کابینه رییسی در محاصره حلقه امام صادقی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از آنجایی که بسیاری از اساتید و دانش‌آموختگان دانشگاه امام‌صادق‌(ع) در انتخابات اخیر از حامیان سیدابراهیم رییسی بودند و حتی ستاد اقتصاددانان و صنعتگران حامی رییسی نیز با حضور چهره‌هایی از این دانشگاه و به ریاست کمال اکبری تشکیل شد، این نزدیکی به رییسی باعث شد، این بار هم به نحوی دور رییسی حلقه بزنند که تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه و مدیران ارشد اقتصادی و غیراقتصادی دولت سیزدهم را شامل شوند و هر روز خبری از انتصاب یکی دیگر از این حلقه به گوش برسد.

دیپلمات حلقه معروف به دانشگاهیان دانشگاه امام‌صادق(ع)، مسوول مذاکرات هسته‌ای

از جمله انتصاب‌های شاخص این حلقه در دولت جدید می‌توان از علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مسوول مذاکرات هسته‌ای دولت رییسی در وین نام برد. امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت رییسی، همزمان با برکناری عباس عراقچی طی حکمی  او را به عنوان معاون سیاسی خود انتخاب کرد. باقری‌کنی که پیش‌تر از او به عنوان گزینه احتمالی دولت برای وزارت خارجه نام برده می‌شد، فرزند محمدباقر باقری‌کنی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری است که از آذر ۱۳۹۳ تا شهریور ۱۳۹۴ سرپرست دانشگاه امام صادق بود و البته از ابتدای تاسیس دانشگاه امام صادق (ع) استاد و قائم‌مقام این دانشگاه بوده است. گفتنی است، علی باقری‌کنی در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد همراه با سعید جلیلی تلاش‌هایی برای حل مذاکرات هسته‌ای انجام داد، اما به نتیجه‌ای نرسید و بعد از روی کار آمدن حسن روحانی در دولت یازدهم از سمت خود برکنار شد. پس از آن به عنوان رییس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در سال ۱۳۹۲ انتخاب شد و در دی ماه سال ۱۳۹۸ هم به عنوان معاون امور بین‌الملل و رییس ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه از سوی رییسی منصوب شد.

از دیگر چهره‌های شاخص امام صادقی‌ها، می‌توان به حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت رییسی اشاره کرد. او که متولد ۱۳۶۰ و استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق است مورد حمایت این حلقه قرار دارد.

مسابقه خرماخوری و شهرت جلیل محبی

یکی دیگر از اعضای حلقه امام صادقی‌ها که اخیرا در دولت رییسی صاحب کرسی شده‌، جلیل محبی است. او که با حکم
 محمد دهقانی معاون حقوقی رییس‌جمهوری به سمت «سرپرست معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی» منصوب شده است در دولت روحانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود که به واسطه مناظره با مصطفی تاجزاده، چهره شاخص اصلاح‌طلب و به عبارتی مسابقه او در خوردن خرما در منزل تاجزاده، به شهرت رسید. او دانش آموخته رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه امام صادق(ع) است.

ریاست جدید صداوسیما و بانک مرکزی دولت رییسی

علاوه بر خبرهایی مبنی بر رایزنی‌ها برای انتصاب علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس دولت احمدی‌نژاد به عنوان گزینه انتخابی رییسی برای ریاست بانک مرکزی، خبرهایی از تغییر و تحول در ریاست صداوسیما و جدی شدن نام یکی دیگر از حلقه امام صادقی‌ها در این سازمان عریض و طویل شنیده می‌شود.

با پایان زمان حکم علی‌عسکری رییس کنونی سازمان صداوسیما، جدی‌ترین گزینه، تصدی بزرگ‌ترین و فراگیرترین رسانه کشور،
 پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما است. در این مدت گزینه‌هایی چون شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما و مصطفی محمدی رییس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صداوسیما نیز مطرح بودند، اما به نظر می‌رسد شانس پیمان جبلی که او هم دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق است، برای تصدی ریاست این سازمان بیش از دیگران است. از این رو، گفته می‌شود که جای پای حلقه امام صادقی‌ها در دولت رییسی بسیار محکم شده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 216689
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا