افزایش اثربخشی با تزریق هر دو واکسن

به گزارش جهان صنعت نیوز:   چند روز پیش روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نتایج جدیدترین پژوهش نوشت: «براساس یک پژوهش تازه، افرادی که علیه آنفلوآنزا واکسینه شده‌اند ممکن است تا حدی در برابر برخی اثرات شدید ویروس کرونا محافظت شوند و کمتر به مراقبت‌های اورژانسی نیاز پیدا کنند. بررسی ۷۵ هزار بیمار مبتلا به کووید۱۹ نشان داد این گروه از افرادی که واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده بودند، کاهش قابل توجه سکته مغزی، لختگی خون در وریدهای عمقی پاها یا به اصطلاح پزشکی ترومبوز ورید عمقی، عفونت خونی داشته‌اند و بستری شدن کمتر در بخش مراقبت‌های ویژه را نشان دادند. در نتیجه این واکسن ممکن است با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا موثر بوده باشد.»

با این حال کارشناسان بر این عقیده‌اند که واکسن کووید۱۹ در اولویت تزریق است و به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنند که واکسن آنفلوآنزا جایگزین واکسن کرونا شود. چراکه واکسن آنفلوآنزا ممکن است از برخی مشکلات پزشکی ناشی از کووید۱۹ محافظت کند. براساس این پژوهش بیماران کوویدی که علیه آنفلوآنزا واکسینه نشده‌اند، ۴۵ تا ۵۸ درصد بیشتر دچار سکته مغزی، حدود ۴۰ درصد بیشتر دچار لختگی خون در وریدهای عمقی پا و ۳۶ تا ۴۵ درصد بیشتر دچار عفونت خون می‌شوند. این گروه از افراد همچنین در مقایسه با واکسینه‌شدگان در برابر آنفلوآنزا، بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند و بیشتر به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. به عقیده پژوهشگران دلیل عمده این امر ممکن است این باشد که واکسن آنفلوآنزا سیستم ایمنی بدن را به طور خاص تحریک می‌کند. با این وجود دانشمندان اکیدا توصیه می‌کنند بهترین راه مقابله با کووید۱۹ تزریق واکسن ویروس کرونا است.

با این تفاسیر بسیاری از افراد نگران تکرار تجربه تلخ پارسال و از طرفی نگران تداخل واکسن کرونا و واکسن آنفلوآنزا هستند. این در حالی است که به گفته کارشناسان تزریق هر دو واکسن از منظر پزشکی ایرادی ندارد. چه‌بساعدم تزریق آن، نگران‌کننده است. با این حال باید دید که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو امسال چه روندی را پیش می‌گیرد.

دو هفته وقفه بین دو واکسن

در همین رابطه عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: سال گذشته با وجود همزمانی اپیدمی کرونا و آنفلوآنزا تعداد مبتلایان آنفلوآنزا بسیار کم بود و مهم‌ترین دلیل آن استفاده عموم مردم از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود. با این حال امسال میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کاسته شده است و شاید امسال شاهد اپیدمی آنفلوآنزا باشیم. با این حال به عقیده من افرادی که در گروه پرخطر از جمله بیماران ریوی، قلبی و دیابت قرار دارند، باید همانند سال‌های گذشته واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

وی افزود: زمان طلایی تزریق واکسن از اواخر تابستان شروع و تا اوایل پاییز ادامه دارد. البته پارسال به دلیل ناهماهنگی‌ها تا دی ماه هم واکسن آنفلوآنزا تزریق شد. اما در حال حاضر بعید می‌دانم مشکلی درخصوص واکسن آنفلوآنزا داشته باشیم. با این حال هنوز واکسیناسیون آنفلوآنزا شروع نشده و مسوولان در حال بررسی هستند.

دکتر عابدینی درخصوص تداخل واکسن کرونا و آنفلوآنزا اظهار کرد: تزریق دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا ایرادی ندارد. اما بهتر است یک فاصله زمانی دو هفته‌ای بین تزریق این دو واکسن ایجاد شود.

اثربخشی مطلوب تزریق هر دو واکسن

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به «جهان‌صنعت» گفت: سال گذشته با توجه به اقداماتی که افراد برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس انجام دادند، تعداد فوتی‌های ناشی از آنفلوآنزا بسیار کم بود. البته این موضوع بستگی به جهش‌های جدید آنفلوآنزا هم دارد، که خوشبختانه سال گذشته از این امر مستثنی بودیم. چراکه مردم با رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی نه‌تنها در مقابل کروناویروس بلکه در مقابل دیگر ویروس‌ها هم از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا از خود محافظت می‌کنند. با این حال انتقال کووید بسیار راحت‌تر از آنفلوآنزا صورت می‌گیرد.

وی افزود: برخلاف تصورات مردم، تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا نه تنها هیچ تداخلی ندارد بلکه براساس مقالاتی که در کشورهای دیگر منتشر شده، تزریق هر دو واکسن ایمنی بدن فرد را مقاوم‌تر می‌کند. چه‌بسا اثربخشی هر دو واکسن بر انسان بیشتر می‌شود. بنابراین به افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای‌اند توصیه می‌کنیم در زمان مناسب هر دو واکسن را تزریق کنند. چرا که پیش از پاندمی کرونا، تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای همه توصیه نمی‌کردیم و در حال حاضر هم تنها به افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای توصیه می‌کنیم.

دکتر یونسیان درباره بهترین زمان تزریق واکسن اظهار کرد: معمولا باید از واکسن‌های آنفلوآنزایی استفاده کنیم که برای سال آینده ۲۰۲۲ تهیه شده است. زیرا همیشه چندماه قبل از شروع سال جدید میلادی آخرین اطلاعات گونه‌های جهش‌یافته این ویروس بررسی می‌شود. اما زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع فصل پاییز است. اگر این زمان به هر دلیل عقب افتاد ضرری ندارد ولی اگر در همان زمان طلایی تزریق شود فرد در تمام طول فصل سرد از آنفلوآنزا مصون می‌شود. هر چقدر فرد دیرتر این واکسن را تزریق کند فرد در طول فصل سرما و محافظتی درخصوص بیماری آنفلوآنزا ندارد. در نتیجه اگر امسال هم همچون سال گذشته به دلیل عدم هماهنگی در تهیه واکسن تعللی ایجاد شد، افراد هر زمان که به واکسن آنفلوآنزا دسترسی داشتند تزریق کنند. چراکه هیچ‌وقت برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نیست. منتها اثربخشی واکسن آنفلوآنزا دو هفته‌ای طول می‌کشد، بنابراین اگر زودتر موفق به تزریق شوند بهتر است.

این در حالی است که دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری بیماری آنفلوآنزا، برای بهبودیافتگان توصیه می‌کند، برای تزریق واکسن آنفلوآنزا فاصله زمانی یک ماهه در نظر بگیرند و به «جهان‌صنعت» گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا تنها برای افراد در گروه‌های پرخطر از جمله کادر بهداشت و درمان، بیماران دارای نقص ایمنی، زنان باردار، کودکان و سالمندان اولویت دارد. بهترین حالت برای مبتلایان کرونا این است که صبر کنند یک ماه از زمان بهبودی‌شان بگذرد، سپس اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا کنند که بدن پاسخ مطلوب بدهد.

وی افزود: از آنجا که سیستم ایمنی فرد مبتلا به کرونا درگیر ویروس کووید۱۹ است، بدن در حال ساختن آنتی‌بادی برای مقابله با کروناست، از این رو تزریق واکسن آنفلوآنزا در زمانی که بدن درگیر کروناست، سبب می‌شود پاسخ مطلوب به واکسن را شاهد نباشیم. مبتلایان بدون علامت از آنجا که احتمالا شناسایی نمی‌شوند واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌کنند اما شاید پاسخ مطلوب از واکسن را دریافت نکنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 213425
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا