اجرای قانون حذف ارزش‌افزوده به شرط همراهی سازمان مالیاتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر این اساس در سال‌های گذشته اعتراضات متعددی از سوی فعالان صنف طلا و جواهر مطرح و بر این نکته تاکید شد که طلا خود کالای سرمایه‌ای محسوب شده و باید از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف باشد. به گفته فعالان صنفی، دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده از این بخش موجب می‌شود که نسبت به رقبای خارجی هزینه‌های ما به مراتب بالاتر برود چرا که در اکثر کشورها طلای خام صفر یا نهایتا نیم درصد مالیات پرداخت می‌کند. سرانجام پس از سال‌ها این در و آن در زدن، فعالان صنف طلا و پس از بررسی‌های مکرر مجلس شورای اسلامی قانون حذف مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا در ۱۲ تیرماه سال‌جاری ابلاغ شد و مهلت اجرای آن شش ماه پس از تاریخ ابلاغ است. به این معنا که این قانون باید تا دی ماه سال جاری اجرایی شود که می‌تواند روند خوبی را در بازار ایجاد کند. اما به گفته برخی از فعالان صنفی، پیش‌شرط‌هایی همچون مکانیزه شدن صندوق فروش و مکانیزه بوده ترازو و… از مواردی هستند که اجرای این قانون را با تعلل روبه‌رو می‌کند و در نهایت می‌توان گفت که اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

در همین راستا سراغ رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران رفتیم تا علاوه بر آگاهی از وضعیت فعالان صنف طلا و جواهر با توجه به محدودیت‌های اخیر کرونایی، نظر او را در مورد وضعیت صنعت طلا و جواهر در کشور و همین‌طور زمان اجرای قانون حذف مالیات بر اصل طلا را جویا شویم. بر اساس آنچه ابراهیم محمدولی می‌گوید، اجرای این تصمیم از دی ماه است به شرطی که سازمان امور مالیاتی شرایط را مهیا کند. وی همچنین این را اعلام می‌کند که با محدودیت‌های اخیر به صنعت طلا ضربه خورد به طوری که طی دو سال گذشته واحدهای زیادی مجبور شدند نیروی خود را تعدیل و کارگاه‌ها را تعطیل کنند که در نهایت در کل کشور ۴۰۰ واحد صنفی تعطیل شد. محمدولی همچنین از نگاه مسوولان به صنعت طلا به عنوان صنعت لوکس و تجملی انتقاد کرد و گفت این نگاه‌ها باعث بروز مشکلاتی برای اقتصاد و فعالان طلای کشور شد. وی همچنین این را هم اعلام کرد که از ۱۶ شهریور ماه ثبت‌نام برای هیات‌مدیره این اتحادیه آغاز شده و تا آخر ماه ادامه دارد که در این انتخابات افرادی باید ورود کنند که توانمندی و اطلاعات لازم را داشته باشند. در ادامه گفت‌وگوی «جهان‌صنعت» با رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران را می‌خوانید:

با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا در ماه‌های اخیر، وضعیت بازار در صنف طلا و جواهر چگونه بوده و آیا منجر به تعطیلی واحدهای صنفی شده است یا خیر؟

یکی از مواردی که در همه دنیا مشکل‌ساز شده ویروس کروناست. این بیماری در دو سال اخیر مشکلات زیادی را برای تمام فعالان اقتصادی فراهم کرده است. متاسفانه آسیب‌هایی از نظر اقتصادی و روانی به کل دنیا و صنعت ما زده است. حوزه طلا هم از دیگر حوزه‌ها مستثنی نیست و آن را به شدت درگیر کرده است.

طبیعی است که وقتی دادوستد ایجاد نشود، تولید و تقاضایی نباشد، در نتیجه تولید‌کننده ضربه می‌خورد. چندین مرحله به دلیل اینکه شرایط کرونا حاد شد و دولت اعلام تعطیلی کرد، صنعت طلا هم ضربه خورد. کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیادی مجبور شدند نیروی خود را تعدیل و کارگاه‌ها را تعطیل کنند. در این دو سال در کل کشور ۴۰۰ واحد صنفی تعطیل شدند. متاسفانه تولید و دادوستد لازم که بتواند هزینه کارگاه را تامین کند، اتفاق نیفتاد.

آیا مسوولان با صنعت طلا همراهی داشته‌اند؟

نه کاملا. متاسفانه نگاه برخی از مسوولان و سازمان‌های مربوطه در گذشته نسبت به طلا مثبت نبوده و این صنعت را به عنوان صنفی تجملی و لوکس می‌دانستند که باعث بروز مشکلاتی برای اقتصاد و فعالان طلای کشور شد. اما در دو سال اخیر با رایزنی و ارتباطاتی که شکل دادیم، خوشبختانه نگاه‌ها تغییر کرد. قرار شد که ایرادات و اشکالات موجود گرفته شود. آیین‌نامه‌ها و موادی که در گذشته دست و پاگیر بودند، حل شود. امروز اغلب ایرادات برطرف و موانع برداشته شده است. به طور مثال منتظر هستیم کرونا از بین برود تا بتوانیم صادرات طلا را راه‌اندازی کنیم. امیدوارم بتوانیم با کشورهایی که خواستار تولید صنعت ما هستند، همکاری داشته باشیم و بتوانیم صادرات طلا را رونق دهیم.

با توجه به اینکه ایران جزو هفت کشور صاحب صنعت طلاست، همین مساله اهمیت کاهش موانع صادراتی را نشان می‌دهد اما تا دو سال قبل مشکل گمرک وجود داشت و مسوولان همراهی لازم را نداشتند. به این صورت که اگر قرار بود طلا صادر شود باید در انبار گمرک گذاشته می‌شد و این مساله روزانه هزینه‌هایی را برای فعالان طلا در بر داشت. متاسفانه ورود و خروج در گمرک هر کیلو طلا از ۵۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه داشت. این مساله باعث می‌شد که فعالان این حوزه از قدرت رقابت کمتری نسبت به رقبای خارجی برخوردار باشند. البته با مذاکراتی که صورت گرفت در دو سال اخیر تقریبا مشکل حل شده است و طبق صحبت‌هایی که صورت گرفته باید تمامی موانع از بین برود. همچنین به اتحادیه اجازه داده شده که در فرودگاه خزانه‌ای احداث کند کسانی که صادرات و واردات طلا را در دست دارند طلای خود در خزانه گذاشته و دیگر آن در انبار گمرک نگذارند. حدود شش ماه است که این خزانه بنا شده است. البته با توجه به اینکه در این مدت به دلیل شیوع کرونا صادرات آنچنانی نداشته‌ایم سخت است که کارکرد مثبت یا منفی این مساله را بررسی کنیم.

فعالان صنعت طلا اعلام می‌کنند که واردات مصنوعات طلا از کشورهایی همچون ترکیه و امارات به راحتی به صورت قاچاق انجام می‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

بیش از یک سال است که به دلیل اینکه طلا در کشورهای دیگر گران‌تر است، قاچاقی به آن شکل صورت نمی‌گیرد. اگر مسیرهای قانونی در کشور مهیا شود، این درصد کم هم دیگر نخواهد بود.

در مورد واردات هم باید مطرح کنم که واردات مصنوعات ساخته شده از نظر قانونی کلا ممنوع است و در حال حاضر هم این اتفاق نمی‌افتد. اما اگر کسی بخواهد شمش و مواد اولیه وارد کند، مشکلی ندارد حتی دیگر هزینه هم برایش در نظر نمی‌گیرند چراکه آن را یا تولید می‌کند یا می‌فروشد. ازآنجاکه مواد اولیه و شمش تولید داخل جوابگو نیست، درنتیجه باید به سمت واردات برویم.

حذف مالیات از اصل طلا و دریافت آن از سود و اجرت ساخت، از چه زمانی اجرایی می‌شود و واحدهای صنفی نسبت به تصویب آن چه نظری دارند؟

ارزش‌افزوده در ۱۰ سال اخیر مشکلات و هزینه‌های زیادی بر دوش صنعت طلا گذاشته و باعث شده که طلا نوسان زیادی پیدا کند و به سمت رکود برود. زمانی که وارد بحث ارزش‌افزوده شدیم، مسوولان متوجه شدند که مشکلات زیادی وجود دارد. فعالان صنعت طلا با مذاکراتی که داشتند موجب شده‌اند که ارزش‌افزوده حذف شود. البته اجرای این تصمیم از دی ماه است به شرطی که سازمان امور مالیاتی شرایط را مهیا کند.

در مورد نظر واحدهای صنفی هم باید بگویم که همگی از این تصمیم استقبال کرده‌اند. چراکه این مساله باعث می‌شود که مردم به سمت خرید طلا بیایند. به طور مثال برای یک گرم طلا باید یک میلیون پرداخت شود و بسته به نوع کار، اجرت و سود متفاوت است و این مساله باعث می‌شود که مردم خیلی رغبت نکنند به سمت و سوی خرید طلا بیایند.

قوانین مالیاتی در صنعت طلا، جواهر و نقره به چه صورت است؟  

در اینکه همه فعالان اقتصادی باید مالیات پرداخت کنند، شکی نیست اما این مساله باید به حق باشد. حداقل انتظار این است در شرایط کرونا حال کسبه رعایت بشود. در حالی که برای اکثر فعالیت‌ها چنین اتفاقی نیفتاده است. انتظار این بود که برای سال ۹۹ سازمان امور مالیاتی تعطیلات کرونایی را لحاظ کند و شرایط فعلی را درک کند. فعالان طلا در اوج زمان کاسبی یعنی فروردین و اسفند تعطیل بودند. امیدواریم سال بعد حداقل این شرایط لحاظ شود. در واقع باید سازمان امور مالیاتی با ما همراه باشد و نسبت به سال گذشته درصدی را اضافه نکنند که مالیات از این سنگین‌تر شود.

نظر شما در مورد خرید اینترنتی طلا و تقلب‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد، چیست؟

اتحادیه طلا و جواهر هیچ‌گونه مخالفتی با فضای مجازی ندارد. امروز ما نمی‌توانیم دور صنعت طلا دیوار بکشیم و جلوی فضای مجازی را بگیریم. درواقع باید کمک کرد که چنین شرایطی در کشور ایجاد شود و مردم بیشتر به این سمت بروند چراکه کارها بهتر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. اما از آنجا که فلز طلا گرانبها است و ۹۰ درصد مردم به عنوان پشتوانه اقتصادی آن را می‌خرند، باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود، به خوبی فرهنگ‌سازی شده و بسترهای لازم مهیا شوند.

یکی از مشکلاتی که فضای مجازی دارد این است که خریدار نمی‌تواند کالا را از نزدیک ببیند و برای همین وقتی طلا را می‌خرد، شاید نپسندند. به هر حال گاهی چیزی که در عکس دیده می‌شود همان چیزی نیست که خریده می‌شود. اما این مساله دلیل نمی‌شود که فضای مجازی را از بین ببریم و مورد انتقاد قرار دهیم. بنابراین فضای مجازی باید آیین‌نامه و ماده و تبصره داشته باشد تا فرد بتواند به صورت آزاد و با خیال راحت در این حوزه خرید کند.

راه‌اندازی شهر طلا به کجا رسید؟

یک شهر طلا قرار شد در رودهن و بومهن تشکیل شود. اما تا جایی که خبر داریم پیشرفت چندانی نداشته است. صنعت طلا باید در محدوده و داخل شهر باشد اما وقتی از شهر طلا در اطراف شهر صحبت می‌شود، باید به رفت و آمد و موارد اینچنینی هم توجه کرد. درواقع شهر طلا باید در محدوده‌های مرکز شهر و نزدیک بازار باشد. تا جایی هم که اطلاع دارم همکاران ما از آنجا به دلیل هزینه سنگین خیلی استقبال نکرده‌اند و این طرح موفق نبوده است.

با توجه به اینکه چیزی به انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران باقی نمانده است، لطفا بفرمایید که حضور چه افرادی در هیات‌مدیره این صنعت ضروری است و اینکه این اتحادیه چطور می‌تواند چالش‌های فعالان این حوزه را کاهش دهد؟

از ۱۶ شهریورماه ثبت‌نام برای هیات‌مدیره آغاز شد و تا آخر ماه ادامه دارد. از میان همکاران کسانی که شرایط لازم را دارند می‌توانند ثبت‌نام کنند. درواقع افرادی باید ورود پیدا کنند که توانمندی و اطلاعات لازم را داشته باشند. از آنجا که باید برای این حوزه وقت گذاشت، طبیعتا کسی که دغدغه‌های زیادی دارد نمی‌تواند فرصت لازم را برای اتحادیه داشته باشد. کسی که مسوولیت می‌پذیرد باید بتواند کار هم کند و از تفکر و نگرش کافی و اطلاعات لازم برخوردار باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 215425
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا