طرح شفافیتی که شفاف نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اگرچه استدلال طراح طرح اولیه کاملا دلسوزانه و برای شفافیت و برعهده گرفتن مسوولیت هر رای نماینده و پاسخگو کردنشان در قبال مردم بود، اما طرح موازی دوم بیشتر برای مچ‌گیری از نمایندگانی تهیه شد که موافق لوایح چهارگانه FATF بودند تا به این وسیله مانع از رای‌آوری این لوایح در مجلس شوند. به همین دلیل با وجودی که طرح شفافیت به امضای ۱۶۰ نماینده موافق رسیده بود، در کمال ناباوری در صحن علنی تنها ۵۹ رای موافق کسب کرد! مساله‌ای که انتقادات جدی نمایندگان قسم‌خورده را به همراه داشت.

طرحی که مدعیان زیادی دارد

طرح شفافیت آرای نمایندگان، طرحی است که مدعیان زیادی دارد اما به وقت نیاز، پای عملشان لنگید و حالا طرح فوق هم در مجلس دهم و هم طی دو سالی که از مجلس یازدهم می‌گذرد، در راهروهای بهارستان هر بار به بهانه‌ای معطل می‌ماند و خاک می‌خورد. طرحی که اسم فریبنده‌ای دارد و هر بار متقاضیان ورود به مجلس می‌توانند با استناد به آن رای گروهی از جامعه را به خود اختصاص دهند و سر بزنگاه، مدعی شوند که با اختلاف حداقلی موفق به تصویب آن نشده‌اند.

بنابراین از آنجایی که طرح شفافیت آرا حتی با وجود پشتوانه کارشناسی قوی نتوانست رای لازم را از صحن بگیرد، نمایندگان طراح و پیگیر آن در جواب انتقادات جدی، کوشیدند طرحی با موضوع شفافیت همه نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌‌گیر تدوین کنند تا هم شورای نگهبان و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام را شامل می‌شد، اما طولی نکشید که این طرح هم از دستور کار مجلس خارج شد.

مجلس مدعی شفافیت و طرحی مورد نظر

البته این پایان کار نبود و مجلس یازدهم مدعی انقلابی‌گری که با شعار «شفافیت» روی کار آمد و ادعای تندی در این باره داشت، حالا سعی دارد با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح صیانت از فضای مجازی (محدودیت استفاده از اینترنت) را در خفا و در جلسات غیرعلنی بررسی کند و میزان دسترسی مردم به اینترنت و گردش آزاد اطلاعات و استفاده از شبکه‌های مجازی را محدود کند؛ اقدامی که با ادعای مطرح شده «شفافیت» زمین تا آسمان فاصله دارد و در مواقع نیاز غیرشفاف عمل می‌کند.

مجلس یازدهمی‌ها پس از ورود به بهارستان، کوشیدند از این شعار پرزرق و برق استفاده کنند. به همین دلیل طرح شفافیت آرای نمایندگان را در دستور کار خود قرار دادند. اما این مجلس تمام‌اصولگرا هم در تاریخ ۱۵ بهمن سال گذشته با طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تحت عنوان «شفافیت آرای نمایندگان» مخالفت کرد؛ طرحی که گفته شد باز هم تنها سه رای برای تصویب کم داشته است!

خلاصه پیگیری‌ها درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان از زبان نماینده تهران

پس از اعمال فشار جامعه بر نمایندگان جهت موافقت با طرح فوق، مجددا طرح شفافیت آرا به کمیسیون آیین‌نامه داخلی ارجاع شد تا نظرات مخالفان این طرح به صورت دقیق‌‌تر بررسی شود. پس از مدتی مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران در مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر کوشید گزارشی از روند پیگیری این طرح ارائه دهد. او در رشته توئیتی نوشت: «خلاصه پیگیری‌ها درباره طرح ‎شفافیت: روزهای اول، در مشورت با دکتر امیرآبادی (مسلط به آیین‌نامه)، پیش‌نویس طرح را نوشتم. با سه همکارم (نجابت، متفکرآزاد و ایزدخواه) تا ساعت یک بامداد متن را نهایی کردیم. در جلسه بعد صحن علنی، امضای ۱۷۶نماینده را اخذ و طرح را تقدیم هیات‌رییسه کردیم. چون هنوز طرحی در دستور نبود، برای بررسی دقیق، طرح به صورت عادی ثبت، به سرعت اعلام وصول و به ‎کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شد. به عنوان نماینده طراحان، تقریبا در همه جلسات کمیسیون و نیز مرکز پژوهش‌ها شرکت کردم که گزارش بسیار خوب کمیسیون، فردای روز پرالتهاب رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ به صحن علنی آمد و در رای‌گیری کلیات طرح، تنها سه رای کمتر از دوسوم حدنصاب لازم داشت که بلافاصله درخواست بیش از ۱۰۰ نماینده برای بازگشت به دستور، ارائه و تصویب شد. طبق تبصره ۱ ماده ۱۰۰، رای‌گیری شد تا در اولویت صحن قرار گیرد و به صورت دوشوری بررسی شود که با بیش از ۷۰ درصد تصویب شد و به کمیسیون بازگشت…»

حضور دوباره طرح شفافیت آرا در صحن علنی

اما حالا با گذشت دو سال از عمر مجلس یازدهم، روز گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رییسه مجلس یازدهم از نهایی شدن اصلاح طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس خبر داد. او گفت که این طرح به هیات‌رییسه ارائه شده است تا در سامانه طرح‌ها و لوایح مجلس بارگذاری شود. حاجی‌دلیگانی گفت نمایندگان طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود درباره این طرح را ارائه کنند و افزود: «احتمالا نمایندگان درخواستی را داشته باشند که این طرح خارج از دستور و با اولویت بررسی شود. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اگر ۵۰ نماینده درخواست داشته باشند که طرحی خارج از دستور بررسی شود این موضوع به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.»

این عضو هیات‌رییسه مجلس در ادامه گفت: «پس از بازگشت نمایندگان از سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود اگر قرار باشد طرح شفافیت آرای نمایندگان خارج از دستور بررسی شود پس از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار این طرح در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.» بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا مجلس یازدهمی‌ها به واقع قصد دارند شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند یا مثل این پیشنهاد که گفته شده: «زمانی که رای‌گیری در مورد اشخاص باشد، مثل تعیین هیات رییسه یا اخذ رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت، رای‌گیری به صورت غیرشفاف باشد، زیرا در این صورت شفافیت آرا باعث مخدوش شدن آرا خواهد بود» در مواقعی که صلاح است رای‌‌گیری شفاف و مواقعی که سلیقه ایجاب می‌کند رای‌گیری باز هم غیرشفاف و به صورت یک بام و دو هوا باشد!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 217452
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا