گاز؛ کلید واژه بحران صنعتی جدید در اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوز:   گفتنی است برخی از شرکت‌ها از جمله تولیدکنندگان فولاد، صنایع کشاورزی و تولید شیشه امروز به واسطه رکوردشکنی قیمت گاز مجبور به تعلیق یا کاهش فعالیت‌های خود شده‌اند. به عنوان مثال غول‌های تولیدکننده کود در جهان اعلام کرده‌اند که ناچار به کاهش تولید محسوس در اروپا هستند.

طبق گزارشی که اخیرا یورونیوز منتشر کرده است، قیمت گاز طبیعی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است. این امر ناشی از افزایش تقاضا به واسطه بهبود نسبی اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا و نیز کاهش عرضه گاز بوده است. بر اساس گزارش‌ها قیمت گاز در اروپا در سال جاری میلادی بیش از ۲۵۰ درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت برای آسیا در حدود ۱۷۵ درصد اعلام شده است. همین امر به گفته کارشناسان موجب شده تا در ایالات متحده آمریکا قیمت‌ها به بالاترین سطح خود در طول چند سال گذشته جهش کند.

به همین دلیل است که همزمان با اعلام دولت انگلیس مبنی بر حمایت از برخی تولیدکنندگان که در این خصوص آسیب دیده‌اند، مصرف‌کنندگان انرژی صنعتی آمریکا نیز از وزارت انرژی این کشور خواسته‌اند از صادرات گاز مایع به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی بکاهد.

اختلالات تولید

در این راستا بیشتر فشارها روی صنایع اروپایی بوده است؛ جایی که با شروع فصل سرما و افزایش مصرف، منابع به میزان قابل توجهی محدود خواهد شد. به همین خاطر سه روز قبل دولت نروژ اعلام کرده که به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت گاز ۴۰ درصد از تولید آمونیاک خود را کاهش می‌دهد و هلدینگ صنعتی CF آمریکا نیز فعالیت دو کارخانه خود در بریتانیا را به حالت تعلیق در آورده است.

در همین رابطه است که برخی از صنایع دست به دامن دولت‌ها به منظور اقدامات حمایتی شده و حتی دولت اسپانیا بسته‌ای به منظور تعیین سقف قیمت برخی از کالاها ارائه داده است. در بریتانیا نیز به واسطه رو به اتمام بودن ذخایر دی‌اکسید‌کربن، برخی کارخانه‌ها مانند فرآورده‌های گوشتی و نیز تولیدکنندگان نوشابه‌های گازدار با بحران تولید مواجه هستند و دولت نیز به واسطه احتمال افزایش قیمت دی‌اکسید‌کربن در حال تدارک بسته حمایتی چند ده میلیون پوندی برای حفاظت از این تولیدکنندگان است.

این موضوع برای تولیدکنندگان فولاد و سیمان نیز چالش‌برانگیز شده است، به طوری که گرت استیس مدیرکل گروه صنعتی UK Steel، اعلام کرده: افزایش شدید قیمت گاز در چند هفته گذشته برخی از فولادسازان را مجبور کرد تا در طول دوره‌های شبانه‌روز فعالیت خود را متوقف کنند. همچنین بریتیش استیل به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد انگلستان نیز اعلام کرده که به واسطه افزایش قیمت انرژی ناچار است تولید خود را در ساعات خاصی از شبانه‌روز متوقف کند.

از سوی دیگر در حالی کارخانه Heidelberg Cement AG آلمان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان جهان هشدار داده که قیمت بالای انرژی موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود که این معضل در آسیا و خاورمیانه نیز در حال تبدیل شدن به یک چالش اساسی است، زیرا در استان یونان چین در ماه جاری میلادی محدودیت‌هایی برای تولیدات صنایع سنگین از جمله سیمان، آلومینیوم و مواد شیمایی وضع شده و برخی صنایع و شرکت‌های تامین انرژی در آسیا و خاورمیانه نیز به طور موقت از گاز به سمت نفت کوره، نفت خام، نفتا یا زغال‌سنگ رفته‌اند. همچنین در اروپا تقاضا برای زغال‌سنگ به عنوان یک منبع جایگزین به میزان زیادی افزایش یافته است.

معضل سیاستمداران برای حل چالش

طبق گزارشی که خبرگزاری رویترز در این رابطه منتشر کرده است، ادامه روند فعلی می‌تواند اوضاع را در سال آینده میلادی بدتر کند، چراکه افزایش قیمت‌ها از نظر سیاسی امری دشوار است و عدم افزایش آن نیز می‌تواند به افزایش بیشتر مصرف برق و گاز دامن بزند. بر اساس داده‌های زیرساخت گاز اروپا، ذخایر گاز طبیعی اروپا اکنون در حدود ۴/۷۲ درصد است، در حالی که میانگین فصلی قبل از همه‌گیری کرونا ۵/۸۵ درصد بوده است. به همین دلیل از آنجا که موجودی ذخایر امکان افزایش سریع ندارند، سیاستگذاران تنها سه گزینه پیش‌روی خود دارند: امید به زمستانی معتدل، افزایش عرضه گاز یا کاهش مصرف.

در این رابطه و در حالی که فعلا بهترین استراتژی کاهش مصرف عنوان شده است، افزایش قیمت گاز و کاهش مصرف کاربران صنعتی تهدیدی برای ایجاد اختلال در زنجیره تامین و ایجاد کمبود در سایر بخش‌های اقتصادی است.

در این رابطه انگلیس و سایر نقاط اروپا در حال آماده‌سازی کمبود کود و دی‌اکسید‌کربن هستند زیرا قیمت بالای گاز تولید آمونیاک را در معرض خطر قرار می‌دهد. این موضوع احزاب اروپایی را نیز دچار مخاطرات سیاسی کرده، چرا که افزایش قیمت‌ها و کاهش مصارف مسکونی و مشاغل کوچک، ریسک‌های سیاسی بالقوه‌ای را برای آنها به وجود خواهد آورد. به همین دلیل حمایت دولت از گروه‌های خاص باعث خواهد شد که به احتمال زیاد قیمت‌ها برای سایر مصرف‌کنندگان افزایش یابد و از آنجا که احتمال می‌رود این روند ادامه داشته باشد، افزایش قیمت‌ها منجر به تشدید فشارها به ویژه روی فعالان بخش صنعتی خواهد شد.

دورنمای تشدید بحران

بنا بر گزارشی که وبسایت یاهو در این خصوص منتشر کرده است، از آنجا که تقریبا هر روز قیمت گاز و برق در اروپا به رکورد تازه‌ای می‌رسد و دولت‌ها نیز به شدت تحت فشار اعتراضات مردم قرار دارند، جهش قیمت‌ها در فعالیت‌های صنعتی می‌تواند پیامدهایی نظیر کاهش سه‌برابری قدرت خرید، کاهش تولید صنعتی و افزایش هزینه‌های عملیاتی در پی داشته باشد؛ امری که شوک تازه‌ای پس از بهبود نسبی اقتصادی در دوران همه‌گیری کرونا محسوب می‌شود.

به همین دلیل است که غول‌های صنعتی اروپا اعلام کرده‌اند به واسطه افزایش بی‌رویه قیمت گاز و برق حاشیه سود آنها تحت تاثیر قرار گرفته و مجبور به محدود کردن فعالیت‌های خود شده‌اند. این در حالی است که برخی کارخانه‌ها نیز ناچار به تعطیلی شده و طبق گزارش اویل پرایس، زمستان سخت امسال ممکن است منجر به کمبود شدید انرژی و تعطیلی احتمالی بخش‌های بزرگی از اقتصاد در قاره اروپا شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 218328
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا