پیچ سخت انتخاب استانداران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  احمد وحیدی تا اینجای کار، صادق خلیلیان را به عنوان استاندار ویژه خوزستان انتخاب و برای معرفی او تا خوزستان نیز رفته است. این درحالی است که در قانون اساسا حرفی از استانداری ویژه به میان نیامده است. با این حال آقای وزیر کشور در صفحه توئیتر خود نوشته بود که «استان‌دار ویژه، علاوه بر اختیار حضور در جلسه‌های دولتی و ارتباط مستقیم با کابینه دولت، از امکانات ویژه‌ای برای توسعه خوزستان برخوردار  است» و «بسیار امیدواریم با این اختیارات دیگر تکرار مسائل گذشته در این استان  را شاهد نباشیم». سپردن این اختیارات بود که سبب شد علاوه بر سابقه احمدی‌نژادی بودن جناب خلیلیان و شائبه سهم‌دهی به او با توجه به اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به سود رییسی کنار کشید، بر انتقادات مطرح شده افزود.

گذشته از این، زمزمه‌هایی که درباره انتخاب وحید برای استانداری قم به گوش می‌رسد، حواشی دیگری پدید آورد. شنیده‌هایی مبنی بر اینکه وزیر کشور، سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم را به عنوان استاندار قم پیشنهاد و منصوب خواهد کرد، باب دیگری از انتقادات را گشود. بسیاری از کاربران در فضای مجازی به این رویکرد اعتراض کردند.

 انتقادات مذکور اما به همین‌جا ختم نشده که حتی پای ائمه‌جمعه را نیز به میان کشید. شاهد آنکه آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز از فرآیند انتخاب استاندار برای آذربایجان‌شرقی و طرح نام‌های کوچک برای مسوولیت‌های اجرایی به‌شدت انتقاد کرد وگفت: «تبریز به قدری کوچک شده که هرکس یک رزومه دستش گرفته خود را استاندار معرفی می‌کند.»

در این بین برخی رسانه‌های اصولگرا نیز به موضوع ورود کرده و در قالب نقد یا توصیه نظرات خود را می‌گویند. مثلا همین هفته قبل بود که «کیهان» در سرمقاله امروز خود با اشاره به لزوم دقت در انتخاب استانداران نوشت: «در دولت آقای احمدی‌نژاد این تجربه تلخ وجود داشت که یک باند تعیین می‌کرد چه کسی استاندار فلان استان یا فرماندار بهمان شهرستان باشد و در این میان وزیر کشور در حد صادرکننده حکم و تامین‌کننده و لجستیک استانداران عمل می‌کرد. این وضعیت ممکن است ذیل عنوان «تمرکزدهی به دولت» توجیه شود ولی واقعیت این است که چنین مداخله‌ای اولا سبب تضعیف شدید وزارت کشور و منفعل کردن آن و ثانیا سبب تضعیف شدید دولت و بروز انواعی از مشکلات بعدی در دو سطح ملی و محلی می‌شود.»

نکته قابل‌توجه اینکه انتقاد به رویکرد دولت سیزدهم در انتصاب استانداران محدود به جناح منتقد دولت نیست. شاهد آنکه چند روز قبل جمعی از فعالان سیاسی اصطلاحا انقلابی با ارسال نامه‌ای خطاب به آیت‌الله رییسی از انتصاب احتمالی افراد نزدیک به دولت سابق در استان کرمانشاه انتقاد کردند و از وی درخواست داشتند مانع حضور چنین افرادی در بدنه دولت شوند.

محمدجواد محمدی‌نوری، دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی نیز چند روز قبل در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود: «امیدواریم توجه اساسی دولت به انتخاب نیروهای کارآمد برای کشور باشد؛ چرا که باید باور کنیم مردم به قدر کافی از وضع فعلی خسته و درمانده شده‌اند و انتصاب یا انتخاب برخی افراد کم‌توان ممکن است منجر به نارضایتی بیشتر آنان شود.»

طبیعتا، در این شرایط انتظار آن است که دولت رییسی و مشخصا وزیر کشور او به انتقادات وارده توجه لازم را داشته باشد و به روند انتصاب افراد فاقد تجربه و تخصص کافی پایان دهد تا گلایه‌های مذکور که مختص به یک جناح و گروه هم نیست، پایان یابد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 214902
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا