ایران عضو دائم اجلاس شانگهای شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سازمان همکاری شانگهای در راستای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد. پس از آن مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و بعد از آن نیز بلاروس به عنوان عضو ناظر به آن سازمان ملحق شدند. هند و پاکستان از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت دائم این سازمان درآمدند.

گفتنی است تا روز گذشته، ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان بودند، اما همان‌طور که پیش از این علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ۲۰ مرداد ماه در صفحه توئیترش نوشت: ‏«ساعتی قبل در گفت‌وگو با دوست و همکارم جناب آقای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه تحولات افغانستان، سوریه و خلیج‌فارس را بررسی کردیم. خوشبختانه موانع سیاسی برای عضویت ایران در ‫پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.» در سفر دو روزه رییسی به تاجیکستان، عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای که به گفته کارشناسان برای طرفین اقدامی برد-برد است، محقق شد. هر چند که پیش از این، وجود اختلافات سیاسی بین ایران و تاجیکستان مانع از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای شده بود.

 

** اهمیت عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای:

عضویت کامل ایران در این پیمان منطقه‌ای شانگهای به عنوان اولین سازمان منطقه‌ای بعد از انقلاب‌اسلامی ظرفیت‌های جدیدی را به خصوص در حوزه همکاری‌های امنیتی و بین‌المللی در اختیار تهران قرار می‌دهد که پیش از این سابقه نداشته است. همچنین ایران با عضویت دائم در این سازمان، به بازارهای گسترده کشورهای عضو سازمان شانگهای نیز متصل می‌شود و در حوزه‌‌های مختلف تجاری، ترانزیت و انرژی به عنوان یک قدرت منطقه می‌تواند با این کشورها تعاملات اقتصادی مثبتی را داشته باشد. با توجه به اینکه اخیرا ایران عضو ناظر اتحادیه اوراسیا نیز شده است، حضور در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند این روند را تکمیل کند که ایران هم از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای این حوزه که ۶۵ درصد جمعیت جهان و همچنین منابع جهان را در خود جای داده، استفاده کند.

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای

بیست‌ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری کشورمان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد. رییسی در این سفر دو روزه، دیداری دوجانبه با همتای تاجیک خود داشت و هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور در جلسات مشترک راهکارهای توسعه مناسبات را بررسی کردند. علاوه بر آن رییس‌جمهوری ایران با تعدادی از سران و مقام‌های شرکت‌کننده در اجلاس شانگهای از جمله روسای جمهور ازبکستان، بلاروس و قزاقستان و همچنین نخست‌وزیری پاکستان و ارمنستان دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. از جمله مسائل مهم برگزاری این اجلاس سخنرانی رییسی به عنوان رییس‌جمهوری ایران بود. او در این نشست «تروریسم اقتصادی» را از موانع کلیدی «پیشبرد همگرایی منطقه‌ای» دانست.

ایران عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای شد

رای مثبت سران هشت کشور عضو اصلی اجلاس شانگهای به تغییر وضعیت ایران از عضو ناظر به عضویت دائم و امضای اسناد مربوط به آن، از مهم‌ترین اتفاقات این نشست بود. از این رو، فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای با کشورهای عضو، همکاری و تعامل خواهد داشت.

پوتین: از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کنیم

پس از آن، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه که به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده بود، در یک ارتباط تصویری با نشست شانگهای از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد.

پوتین در این ارتباط تصویری گفت: «همه ما اهمیت زیادی برای همکاری سازمان همکاری شانگهای با کشورهایی قائل هستیم که به دنبال برقراری گفتمان آزاد و برابر با سازمان ما بوده و امکان ملحق شدن به فعالیت‌های آن را در نظر دارند. در این زمینه، روسیه از تصمیم آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند که برای تایید به شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام شده است.»

پوتین ادامه داد: «ما همیشه طرفدار مشارکت کامل ایران در فعالیت این سازمان بوده‌ایم چون این کشور نقش مهمی در اوراسیا دارد و مدت‌هاست که همکار ثمربخشی با سازمان همکاری شانگهای داشته است. ورود ایران بدون شک به افزایش اقتدار بین‌المللی این سازمان کمک خواهد کرد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 216188
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا