائه هویت زنان در کنار خانواده تا اندازه‌ای حق و حقوق بشری زنان را زیر سوال می‌برد. بنابراین باید همان‌طور که وقتی از مسائل مردان صحبت می‌کنیم آنان را در چارچوب خانواده تعریف نمی‌کنیم باید در حوزه زنان هم همین نگاه را داشته باشید. البته بحثی نداریم که زنان لنگرگاه اصلی کشتی خانواده محسوب می‌شوند اما ندیدن هویت فردی آنان برنامه‌ریزی‌های ما را دچار اعوجاج می‌کند و ما نیاز داریم که امکانات لازم را برای رشد زنان در درون جامعه فراهم کرده و مفهوم عدالت و برابری جنسیتی که در برنامه ششم توسعه دیده شده و دولت مکلف به اجرای آن است را در جای جای بخش‌های دولت مورد توجه قرار دهیم.

خانم خزعلی که امروز در جایگاه یک مقام دولتی در عرصه سیاستگذاری کشور وارد شده‌اند باید خدمات خود را به جامعه زنان ارائه کنند و متوجه باشند که دیگر فقط در بستر علوم دانشگاهی و پژوهشی مسائل زنان را مطرح نمی‌کنند. ورود به مقام اجرا موجب انتظارات متعددی است. امروزه بسیاری از زنان تحصیلکرده منتظر اشتغال هستند. ضمن اینکه شیوع کرونا امنیت سلامت زنان را به خطر انداخته است و خانم خزعلی حتما باید به این دو موضوع توجه ویژه‌ای به خصوص در امر تنظیم بودجه و ارائه خدمات، داشته باشند.

جامعه امروز دیگر چنان نیست که زنان در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در کنار مردان قرار نگیرند. جامعه نیازمند مشارکت زنان و مردان در تولید ثروت و درآمد برای خانوار است بنابراین مفهوم بیکاری و اشتغال در مطالبات زنان یک مفهوم جدی است.

خانم خزعلی کاری بسیار دشوار اما امیدوارکننده‌ای را پیش‌رو دارند. به این خاطر که از قبل قوانین و زیرساخت‌هایی ایجاد شده که امیدواریم بر اساس آن امور زنان را پیگیری کنند. به خصوص امیدواریم که لایحه رفع خشونت علیه زنان که به مجلس رفته را پیگیری کنند. به هرحال بخش بزرگی از مطالبات زنان ان‌شاءالله در این لایحه قابل دسترسی خواهد بود.

در نهایت بدانند که دست‌ها‌ی خواهرانشان در تمام عرصه‌های مطالعاتی و اجرایی برای فشردن دست ایشان به سوی او دراز است تا بتواند در این جایگاه فرصت‌های تازه‌ای را برای جامعه اسلامی و ایران فراهم کنند. فراموش نکنیم که جامعه ما بعد از ۴۰ سال افت و خیزهای قبلی را گذرانده، به سن بلوغ رسیده و اکنون در مرحله عمل قرار دارد و باید به مطالبات و نیازهای زنان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 213173
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا