دولت‌های بدحساب و زورگو و بحران اعتماد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در کشورهای با دموکراسی بیشتر از یک سو نهاد دولت در برابر حجم فعالیت‌های اقتصادی بخش‌خصوصی بسیار کوچک است و از سوی دیگر رسانه‌های آزاد و نیز حزب‌ها و نهادهای مدنی هر گام اشتباه دولت را چنان رسوا می‌کنند که این نهاد جرات نمی‌کند در مسیر خطای بزرگ یا خطاهای پی‌در‌پی راه برود. در ایران شوربختانه دولت نهادی کوه‌پیکر شده که در برابر نهادهای بالادست نانیرومند و نزار است اما در برابر نهادهای مدنی و نیز شهروندان و بنگاه‌های خصوصی زورمند و تا اندازه‌ای زورگو است.

آیا این زورگویی نیست که صاحبان بنگاه‌های پیمانکاری در بخش آب و برق و سایر فعالیت‌های زیرساختی برای دولت کار کنند اما نتوانند سر وقت بهای کار انجام‌شده را دریافت کنند. سال‌هاست که می‌شنویم پیمانکاران بخش خصوصی از دولت طلب دارند‌. دیروز غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران بار دیگر در این باره در مشهد گفت: دولت همین حالا رقم بالایی را به پیمانکاران بخش خصوصی فعال در عرصه انرژی بدهکار است و روند نرخ‌گذاری‌ در این حوزه نیز قابل‌تامل بوده و دلیل دیگری برای بی‌انگیزگی بخش خصوصی است.

نکته تاسف‌برانگیز این است که بنگاه‌های دولتی محصول پیمانکاران را به عراق می‌فروشند یا آنها خودشان با تشویق دولت به عراق برق و خدمات فنی و مهندسی صادر می‌کنند اما دولت کمک نمی‌کند آنها مطالبات خود را پس بگیرند. از سوی دیگر دولت‌های زورگوی ایران با راهبرد راضی نگه داشتن شهروندان و خرید محبوبیت یا ترس از پیامدهای ناشناس آمادگی ندارند قیمت واقعی برخی کالاها از جمله برق را از شهروندان دریافت کنند و از جیب تولید‌کنندگان خصوصی برداشته و به میلیون‌ها ایرانی یارانه پنهان پرداخت می‌کنند. به همین دلیل است که رییس اتاق بازرگانی از بحران اعتماد در بخش خصوصی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به بخش انرژی اعتمادش را برای سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی از دست داده و با توجه به خسارت‌ها و مشکلاتی که پیش‌ از این متحمل شده، دیگر رغبتی به ادامه فعالیت در این حوزه ندارد. باید تکلیف زورگویی و بی‌اعتمادی فزاینده بخش خصوصی که در نهایت به خاموش شدن چراغ سرمایه‌گذاری و نیز خروج سرمایه از کشور منتهی می‌شود معلوم شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 217212
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا