کارخانه‌های آرد در خطرنابودی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بر اساس آنچه فعالان صنعت آرد و نان می‌گویند، هشت وزیر بعد از گذشت هشت ماه نشست و بحث و بررسی تصمیم گرفتند که قیمت شیر و سبوس را اصلاح کنند اما در نهایت برخی رانتخواران و حواله‌فروشان همه چیز را به حالت قبل برگرداندند به طوری که می‌توان گفت انگار هیچ کاری انجام نشده است.

البته افزایش قیمت شیر طی هفته‌های اخیر انجام شد و قیمت واقعی سبوس نیز در این تعیین قیمت مورد نظر قرار گرفت اما در نهایت تمامی معادلات به هم ریخت و تصمیمی که در سطح وزرا گرفته شده بود، تغییر کرد؛ تغییری که به دنبال آن تا یک ماه دیگر صنایع آرد و نان تعطیل خواهند شد و تکلیف نان مردم نیز مشخص نخواهد بود. در همین راستا نشست خبری کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران به منظور تشریح مشکلات کارخانجات آردسازی در روند قیمت‌گذاری و توزیع سبوس به صورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست فعالان صنعت غذا اعلام کردند که قیمت شیر از سال ۹۵ تا سال جاری ۳۶۴ درصد افزایش پیدا کرده اما سوال این است که چرا باید قیمت سبوس ثابت بماند؟ سیاستی که طی سال‌های اخیر تنها باعث رشد واسطه‌گری و دلال‌بازی شده است. بر اساس آنچه کارشناسان می‌گویند، باری که به دوش کارخانجات آرد قرار دارد، با این تصمیمات دیگر به مقصد نمی‌رسد چراکه دخل و خرج کارخانجات به هیچ‌وجه با هم جور در نمی‌آید. بر این اساس دولت باید برای جبران هزینه‌های صنایع آرد با افزایش قیمت سبوس و یا پرداخت مابه‌التفات ریالی اقدام کند.

از سال ۹۳ کارمزد کارخانه‌های آرد ثابت مانده در حالی که افزایش کمرشکن هزینه‌ها که بعضا به ۱۵۰۰ درصدی هم رسیده ادامه فعالیت برای این صنعت مهم کشور را غیرممکن کرده به نحوی که این بخش صنعت را با زیان مواجه کرده است. بنابراین در خرداد ماه امسال ستاد تنظیم بازار با بررسی‌های کارشناسی شده چندساله و با توجه به دونرخی بودن سبوس در بازار و برای حل مشکل کارخانه‌های آرد و کاهش بار مالی دولت اقدام به تصویب نرخ تعادلی سبوس کرد در حالی که با کارشکنی‌های وزارت کشاورزی، در نهایت تمامی مذاکرات صنایع آرد با دولت بی‌نتیجه ماند.

دولت کاری نکند، کارخانه‌های آرد از بین می‌روند

در همین خصوص رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با انتقاد از تصمیمات وزارت کشاورزی اظهار کرد: یک فکر و تصور غیرواقعی باعث شده تمام اقتصاد آرد و نان تصنعی شود و مورد دستکاری دولت قرار گیرد.

سیدمحمدرضا مرتضوی با بیان اینکه سبوس ۱۶ درصد از محصولات ما را تشکیل می‌دهد، افزود: حدود هشت ماه با سازمان‌های مختلف کشور از جمله سازمان حمایت و همین‌طور وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت جلسه داشتیم تا برای صنعت آرد تعیین تکلیف کنیم اما پس از ماه‌ها تلاش و مذاکره که تصمیم گرفته شد سبوس به قیمت واقعی خودش به دامدار برسد و در قیمت شیر نیز قیمت سبوس لحاظ شود، مانع‌تراشی‌هایی در این خصوص انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه سبوس باید به قیمت واقعی خودش فروخته شود، گفت: تصمیمی که در سطح وزرا گرفته شده بود که سبوس به قیمت واقعی به دامداران عرضه شود تا به این ترتیب کارخانجات آرد از محل واقعی‌کردن نرخ سبوس سیستم اقتصادی و دستمزد خود را اصلاح کنند، در نهایت به مرحله اجرا نرسید. مرتضوی افزود: ده‌ها هزار تن سبوس در کانال‌های غیررسمی در حال خرید و فروش است و با قیمت‌های گزاف معامله می‌شود. ضمت اینکه بنده اطمینان دارم این حواله بازها که این حجم از معاملات را در این حوزه انجام می‌دهند، جلوی انجام تصمیم درست در مورد کارنجات آرد را گرفتند.

رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با طرح سوالی عنوان کرد: چرا ما باید از بانک پول بگیریم و بهره‌های زیادی را بابت آن پرداخت کنیم تا بتوانیم از پس هزینه‌ها بربیاییم و در نهایت کالای خود را با قیمت ارزان عرضه کنیم؟

وی بیان کرد: اگر تا یکی دو ماه آینده دولت برای کارخانجات آرد کاری نکند، این کارخانه‌ها از بین می‌روند. کیسه آردی که تا دو سال پیش با قیمت ۶۰۰ تومان خریداری می‌کردیم، در حال حاضر به پنج هزار تومان رسیده و ما نمی‌دانیم این هزینه‌ها را باید از کجا تامین کنیم؟

بازارگاه اثری در سفره مردم نداشت

مرتضوی اظهار کرد: حتی در مواردی بنده شاهد این بودم که برخی افراد با گاوداران و دامداران تماس می‌گیرند و به آنها می‌گویند که چرا شلوغ نمی‌کنید؟ مگر با شلوغ کردن می‌توان این حوزه را اداره کرد؟

رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: هیچ اثری از سامانه بازارگاه و میلیارد‌ها دلار ارز دولتی که صرف واردات شده در سفره مردم دیده نمی‌شود و قیمت مرغ کیلویی ۵۰ هزار تومان و گوشت کیلویی ۱۵۰ هزار تومان است. موضوعاتی که نشان می‌دهد ارزهای دولتی در سفره رانتخواران است.

به گفته وی، زمانی که سامانه بازارگاه نبود، مرغ کیلویی ۲۰ هزار تومان بود. مرتضوی همچنین به گزارش‌های بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: مصرف لبنیات حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است که همگی اینها نشان می‌دهد اقداماتی که تاکنون انجام شده، اثری در سفره مردم نداشته است.

مرتضوی همچنین با انتقاد از اینکه در هیچ‌یک از جلسات اخیر کارخانجات آرد را دعوت نکرده‌اند، افزود: ما از وزیر کشاورزی درخواست می‌کنیم که برای تداوم فعالیت کارخانجات آرد و همین‌طور نان مورد نیاز مردم تصمیمات جدیدی را اتخاذ کند.

وی این را هم گفت که توزیع سبوس با سیستم حواله‌ای، سیستمی معیوب و فسادزا است که باید اصلاح شود.

خرید و فروش حواله‌جات سبوس باعث فساد شد

رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران نیز در این خصوص اظهار کرد: آنچه ما به چشم خود می‌بینیم این است که وقتی ماشین‌های باری از کارخانه سبوس بارگیری می‌کنند چند خیابان آن طرف چند وانت دور این ماشین باری را می‌گیرند و از آن سبوس بارگیری می‌کنند.

حسین یزدجردی بیان کرد: با تصمیم وزرای اقتصادی دولت قبل قرار بر این شد که قیمت شیر اصلاح شده و قیمت سبوس آزاد شود، اما متاسفانه امید گیلان‌پور نامه‌ای امضا کرده که می‌گوید دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به کارخانجات پرداخت می‌کند تا دوباره سبوس با حواله ۱۴۰۰ تومانی به دامداران پرداخته شود. موضوعی که در این میان وجود دارد مشکل خرید و فروش حواله‌جات است که باعث فساد می‌شود، وقتی اصلاح قیمت شیر انجام شده چه لزومی به چنین کاری وجود دارد؟ علاوه بر این با این حواله‌ها امروز از کارخانه‌های آرد سبوس دریافت می‌کنند اما دولت پول آن را سه سال بعد پرداخت می‌کند. یزدجردی به اعمال سلیقه شخصی یک معاون وزیر در این رابطه اشاره کرد و گفت: علت اینکه قرار شد تصمیمی که در سطح وزرا گرفته شده بود لغو شود، مشخص نیست اما یا از بی‌تدبیری بوده و یا از بی‌اطلاعی.

وی با بیان اینکه برخی می‌خواهند به شعار‌محوری کانون ما ضربه بزنند، خاطرنشان کرد: اولویت ما همواره تامین آرد مورد نیاز کشور بوده است اما در حال حاضر کارخانجات دیگر نمی‌توانند از جیب خود هزینه کنند تا شاید چند سال دیگر دولت پول آنها را بپردازد. تاکنون این کار انجام شده اما بعد از این دیگر کارخانجات نمی‌توانند چنین کاری کنند چراکه دیگر توان مالی آنها اجازه نمی‌دهد. من اخطار جدی می‌دهم که اگر این نامه آقای گیلانپور عملی شود در مهرماه با مشکل جدی در زمینه آرد و سبوس مواجه می‌شویم.

رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران تصریح کرد: من از سازمان حمایت سوال کرده‌ام که آیا خرید و فروش آزاد سبوس وجود دارد یا خیر و پاسخ مثبت داده‌اند. این در حالی است که ۱۰۰ درصد سبوس تولیدی کارخانجات به وزارت جهادکشاورزی تحویل داده می‌شود وقتی در چنین شرایطی بازار آزاد وجود دارد یعنی سوءاستفاده‌هایی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه دامداران می‌گویند مجبور به استفاده از نان به عنوان خوراک دام هستند گفت: سبوس یک بخش جزئی از کل خوراک دام است، از ابتدای انقلاب نان به عنوان خوراک دام استفاده می‌شد؛ وقتی قیمت نان این‌طور ارزان نگه داشته شده است حتی جای کلینیکس هم استفاده می‌شود. ما ۳۰ درصد دورریز نان داریم که همه اینها به خاطر سیاست‌های غلط در این مورد بوده است؛ چرا وقتی کاه ۴۲۰۰ تومان است سبوس باید ۱۴۰۰ تومان به فروش برسد؟

سرگردانی کارخانه‌ها به دلیل مشکلات مالی

در ادامه، جعفر ایزدیار دبیر کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران اظهار کرد: هزینه‌های تولید در سال ۹۶ تاکنون به شدت افزایش یافته است. دولت برای اعمال تاثیر در این موضوع سه راه را می‌تواند پیش بگیرد. راه اول افزایش قیمت نان است که به صلاح نیست، راه دوم افزایش قیمت سبوس و راه سوم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت‌ها است. به خاطر تورم به وجود آمده در خرداد سال جاری ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت که قیمت سبوس آزاد شود تا علاوه بر تامین هزینه کارخانه‌ها، قیمت‌ها تک‌نرخی شده و جلوی فسادهای بعدی گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از دامدار قیمت را نگه داشته و اجازه تغییرات قیمتی نمی‌دهد. از مشکلات مالی کارخانجات سرگردان هستند. شرکت بازرگانی دولتی مصوبه تنظیم بازار را داده است اما وزارت جهاد کشاورزی اجازه تغییرات قیمتی نمی‌دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 215183
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا