تعطیلی ۱۰ درصد واحدهای صنفی طلا

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این درحالی است که بازار طلای تهران بارها به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا در ماه‌های گذشته تعطیل شده بود و حتی کار به جایی رسید که فعالان صنفی اعلام کردند اگر محدودیت‌ها در این باره طولانی شود، بسیاری از واحدها با تعطیلی روبه‌رو خواهند شد. با این حال اما فشار دولت به اصناف در این حوزه شرایطی را ایجاد کرد که بسیاری از واحدها چاره‌ای جز تعطیلی نداشتند. این درحالی بود که علاوه بر محدودیت‌های کرونایی، افزایش قیمت طلا در مقابل کاهش قدرت خرید مردم نیز شرایطی را ایجاد کرد که حتی در روزهای بازگشایی بازار نیز خرید و فروش چندانی در آن انجام نمی‌شد.

بنابراین بسیاری از واحدهای صنفی که توان پرداخت هزینه‌های موجود را نداشتند، تعطیل شدند. در همین خصوص نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اعلام کرد که حدود ۵ تا ۱۰ درصد از واحدهای صنفی طلا و جواهر طی ماه‌های اخیر بسته شدند چرا که توان پرداخت هزینه‌ها و مخارج را نداشتند. نادر بذرافشان همچنین اعلام کرد در شرایط فعلی تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه به شدت کاهش پیدا کرده است و بازار در رکود به سر می‌برد. در ادامه گفت‌وگوی «جهان‌صنعت» با این فعال صنف طلا و جواهر ا می‌خوانید:

با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا در ماه‌های اخیر، وضعیت بازار در صنف طلا و جواهر چگونه بوده و چه تعداد واحد صنفی در این حوزه آسیب دیده‌اند؟

محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تشدید آن در کشور، باعث شد که از اول سال تاکنون کسبه و واحدهای صنفی در حوزه طلا و جواهر تنها دو ماه بتوانند به صورت مداوم فعالیت کنند. مابقی ماه‌هایی که گذشت نیز به دلیل تحولات بین‌المللی و اخبار مربوط به برجام و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری در داخل کشور، بازار تعطیل بود و یا اینکه هیچ رونقی در آن وجود نداشت. به همین دلیل عده‌ای از واحدهای صنفی در این حوزه که سرمایه زیادی نداشتند و یا در واحدهای اجاره‌ای فعالیت می‌کردند یا سکونت داشتند، در جریان این تعطیلی‌های مداوم و رکود بازار با آسیب‌های مالی و اجتماعی روبه‌رو شدند. به طوری که می‌توان گفت حدود ۵ تا ۱۰ درصد از واحدهای صنفی طلا و جواهر طی ماه‌های اخیر بسته شدند چرا که توان پرداخت هزینه‌ها و مخارج را نداشتند. در این میان نوسانات موجود در بازار طلا، افزایش قیمت آن و کاهش هرچه بیشتر قدرت خرید مردم را به دنبال داشت.

لطفا در مورد آخرین وضعیت بازار طلا و سکه توضیح دهید.

نوسانات و افزایش قیمت ارز در داخل کشور طی هفته‌های اخیر باعث شد با روند افزایشی قیمت سکه و طلا در بازار روبه‌رو شویم اما همچنان بازار در رکود به سر می‌برد و تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه به شدت کاهش پیدا کرده است. به طور کلی در هفته گذشته تقاضا در بازار سکه و طلا به شدت کاهش یافت و رکود بر آن حاکم بود. در این میان چون رویدادی در سطح ملی و بین‌المللی نداریم پیش‌بینی ما این است که بازار طلا ‌وسکه در داخل همچنان ثابت خواهد بود.

وضعیت صنعت طلا و جواهر در کشور را در شرایط فعلی چطور می بینید؟

پتانسیل‌ها و فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد و توانایی فعالان صنعت طلا و جواهر در داخل کشور در حد صادرات است به طوری که اگر ارگان‌های دولتی و مجلس به حل مشکلات این صنعت کمک کنند، ما می‌توانیم صادرات گسترده‌ای به دنیا و کشورهای حوزه خاورمیانه داشته باشیم. برای از میان برداشتن مشکلات موجود در مورد مواد اولیه، ماشین‌آلات و ابزار‌های روز دنیا، نیاز به همکاری، همفکری و کمک دولت، مجلس و ارگان‌ها را داریم.

در صنعت طلا و جواهر مهارت کافی در سطح کشور وجود دارد و در حال حاضر حدود ۲۰ رسته فعال در این صنعت داریم که به صورت مداوم درحال فعالیت هستند اما شرایط اقتصادی، افزایش قیمت ارز، رکود کسب‌وکار و مشکلات موجود در زمینه ورود ماشین‌آلات به روز و مواد‌اولیه، سختی‌هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. اما با این حال امیدواریم مشکلات این صنعت مهم و با ارزش‌افزوده بالا توسط دولتمردان و نمایندگان مجلس حل شود تا بتوانیم با مهارت و پتانسیلی که در این صنعت داریم، در صادرات هم سهیم باشیم و در زمینه واردات مواد اولیه نیز مشکلی نداشته باشیم.

صنعت طلا و جواهر در کشور ما قدمت دیرینه دارد و امید داریم که با حمایت مسوولان در دولت جدید این مشکلات حل شود. در صنعت طلا و جواهر در تهران دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که در زیرمجموعه‌ اتحادیه طلا و جواهر درحال فعالیت است و هموطنان می‌توانند در ۲۰رسته‌ای که در صنف طلا و جواهر اکنون مشغول فعالیت هستند، به صورت حضوری یا اینترنتی ثبت‌نام کنند و دوره‌های تخصصی را بگذرانند.

حذف مالیات از اصل طلا و دریافت آن از سود و اجرت ساخت از چه زمانی اجرایی می‌شود و واحدهای صنفی نسبت به تصویب آن چه نظری دارند؟

طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پس از ۶ ماه از ابلاغ مصوبه رییس‌جمهور، قانون معافیت اصل طلا از مالیات اجرایی خواهد شد. طی سال‌های گذشته، حذف مالیات ارزش‌افزوده در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده بود اما در شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد و مجدد به مجلس ارجاع شده بود. اما در نهایت پس از تلاش‌ها و پیگیری هیأت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران طی رایزنی‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان مجلس این قانون در ۱۲ تیر ماه امسال اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شده است. طبق قانون جدید، کل شمش داخلی و وارداتی از مالیات ارزش‌افزوده معاف هستند. در حقیقت افرادی که شمش طلای داخلی تولید کنند یا واردات شمش طلا داشته باشند، از پرداخت مالیات ارزش‌افزوده معاف هستند.

این درحالی است که مهلت اجرای این قانون، ۶ماه پس از تاریخ ابلاغ خواهد بود و اینکه برخی اعلام کرده‌اند مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا از این پس حذف خواهد شد، این‌گونه نیست. درحال حاضر تنها ابلاغ و اعلام شده است و تا ۶ماه آینده خرید طلا، مالیات ۹درصدی بر اساس قیمت کل محاسبه خواهد شد و حذف مالیات از اصل طلا، با توجه به تاریخ ابلاغ به دولت، از دی ماه خواهد بود. در این زمینه قرار است سامانه‌ای توسط اداره دارایی برای صنف طلا و جواهر ایجاد شود تا بتوان در این سامانه مبادلات را به راحتی و با شفافیت انجام داد تا مشکلاتی در این زمینه ایجاد نشود.

همکاران صنفی ما نیز از پیگیری‌های انجام شده در این رابطه و تصویب آن راضی هستند. البته در این سال‌ها باتوجه به افزایش قیمتی که در طلا داشتیم، در مقایسه با دوسال گذشته بازار رکود پیدا کرده است. از این رو امیدواریم که مشکلات صادرات و واردات در این عرصه حل شود تا در آینده در این صنعت سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و مردم بیشتر از این حوزه استقبال کنند. به طور کلی اگر دولت در راستای حل مشکلات این صنف گام بردارد، می‌توان بازار را در این حوزه سر و سامان داد تا مبادلات در فضای شفاف و آرام انجام شود.

درحال حاضر چند درصد از مشتریان تمایل به خرید اینترنتی دارند و به چه اندازه از فضای مجازی برای تجارت و معاملات استفاده می‌شود؟

واقعیت این است که در شرایط فعلی در هر صنف و کسب‌وکاری، مشتریان نسبت به خرید اینترنتی تمایل بیشتری نشان می‌دهند چرا که فضای مجازی، فضایی به روز است. در رابطه با صنف طلا و جواهر نیز شرایط بر همین منوال است اما به دلیل اینکه اینکه این صنعت فنی و تخصصی است، باید دقت بیشتری در رابطه با آن به خرج داده شود. با توجه به مشکلاتی که در طول سالیان گذشته در این صنف به وجود آمده است، توصیه‌ ما به مردم این است که به صورت حضوری و تنها از واحدهایی که دارای جواز اتحادیه هستند، خرید انجام دهند و فاکتور رسمی بگیرند. در رابطه با خرید اینترنتی هم باید این موضوع را در طول زمان و با نظارت‌های بیشتری جلو برد.

درحال حاضر اکثر اشخاصی که در صفحه‌های مجازی در این صنف درحال فعالیت هستند و فروش طلا و سکه انجام می‌دهند، جواز رسمی ندارند و به صورت غیرقانونی خرید و فروش انجام می‌دهند. بنابراین تنها باید از واحدهایی خریداری انجام شود که جواز فروش داشته باشند و به عنوان مثال روی بسته سکه خریداری شده، هولوگرام اتحادیه وجود داشته باشد. در واقع مردم برای خرید باید از اتحادیه در مورد واحد مورد نظر خود استعلام بگیرند که جواز داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 217722
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا