واکسن نساختید، اعتماد بسازید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همین چند روز قبل سیدابراهیم رییسی در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش با سخنانی که می‌توان نامش را اعتراف گذاشت، روشن کرد آنچه پیش‌تر مسوولان تولید واکسن برکت از جمله همین آقای محمد مخبر که این روزها معاون اول رییس‌جمهور شده است، می‌گفتند و وعده می‌دادند، شدنی نبود.

در همان زمان از ضرورت پاسخگویی ایشان نوشته و تاکید کردیم که اعتماد عمومی وقتی شاهد منصب گرفتن مسوول چنان گزارش‌هایی خلاف واقع در دولت باشد، به شدت آزرده‌خاطر می‌شود و آسیب می‌بیند، اما کو گوش شنوا؟!

توضیح و پاسخگویی به جای خود! آقایان حتی در توجیه و ماله‌کشیدن بر اشتباهات خود و همسویانشان حاضر به در نظر گرفتن اندک بینش برای مخاطب نیستند! شاهدش همین که خبرگزاری فارس در گزارشی به چرایی بدقولی «برکت» در رساندن ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا پرداخته و ضمن اینکه خبر می‌دهد احتمالا ۱۵ میلیون دوز بیشتر نتواند تولید کند، می‌گوید: یکی از دلیل‌های تاخیر، کرونا گرفتن مهندسان چینی و هندی بود! بنا به ادعای این خبرگزاری، گروه مهندسان چینی و هندی که برای نصب دستگاه‌ها و راه‌اندازی نرم‌افزارها به ایران آمده بودند، همگی کرونا گرفتند. برکت هم مانده بود با خط تولیدی که تقریبا نصب شده اما امکان بهره‌برداری نداشت؛ بنابراین چاره‌ای نداشت غیر از تغییر دو، سه هفته‌ای که صرف قرنطینه کردن کارشناسان چینی شد.

گذشته از انتقاداتی که به خاطر مخلوط کردن منافع ملی و ایدئولوژی در همه امور از جمله تهیه واکسن وارد شد و مصداق آن، همین اصرار به معامله با چین به جای غرب است، باید پرسید مسوولان ایرانی چرا از همین چینی‌ها یاد نمی‌گیرند که فقط به فکر منافع ملی خود باشند؟

وقت پاسخگویی

اسماعیل گرامی‌مقدم فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» بر همین مهم تاکید دارد. او به نقد رویه‌ای که در پیش گرفته شد، پرداخت و گفت: «واقعیت این است که کرونا به عنوان یک بیماری همه‌گیر و واگیردار کل دنیا از جمله کشور ما را تحت تاثیر قرار داد. برای مقابله با آن اما دیدیم که در دنیا تلاش شد به یک آزمایشگاه و یک نهاد قابل قبول پزشکی محدود نمانند و به همین خاطر تاییدیه‌های سازمان بهداشت جهانی دو واکسن آمریکایی و انگلیسی را پذیرفت و مبنا قرار گرفت چون استانداردهای این سازمان معتبر است و تا عوارض دارویی به صورت صددرصد شناخته نشود، اجازه تولید پیدا نمی‌کند. بنابراین ما هم اول باید به سازمان بهداشت جهانی تکیه و اعتماد می‌کردیم. سپس در سطح پایین‌تر به تاییدیه‌های اروپا و در مرحله بعد هم به تایید سازمان غذا و دارو. اما دیدیم که به هیچ‌یک از اینها و حتی آزمایشگاه‌هایی مثل پاستور و رازی که حدود یک قرن سابقه دارند، اعتماد نکردیم.»

وی افزود: «اگر قرار بود بودجه و حمایتی داده شود باید به این دو نهاد متخصص می‌دادیم و کار سپرده می‌شد. البته برکت هم می‌توانست یکی از آنها باشد و با سرمایه‌گذاری و دعوت از متخصصان چه چینی و چه هندی و کوبایی در کنار آن دو نهاد معتبر پزشکی کار را انجام دهند و با صداقت هم اعلام می‌شد که در کنار سایر نهادهای پزشکی فعالیت می‌کنند تا به سطح قابل قبولی از تاییدیه سازمان غذا و دارو دست یابند ولی متاسفانه این‌طور عمل نشد.»

گرامی‌مقدم گفت: «دیدیم که فرآیند مربوط، خیلی طولانی و باعث از دست رفتن جان بسیاری از هموطنان شد. بالاخره اگر به واکسن خارجی اعتماد داشتیم و در کنار آن به واکسن‌های معتبر داخلی و آن وقت می‌توانستیم در کنار آنها برکت را هم رشد بدهیم، هم خودکفایی کشور رقم می‌خورد و هم جان بسیاری از انسان‌ها از دست نمی‌رفت. الان حدود سه ماه است که مردم در ورزشگاه‌های اروپا و آمریکا حضور می‌یابند و با توجه به واکسن، نیازی به ماسک ندارند ولی باید حساب کنیم که در این سه ماه چقدر از عزیزان خود را از دست داده‌ایم.»

این عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد: «وقت آن است که مسوولان ذی‌ربط که به مردم وعده دادند صادقانه پاسخگو باشند. ولی متاسفانه با وجود همه وعده‌ها خیلی دیر شده و دست آخر هم می‌بینیم که رازی و پاستور با توجه به استانداردهایی که دارند هنوز نتوانسته‌اند به لحاظ پزشکی به صورت قوی به مردم وعده بدهند. دلیلش آن است که بر آنها فضای پزشکی حاکم است و کار درست را انجام می‌دهند. متاسفانه اما دیدیم که برکت با وعده و وعید عمل کرد و حالا هم باید به مردم توضیح بدهند تا اطمینانی که از دست رفته بیش از این از دست نرود و اعتماد مردم با بیان صادقانه مشکلات و آنچه رخ داده است، برگردد.»

لزوم ورود مجلس انقلابی

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از دیگر منتقدان عملکرد محمد مخبر و مجموعه برکت در امر تولید واکسن است که در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «هر مسوولی با توجه به نوع و میزان مسوولیت خود باید مورد سوال، تحقیق و پرسش قرار گیرد. اگر این در کشور ما باب می‌شد و مسوولان می‌دانستند که در معرض قضاوت و دید مردم و نمایندگان آنان از جمله رسانه‌های عمومی و جراید قرار دارند، بیشتر مواظب رفتار خود بوده و تلاش می‌کردند که از انجام وظیفه خود تخلف نکنند.»

وی تاکید کرد: «از جمله مواردی که ضروری است مورد تفحص و پرسش قرار بگیرد، همین موضوع تهیه واکسن توسط ستاد اجرایی فرمان امام یعنی همان برکت است.»

این عضو حزب کارگزاران توضیح داد: «به این خاطر از جمله اینکه شریک در مرگ و میر بوده‌اند، هر روز جان‌هایی گرفته می‌شد و کرونا در کشور مانور می‌داد، دنیا به سوی واکسیناسیون روی آورده بود و ما نباید از دیگران عقب می‌ماندیم و باید برای حفظ جان مردم واکسن مورد نیاز کشور تامین می‌شد و این ستاد در چنین شرایطی گفت که سریعا توسط تولید داخل، واکسن لازم را تهیه می‌کند که بلافاصله هم تفاهمنامه‌ای بین این ستاد و سازمان غذا و دارو منعقد شد؛ بار اول برای پنج میلیون دوز، از قرار هر دوز ۲۰۰ هزار تومان که بسیار گران‌تر از واکسن و مشابه خارجی واکسن که کیفیت بالاتر داشته است. ظاهرا ۲۵ درصد مبلغ در این شرایط بی‌پولی کشور به آنها پرداخت شد که بعد هم در مراحلی از قرارداد به مبالغ ۵۰ و بعد ۱۲۰ میلیون میلیون امضا و قرار شد که در زمان‌بندی مشخص واکسن را تحویل دهند.»

وی ادامه داد: «در همه مدت از آن زمان‌بندی عقب بوده و نتوانستند به موقع واکسن را تحویل دهند. ضمن اینکه درباره کیفیت واکسن هم بحث است.»

عذر بدتر از گناه

نمازی همچنین دلایلی را که برای توجیه عقب ماندن از زمان‌بندی توافق شده بیان می‌شود غیرقابل پذیرش دانست و گفت: «مگر می‌شود گفت کارخانه ایجاد شده و خط تولید راه افتاده اما به خاطر بیماری برخی کارکنان، خوابید! آمدیم و کرونا نبود و فرد با تصادف یا بیماری دیگری دچار مشکل شد، مگر کارخانه‌ها در بخش خصوصی و دولت با بیماری و نبودن افراد، تولید را تعطیل می‌کنند؟! این کارشناسان چینی یا کوبایی و… منحصر‌به‌فرد هستند که چون مبتلا به کرونا شدند، خط تولید نتوانسته کار کند؟ این اصلا قابل پذیرش نیست.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «به نظر من یکی از جاهایی که مجلس باید سریعا وارد شده و تفحص کند همین بحث تولید واکسن برکت است. آنقدر اینها تاخیر کردند که مقام رهبری دستور دادند به هر طریقی واکسن تامین شود.»

وی ادامه داد: «کشور و ملت حاضر هستند که هزینه دهند تا تولید داخلی شود و نیازی به خارج نداشته باشیم اما این هزینه چقدر باید باشد؟ معمولا صحبت از هزینه و فایده است. در هر امری باید هزینه و فایده کرد و هزینه هم تا حدی قابل قبول است و بیش از آن سودی ندارد.»

نمازی در ادامه به سپردن کار تولید واکسن به موسسه برکت در حالی که پاستور و رازی را داریم انتقاد کرد و گفت: «باید توضیح بدهند دلیل این موازی‌کاری چه بوده است. یا اینکه چرا باید نهاد نظامی اول کار بگوید من کرونایاب ساخته‌ام و بعد معلوم شود که کلا اشتباه بوده و هیچ کشوری نتوانست چنین دستگاهی بسازد و سراغ تامین واکسن رفت. سوال دیگر اینکه چرا آقای مخبر حتی در محضر مقام معظم رهبری خلاف واقع گفت و تاکید داشت که کشورهای دیگر در نوبت هستند تا از ما واکسن بخرند؛ به جای اینکه مورد سوال، تحقیق و تفحص قرار بگیرد، پاداش گرفته و معاون اول شده است؟!»

نمازی خاطرنشان کرد: «دلایلی که گفته می‌شود اصلا مورد قبول نبوده و مسوولان امر باید مورد بازخواست و تفحص قرار بگیرند.»

با شناختی که از رویه مسوولان در ایران داریم، اینکه به این نقدها توجه کرده و پاسخگو باشند یا اندکی شفافیت چاشنی کار خود کنند، کاملا دور از ذهن است اما همان‌طور که نمازی می‌گوید در قامت رسانه و در راستای شفاف‌سازی ناگزیر به طرح سوال هستیم، حتی اگر پاسخ‌دهنده‌ای در کار نباشد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 217231
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا