چتر شفافیت بر سر معاملات فولادی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در واقع عرضه بخشی از محصولات در بورس کالا و بخش دیگر خارج از آن به دونرخی شدن بازار منجر شده بود. حالا گفته می‌شود برای تحقق رفع موانع و پشتیبانی از تولید باید کل فولاد کشور در بورس کالا عرضه شود و حتی امکان صادرات محصولات از رینگ صادراتی بورس فراهم شود. از طرف دیگر گفته می‌شود برای جلوگیری از نابسامانی بازار فولاد باید برق زمستانی کارخانه‌ها تامین و سیاست‌هایی اتخاذ شود که دیگر فعالان این عرصه دلنگران نباشند. در واقع اگر برق به صورت پایدار و به میزان لازم برای فعال کردن همه بخش‌های مورد نیاز تولید در این واحدها تامین نشود، تولیدی صورت نمی‌گیرد و به دنبال آن افزایش قیمت سیمان و فولاد دور از انتظار نخواهد بود.

خرید و فروش فقط با ثبت‌نام در سامانه تجارت

طبق ابلاغ سازمان بورس به کلیه خریداران و عرضه‌کنندگان محصولات فولادی در بورس کالا، خرید و فروش محصولات فولادی در بورس کالا از ۱۰ مهر ماه، صرفا با ثبت‌نام خریداران و فروشندگان خرد و عمده، در سامانه تجارت و دریافت کد نقش صورت خواهد گرفت. محمدرضا بهنام‌زاده مدیر پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در نامه‌ای به کلیه خریداران و عرضه‌کنندگان محصولات فولادی در بورس کالا، الزام دریافت کد نقش و ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت را ابلاغ کرده است.

در این ابلاغیه به نامه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با الزام خریداران و عرضه‌کنندگان محصولات فولادی به ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت و دریافت کد نقش از این سامانه اشاره شده است که به شرح زیر است: عطف به نامه شماره ۳۷۰/۴۰۰/۲۶۲۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر الزام کلیه عرضه‌کنندگان و خریداران عمده و خرد محصولات فولادی به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و دریافت «کد نقش» به استحضار می‌رساند، کلیه خریداران محصولات فولادی از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ملزم به داشتن کد نقش و ثبت اطلاعات معاملات در سامانه جامع تجارت هستند.

تنظیم بهینه بازار

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید دولتمردان بر ایجاد شفافیت اقتصادی و مقابله با فساد، موضوع عرضه کالاهای شرکت‌های تولیدی در بورس کالا به منظور برقراری شفافیت و عدالت و همچنین سهولت در تامین نیاز مواد اولیه تولید مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در این راستا عرضه کل سیمان تولیدی کشور در بورس کالا پیگیری شده که گفته می‌شود اثرات مطلوب این اتفاق ظرف چند هفته در تعادل بازار نمایان شود.

در همین زمینه روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد که براساس جلسات برگزار شده میان وزیر صمت و کمیسیون صنایع مجلس، تمامی فولاد تولیدی کشور به منظور ایجاد شفافیت در مبادلات و تنظیم بهینه بازار به دور از شیوه‌های دستوری در بورس کالا عرضه می‌شود.

ایزدخواه در این باره گفت: صنعت فولاد کشور از اهمیت ویژه در بخش تولید کشور برخوردار است و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به منظور رشد و توسعه بیشتر این صنعت در اولویت برنامه مسوولان و سیاستگذاران قرار دارد، از این رو به منظور رشد متوازن کل زنجیره فولاد کشور باید به کل تولیدات این زنجیره با رویکرد واحد و منطقی که برای تولید ایجاد انگیزه مضاعف کند، نگاه کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برگزاری چندین جلسه میان این کمیسیون با وزیر صمت گفت: با توجه به بررسی تمامی جوانب، مقرر شده که عرضه انواع محصولات تولیدی از جمله کل فولاد در بورس کالا انجام شود تا شاهد تمرکز معاملات و حمایت واقعی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کمیسیون صنایع مجلس نیز معتقد است که عرضه بخشی از محصولات در بورس کالا و بخش دیگر در خارج از بورس به دونرخی شدن بازار منجر شده که از این رو برای تحقق رفع موانع و پشتیبانی از تولید باید کل فولاد کشور در بورس کالا عرضه شود و حتی امکان صادرات محصولات از رینگ صادراتی بورس نیز فراهم شود.

ایزدخواه به اثر ورود کل محصولات مهم از جمله فولاد به بورس کالا اشاره کرد و گفت: بدون شک اگر همه فولاد تولیدشده در بورس کالا عرضه شود، بازار زیر نورافکن‌های شفافیت، تنظیم و قیمت‌ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و به شیوه‌ای کاملا شفاف کشف می‌شود. به این ترتیب باید اجازه دهیم ساز‌و‌کار بورس کالا بر مبادلات کالایی کشور اجرایی شود تا رویه‌ای به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار شود.

ضرورت تامین برق زمستانی کارخانه‌ها

علاوه بر اینکه کارشناسان بر حضور محصولات فولادی در بورس کالا تاکید دارند از طرف دیگر بحث حل مشکلات این عرصه مطرح است. الله‌ویردی دهقانی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نمی‌توان سیمان را برای مدت طولانی و بیش از چند ماه در انبارها ذخیره کرد، گفت: برق پایدار و مستمر واحدهای تولیدی در زمستان باید تامین شود.

وی با اشاره به ضرورت تامین برق مورد نیاز واحدهای سیمانی و فولادی در زمستان اظهار کرد: تولید سیمان بیش از نیاز داخل است، بنابراین نابسامانی بازار این کالا در ماه‌های گذشته را باید ناشی از بی‌تصمیمی و عدم‌برنامه‌ریزی دانست.

وی افزود: از آنجا که قطعی برق واحدهای تولیدی به ویژه فولاد و سیمان موجب کاهش تولید و عرضه در بازار و در نتیجه، افزایش قیمت این محصولات شد، باید برای جلوگیری از تکرار این نابسامانی برنامه‌ریزی کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نمی‌توان سیمان را برای مدت طولانی و بیش از چند ماه در انبارها ذخیره کرد، بر لزوم تامین برق پایدار و مستمر واحدهای تولیدی تاکید کرد و ادامه داد: خاموشی‌های بی‌حساب و کتاب در تابستان امسال موجب ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شد.

دهقانی با تاکید بر اینکه تامین برق پایدار برای فعال نگه داشتن خطوط تولید کارخانه‌های سیمان و فولاد ضروری است، افزود: اگر برق به صورت پایدار و مستمر و به میزان لازم برای فعال‌کردن همه بخش‌های مورد نیاز تولید در این واحدها تامین نشود، تولیدی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه افزایش قیمت سیمان و فولاد دور از انتظار نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: گرم‌کردن کوره این واحدها برای تولید، در صورت تامین برق مورد نیاز، زمان‌بر است، بنابراین اگر برق به صورت پایدار و مستمر تامین نشود، نه‌تنها تولیدی انجام نمی‌شود، بلکه سرد و گرم شدن کوره و شوک حرارتی که به آن وارد می‌شود، نیز موجب تحمیل خسارت و هزینه تعمیر کوره‌ها به واحدهای تولیدی می‌شود.

قیمت نورد گرم فولادی در بازار چین افزایشی شد

در خبرها آمده است که با محدودیت مصرف برق؛ بیش از ۱۰ استان چین به منظور کاهش کمبود برق و یا به عنوان بخشی از تلاش برای دستیابی به اهداف سالانه خود برای کاهش مصرف انرژی تا پایان سال، تامین برق بخش‌های پرمصرف خود از جمله فولاد را قطع یا محدود کرده‌اند. محدودیت شدید عرضه و تولید برق باعث کاهش تولید محصولات فولادی در کارخانه‌های چین شده و قیمت محصولات فولادی چین را تقویت کرده است.

قیمت نورد گرم فولادی داخلی چین در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر افزایش یافت. این افزایش در پی انتشار اخباری مبنی بر عرضه محدود برق در چین اتفاق افتاد. همچنین عجله دولت‌های محلی برای دستیابی به اهداف مصرف انرژی بر میزان تولید فولاد تاثیر گذاشته که باعث ایجاد روند بهبودی در قیمت کویل‌نورد گرم فولادی شد.

با توجه به کمبود برق و اهداف سالانه کاهش مصرف انرژی در چین، برخی کارخانه‌ها تامین برق بخش‌های پرمصرف خود را کاهش داده‌اند. این امر باعث کاهش عرضه محصولات فولادی و افزایش قیمت‌های آن به ویژه در مورد کویل نورد گرم فولادی چین شده است.

قیمت کویل نورد گرم فولادی داخلی چین در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر افزایش یافت. این افزایش در پی انتشار اخبار مبنی بر عرضه محدود برق در چین اتفاق افتاد. همچنین عجله دولت‌های محلی برای دستیابی به اهداف مصرف انرژی بر میزان تولید فولاد تاثیر گذاشته است که باعث ایجاد روند بهبودی در قیمت کویل نورد گرم فولادی شد.

کویل نورد گرم فولادی داخلی

ارزیابی روزانه Fastmarkets نشان داد قیمت کویل نورد گرم فولادی داخلی در شرق چین (شانگهای) در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر در محدوده ۵۷۵۰- ۵۷۰۰ یوآن (۸۹۰- ۸۸۲ دلار) به ازای هر تن بود. این در حالی است که قیمت کویل نورد گرم فولادی داخلی چین نسبت به روز قبل ۳۰- ۲۰ یوآن به ازای هر تن افزایش یافته است.

فعالان بازار گزارش دادند بیشترین قرارداد کویل نورد گرم فولادی داخلی چین در بورس آتی شانگهای در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر پس از دو روز متوالی خسارت قابل‌توجه در پایان هفته گذشته، از پایین‌ترین سطح خود در ماه گذشته یعنی ۵۴۲۱ یوآن به ازای هر تن بازگشت و افزایش یافت.

 در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر بیش از ۱۰ استان چین به منظور کاهش کمبود برق یا به عنوان بخشی از تلاش برای دستیابی به اهداف سالانه خود برای کاهش مصرف انرژی تا پایان سال، تامین برق بخش‌های پرمصرف خود از جمله فولاد را قطع یا محدود کرده‌اند.

چندین منبع خبری گزارش دادند در تانگشان که قطب فولادسازی چین در استان هبی شمالی است، منبع تغذیه اپراتورهای کوره بلند در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که طبق گزارشات ارائه‌دهنده اطلاعات محلی به نوردکاران گفته شده عملیات خود را از روز دوشنبه تا اطلاع بعدی متوقف کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، شرکت آهن و فولاد آنشان مستقر در استان لیائونینگ همچنین قصد دارد خط نورد گرم برای محصولات فولادی دارای ضخامت ۱٫۵۸۰ میلیمتری خود را از ۲۷ سپتامبر تا ۲۴ نوامبر تحت تعمیر قرار دهد.

یک تحلیلگر مستقر در پکن در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر نقل کرد که کاهش شدید تولید از قیمت فولاد در طول روز پشتیبانی می‌کند.

یک معامله‌گر مستقر در شانگهای در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر اعلام کرد که کم‌شدن عرضه به همراه بهبود پیش‌بینی شده تقاضا پس از روز ملی چین، احتمالا قیمت‌های قطعی را پس از تعطیلات عمومی یکم تا هفتم اکتبر، تقویت می‌کند.

با وجود اینکه چین در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات به سر می‌برد، اما معاملات در بازار کویل نورد گرم فولادی داخلی چین در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر ضعیف باقی ماند. معامله‌گران اعلام کردند که نشانه‌هایی از ذخیره‌سازی محصولات فولادی قبل از تعطیلات مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که خریداران نقل کردند در خرید کویل نورد گرم فولادی داخلی چین پس از افزایش قیمت محتاط هستند.

صادرات کویل نورد گرم

طبق ارزیابی روزانه  Fastmarkets شاخص کویل نورد گرم فولادی صادراتی چین در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر در محدوده ۱۹/۹۰۹ دلار در هر تن فوب چین قیمت‌گذاری شد. این در حالی است که شاخص کویل نورد گرم فولادی صادراتی چین نسبت به روز قبل ۵۱/۱ دلار در هر تن افزایش یافته است.

همچنین فعالان بازار گزارش دادند فعالیت تجاری کمی در بخش صادرات کویل نورد گرم فولادی چین در طول روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر انجام شده است.

به نقل از چندین منبع خبری اکثر مراکز تجاری پیشنهادات خود را در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر برای کویل نورد گرم فولادی صادراتی نوع  SS400در محدوده ۹۲۰-۹۰۰ دلار به ازای هر تن فوب چین ثابت نگه داشته‌اند. منابع بازار نیز قیمت‌های قابل اجرا برای کویل نورد گرم فولادی صادراتی چین را در این سطوح نشان دادند.

تحلیلگران صنعت اعلام کردند که در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر پیشنهادات کارخانه‌ها با کاهش مداوم تولید و با توجه به این واقعیت که پکن صادرات را تشویق نمی‌کند، کمیاب باقی ماند. در نتیجه این امر کارخانه‌ها را مجبور کرد که تخصیص صادرات خود را محدود کنند.

زمزمه‌های بازار

یک بازرگان مستقر در شانگهای در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر بیان کرد: محدودیت شدید عرضه و تولید برق باعث کاهش تولید محصولات فولادی در کارخانه‌های چین شده و قیمت محصولات فولادی چین را تقویت کرده است. اما باید توجه داشت که این امر جذابیت کویل نورد گرم فولادی چین را در بازار بین‌المللی خدشه‌دار کرده است. در همین حال، به نقل از متال بولتن قیمت‌های قابل‌اجرا برای کویل نورد گرم فولادی هند به کمتر از ۹۰۰ دلار در هر تن CFR ویتنام رسیده است. این در حالی است که به گفته منابع خبری تقاضای کویل نورد گرم فولادی تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کووید۱۹ باقی مانده است.

فعالان بازار گزارش دادند بیشترین قرارداد کویل نورد گرم فولادی مربوط به ماه ژانویه در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر با قیمت ۵۵۹۲ یوآن به ازای هر تن به پایان رسید. این در حالی است که قیمت کویل نورد گرم فولادی نسبت به قیمت پایانی در روز جمعه گذشته ۸۱ یوآن به ازای هر تن افزایش یافته است.

تحلیلگران بازار خبر دادند که میانگین قیمت کویل نورد گرم فولادی داخلی چین در ماه ژوئن برابر ۲۹/۵۴۷۹، در ماه جولای برابر ۹۱/۵۷۹۵ و در ماه آگوست برابر ۲۷/۵۷۳۷ یوآن در هر تن درب کارخانه‌های چین شرقی بود که در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر به ۵۷۲۵ یوآن در هر تن ex-whs چین شرقی رسید.

طبق ارزیابی فعالان بازار میانگین قیمت کویل نورد گرم فولادی صادراتی چین در ماه ژوئن برابر ۰۵/۸۹۵، در ماه جولای برابر ۹۰/۸۹۹ و در ماه آگوست برابر ۲۶/۹۱۷ یوآن در هر تن فوب چین بود که در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر به ۱۹/۹۰۹ یوآن در هر تن فوب چین رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 218889
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا