عضویت در اجلاس شانگهای و برکات فراوان

محمود احمدی‌بیغش * عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای موفقیتی است که پس از سال‌ها انزوای سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی ایران به وقوع پیوست. بنابراین جمهوری اسلامی ایران می‌تواند آن را به فرصتی برای حل مشکلات و فشارهای مختلف که طی سال‌ها دامنگیر کشورمان بود بدل کند و به مجامع بین‌الملل نشان دهد که توانسته در مقابل همه تحریم‌ها و فشارها مقاومت کند و در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا بایستند.

در شرایطی که آمریکا و اروپا ایران را در بدترین تحریم‌های غیرمنطقی قرار دادند، عضویت دائم ایران در پیمان منطقه‌ای شانگهای یک فرصت بزرگ است. از طرفی برخی کشورها به جز کشورهای اروپایی و آمریکایی از ترس تحریم‌های آمریکا ارتباط تجاری و اقتصادی بی‌روحی با ایران داشتند، اما با عضویت ایران در اجلاس شانگهای این مسائل تا حد زیادی رنگ می‌بازد و کشورمان را به عنوان کشوری که دارای اقتدار و منطق در سیاست خارجی است، نشان می‌دهد.

از طرفی جمعیتی که اعضای شانگهای دارند جمعیت بزرگی در دنیا هستند و فرصت خاکی که این کشورها دارند قابل توجه است. از سوی دیگر، با این پیمان شرقی می‌توانیم به دنیا بگوییم که در مقابل غربی‌ها صاحب حرف هستیم و به این واسطه هم مشکلات اقتصادی را تا حد زیادی می‌توانیم برطرف کنیم. همچنین عضویت کامل ایران در این پیمان منطقه‌ای، ظرفیت‌های جدیدی را به خصوص در حوزه همکاری‌های امنیتی و بین‌المللی در اختیار کشورمان قرار می‌دهد که پیش از این سابقه نداشته است.

البته باید تعامل ما با این پیمان یک تعامل منطقه‌ای و دوسویه باشد و تحت تاثیر جابه‌جایی دولت‌ها و سلایق داخلی سیاسی قرار نگیرد. این یک پیمان بزرگ است که با پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتوی غربی‌ها برابری می‌کند. ما بخش اعظمی از مشکلات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و حتی فرهنگی خود را می‌توانیم به کمک این پیمان مرتفع کنیم، چرا که با مردم ۱۰ کشور عضو پیمان شانگهای قرابت‌های فرهنگی و همگونی‌هایی داریم. بنابراین همه این موارد امتیازهای زیادی برای ایران محسوب می‌شوند.

البته در این باره سال‌ها بحث بود اما در دولت روحانی نگاهی به کشورهای شرقی نبود و توجه آنها صرفا به سمت کشورهای غربی بود. اما به هر حال پیش از این آقای شمخانی در توئیتی اعلام کرده بود که با دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه صحبت‌هایی درباره تحولات افغانستان و خلیج‌فارس داشته و موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و طی تشریفات فنی عضویت ایران نهایی می‌شود و حالا این اتفاق افتاده است؛ اتفاقی که هم به نفع ایران و هم کشورهای عضو است.

طی ۲۰ سالی که از تشکیل پیمان شانگهای می‌گذرد، برخی کشورها عضو ناظر و برخی دیگر عضو دائم شدند. ایران مشکلاتی داشت و برخی کشورهای عضو از جمله تاجیکستان علاقه‌ای به عضویت دائم ایران در این پیمان نداشتند اما جمهوری اسلامی با رایزنی‌هایی که انجام داد، حقانیت خود را در برابر چالش‌هایی که غربی‌ها برایمان ایجاد کرده بودند ثابت کرد. دولتمردان و دستگاه دیپلماسی ما هم با رایزنی‌های خود موفق شد نظر مساعد تاجیکستان و روسیه و سایر کشورهای عضو دائم پیمان شانگهای را جلب کند و توئیت آقای شمخانی در این باره بود. در نهایت هم نتیجه این رایزنی‌ها خود را در این اجلاس نشان داد و ایران توانست با هشت رای مثبت اعضای ثابت، عضو دائم اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای شود.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 216144
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا