پیش‌بینی روند کاهشی قیمت مرغ در مهرماه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سیدجواد ساداتی‌نژاد اعلام کرد: شرکت سهامی پشتیبانی امور دام موظف شده است در قالب برنامه زمان‌بندی ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی طی شش‌ماهه دوم سال اقدام به واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار کند. در این راستا همچنین معاون وزیر کشاورزی اعلام کرده  قیمت جوجه یک روزه روند کاهشی داشته و به زودی قیمت گوشت مرغ به تعادل خواهد رسید‌. او حتی این پیش‌بینی را هم انجام داده که با توجه به واردات و افزایش تولید، در مهرماه قیمت گوشت مرغ روند کاهشی داشته باشد.

بر همین اساس مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در مورد واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی اعلام کرد:  اخیرا دولت واردات ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه را مصوب کرد، اما متاسفانه اینگونه نیست که بلافاصله هم ارز آن تامین شود و هم  این حجم از تخم‌مرغ نطفه‌دار به صورت آماده در دنیا وجود داشته باشد. به هر حال، در این موضوع به‌ویژه برای سویه‌های معروف براساس سفارش تولید می‌شود یعنی این‌گونه نیست که هر زمان خواستیم، بتوانیم وارد کنیم. محمودعلی کمالی‌سروستانی افزود: در حال حاضر حتی یک دهم میزان مصوب، وارد کشور نشده است. بیشتر واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه، هلند، بلژیک و مجارستان صورت می‌گیرد و وارداتی هم که تا حالا بوده اکثرا از ترکیه و مسیر زمینی است، که اگر واردات از کشورهای اروپایی صورت بگیرد از طریق هوایی خواهد بود.

۱۰ درصد افزایش جوجه‌ریزی

با این حال مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد:  با توجه به احساس نیاز بازار به جوجه‌ریزی و در راستای اجرای مصوبه هفته گذشته هیات وزیران، واردات ۹۵ میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار برنامه‌ریزی شده است.

غلامرضا ملک‌نیا اظهار کرد: در تیر و مردادماه حدود ۲۳۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی اتفاق افتاده که ۱۱۷ میلیون قطعه در تیرماه و ۱۱۷ میلیون قطعه در مردادماه بوده است. وی افزود: در شهریورماه هم پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۱۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود که با این میزان جوجه‌ریزی تولید گوشت مرغ به ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن در ماه خواهد رسید.

ملک‌نیا در رابطه با میزان جوجه‌ریزی در مدت مشابه سال گذشته خاطرنشان کرد: در مجموع در تابستان سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش جوجه‌ریزی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در گوشت مرغ افزایش تقاضا داشتیم، ادامه داد: برای مدیریت تقاضا و به درخواست اتحادیه مرغداران کشور و تشکل‌های خصوصی، فاصله جوجه‌ریزی را به ۹۰ روز افزایش دادیم و میزان جوجه‌ریزی را بر اساس ظرفیت جوجه‌ریزی در پروانه هر واحد به ۸۰ درصد رساندیم و در سامانه‌ها اعمال کردیم.

ملک‌نیا با تاکید بر اینکه این فاصله و کاهش ظرفیت جوجه‌ریزی به تولید آسیب وارد نخواهد کرد، گفت: جوجه‌ریزی طبق برنامه انجام خواهد شد و خللی در آن رخ نمی‌دهد، تنها تقاضا را مدیریت کردیم و این کار مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

کاهش تولید در ماه‌های آینده

وی درباره برخی نگرانی‌ها از اینکه افزایش فاصله جوجه‌ریزی ممکن است باعث کاهش تولید در ماه‌های آینده شود، تصریح کرد: تشکل‌ها و معاونت امور تولیدات دامی به صورت روزانه میزان عرضه و تقاضا را رصد می‌کنند و در صورت نیاز، می‌توانیم این وضعیت را تعدیل کنیم و در این زمینه، هیچ‌گونه جای نگرانی وجود ندارد.

ملک‌نیا یادآور شد: در جلسه‌ای که برای مدیریت عرضه و تقاضا با بخش خصوصی داشتیم، مقرر شد، انجمن جوجه یک‌روزه و اتحادیه سراسری مرغداران کشور سامانه خرید و فروش را طراحی کنند تا با راه اندازی آن در ماه‌های آتی وضعیت عرضه جوجه یک روزه در آن سامانه درج و با قیمت‌های مصوب عرضه شود.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با عرضه مرغ گفت: در سه ماه اخیر، برنامه‌های افزایش سن گله‌های مرغ مادر، تولک بری گله‌های بالای ۷۶ هفته و واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در پنج ماه گذشته حدود ۱۱ میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به احساس نیاز بازار به جوجه‌ریزی و در راستای اجرای مصوبه هفته گذشته هیات وزیران، برای واردات ۹۵ میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار برنامه‌ریزی کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم طی شهریور و مهرماه، ۳۰ میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار وارد کشور شود تا بازار به وضعیت تعادل برسد.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اولین محموله تخم‌مرغ نطفه‌دار، پایان هفته جاری وارد کشور خواهد شد، گفت: به صورت هفتگی بین ۳ تا ۵ میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه دار وارد کشور می‌شود که نویدبخش افزایش تولید مرغ در ماه‌های آتی خواهد بود.

ملک‌نیا ادامه داد: در حال حاضر، قیمت جوجه یک روزه روند کاهشی داشته و به زودی قیمت گوشت مرغ به تعادل خواهد رسید و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به واردات و افزایش تولید، در مهرماه قیمت گوشت مرغ روند کاهشی داشته باشد.

وی در رابطه با واردات گوشت مرغ، عنوان کرد: مصوبه واردات گوشت مرغ سال گذشته ابلاغ شد و در حال حاضر، وضعیت ذخایر استراتژیک مطلوب است بنابراین در صورت بروز مشکل و یا نیاز، گوشت مرغ به بازار عرضه خواهد شد.

تمام سود صنعت مرغداری نصیب دلالان می‌شود

همچنین مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در این باره اظهار کرد:  بیشتر واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه، هلند، بلژیک و مجارستان صورت می‌گیرد و وارداتی هم که تا حالا بوده اکثرا از ترکیه و مسیر زمینی است، که اگر واردات از کشورهای اروپایی صورت بگیرد از طریق هوایی خواهد بود.

محمودعلی کمالی‌سروستانی در مورد آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت گوشت مرغ بهبود پیدا کرده و خارج از شبکه بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سویی قیمت جوجه یک‌روزه که افزایش داشته بود با یک‌سری تمهیدات با کاهش چشمگیر به هشت هزار تومان رسیده تا قیمت‌ها متعادل شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان مربوط به سامانه بازارگاه می‌شود، چون زمان تبدیل حواله به نهاده‌های مانند کنجاله و سویا طولانی است و بیشتر تولیدکنندگان مجبور به تهیه آن از بازار آزاد می‌شوند. بنابراین اگر مشکل جوجه یک‌روزه و بازار نهاده تسهیل شود، قیمت‌ها نیز تعدیل می‌شود.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اعلام اینکه باید در قیمت‌های مصوب تجدیدنظر شود، ادامه داد: باید توجه داشت که این قیمت‌ها مربوط به فروردین ماه است، در حالی که در این مدت نرخ نهاده‌هایی مانند ذرت، سویا، جوجه یک‌روزه و حتی هزینه حمل و نقل چندین برابر شده است، از همین‌رو امیدواریم در نرخ‌ها تجدیدنظر شود.

وی افزود: برای نمونه اگر قیمت جوجه یک‌روزه ۵۲۰۰ تومان باشد، قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ ۱۹۹۸۰ می‌شود در حالی که نرخ مصوب آن ۱۷۱۰۰ تومان اعلام شده است، بنابراین امیدوارم این نرخ‌ها اصلاح شود.

کمالی سروستانی با اشاره به تاثیر دلالان در سیستم توزیع مرغ گفت: در حال حاضر مصرف‌کننده و تولیدکننده هیچ سودی از بازار مرغ نمی‌برند بلکه تمام آن نصیب دلالان می‌شود. باید توجه داشت که تولیدکنندگان هیچگاه مرغ را به کشتارگاه نمی‌برند بلکه به کشتارکن‌ها یا دلالان می‌فروشند که حلقه مفقوده این صنعت هستند که به نوعی در بازار اکثر نقاط کشور حضور دارند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 215423
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا