اروپا و آمریکا همچنان مسلط بر ثروت جهان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بررسی جدول بنگاه‌های برتر جهان نشان‌دهنده یک ناهماهنگی ملموس اقتصادی میان کشورهای مختلف است. به عنوان مثال شرکت اپل با ارزش بازار ۵/۲ تریلیون دلاری همچنان در صدر جدول قرار دارد و آرامکوی عربستان با ۹/۱ تریلیون دلار در مکان دوم قرار دارد. اما نکته جالب توجه این است که شرکت TSMC تایوان که در رده سوم قرار دارد به ناگهان ارزش بازارش به ۵۹۴ میلیارد دلار می‌رسد. در این رابطه رتبه‌های بعدی متعلق به تنسنت چین، سامسونگ کره، لویی ویتون فرانسه، Roche  سوییس، ASML هلند، تویوتای ژاپن و نوو نوردیسک دانمارک است. با این حال هر چند برخی از شرکت‌ها متعلق به انحصارات سابق مانند Naspers آفریقای جنوبی و صنایع رلیانس هند هستند و برخی دیگر نیز در زیرمجموعه شرکت‌های خارجی مانند المکس مکزیک، انل شیلی و QNB ترکیه هستند، شواهد نشان می‌دهد که ناهماهنگی در درآمدها در جدول رتبه‌بندی این بنگاه‌های اقتصادی ظاهر می‌شود؛ به صورتی که در مقایسه با ارزش بازار اپل و آرامکو به ناگهان ارزش بازار شرکت‌هایی نظیر کوپا پاناما یا بانک مسقط عمان به کمتر از پنج میلیارد دلار می‌رسد.

هر چند بخش مالی و فناوری از نظر ارزش بازار و سودآوری همچنان بخش مسلط بر این بنگاه‌ها هستند و برخی دیگر از بنگاه‌ها مانند Shopify کانادا و آسترازنکای انگلستان به تازگی به جرگه شرکت‌های پرسود و پر‌ارزش پیوسته‌اند، اما تسلط بر بازار همچنان در اختیار بنگاه‌هایی قدیمی است که با استفاده از منابع و امکانات خود بسیار بیشتر از سایر شرکت‌ها موفق به انباشت سرمایه شده‌اند. با این حال برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد با وجود تسلط بخش فناوری، بانکداری، نفت و گاز، شرکت‌های معدنی و نیز شرکت‌های دولتی سابق توسعه فعالیت‌های اقتصادی در بخش آی‌تی و فناوری اطلاعات این امکان را برای سایر رقبای تازه‌وارد نیز برای به دست گرفتن سهم بازار فراهم کرده است.

توزیع نابرابر ثروت

به همین دلیل است که اخیرا سایت گلوبال کاپیتالیست در گزارش خود در مورد توزیع ثروت جهانی آورده است: هر چند که همه‌گیری کرونا سبب کاهش سودآوری برای بنگاه‌های بزرگ جهانی شده و گروه‌های ثروتمند جهانی با کاهش ۴/۴ درصدی درآمدهایشان مواجه شدند، اما محرک‌های پولی و اقدامات حمایتی دولت‌ها سبب شده تا در ماه مارس سال جاری میلادی ثروت این گروه‌ها به ۳/۴۱۸ تریلیون دلار برسد؛ رقمی که در مقایسه با سال قبل از آن ۴/۷ درصد افزایش یافته است.

این نشان‌دهنده آن است که ۱/۱ درصد از جمعیت جهان دارای ۸/۴۵ درصد ثروت هستند. در حالی که ۵۵ درصد از مردم جهان تنها ۳/۱ درصد از ثروت جهانی را در اختیار دارند. به این معنی که بیش از ۴۵ درصد سود و ثروت در اختیار یک درصد است و باقی جمعیت کره زمین تنها ۵۲ درصد از درآمد و ثروت را در اختیار دارند.

این امر در حالی برجسته‌تر می‌شود که نسبت پراکندگی جغرافیایی توزیع ثروت و بنگاه‌داری در سطح جهانی را در نظر بگیرم. در این رابطه تنها در سال ۲۰۲۰ و با توجه به شیوع همه‌گیری کرونا، ثروت کل در آمریکای شمالی به ۴/۱۲ تریلیون دلار و در اروپا به ۲/۹ تریلیون دلار افزایش یافت. در حالی این دو منطقه بخش عمده‌ای از ثروت را به خود اختصاص داده‌اند که سهم چین ۲/۴ تریلیون دلار و سهم آسیا و اقیانوسیه به استثنای چین و هند ۷/۴ تریلیون دلار بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بدترین وضعیت برای هند و آمریکای لاتین ثبت شده است. یعنی در حالی که اروپا، آمریکا و چین توانسته‌اند در این سال افزایش ثروت قابل‌ملاحظه‌ای را در راستای فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه‌داری داشته باشند، ثروت هندی‌ها با ۴/۴ درصد کاهش به ۵۹۴ میلیارد دلار رسیده است. آمریکای لاتین نیز وضعیت به مراتب بدتری را تجربه کرده به طوری که مجموع ثروت این قاره در سال گذشته میلادی با ۴/۱۱ درصد کاهش به ۲/۱ تریلیون دلار کاهش یافته است.

خبر خوش برای کشورهای متوسط و کمتر توسعه‌یافته

در این راستا برآوردها نشان می‌دهد که با فروکش‌کردن بحران کرونا، قابلیت رشد سریع ثروت مجددا فراهم شده و بررسی‌ها حاکی از آن است که این امر می‌تواند تا پنج سال آینده به میزان ۳۹ درصد افزایش پیدا کند. چنین امکانی به واسطه افزایش تولید ناخالص داخلی به خصوص در سال جاری میلادی قابل تحقق است. طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص جهانی در سال ۲۰۲۱ در کل ۱/۱۰۰ تریلیون دلار خواهد بود که در حالت اسمی، ۱/۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

به همین منظور است که این میدان هر چند بار دیگر بخش قابل‌توجهی از آن در اختیار کشورهای ثروتمند و منطقه آمریکا و اروپا قرار می‌گیرد، اما کشورهای کم‌درآمد و متوسط نیز از این موقعیت امکان بهره‌برداری دارند. چرا که آنها در حال حاضر ۴۲ درصد از بار رشد را در اختیار دارند؛ هر چند که تنها ۳۳ درصد از ثروت فعلی را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 218894
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا