نبرد ایدئولوژیک بین دموکراسی و دیکتاتوری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دامنه این کمپین چنان وسعتی گرفته که مسوولان ارشد حزب حاکم کمونیست و ارتش را نیز بی‌نصیب نگذاشته است؛ شمار بالای متهمان و مجازات‌شدگان از این حقیقت پرده بر می‌دارد که عملیات مبارزه با فساد صرفا یک بهانه برای پاکسازی سیاسی بوده است. هیچ شکی نیست که در این کمپین شماری از رقبای شی هدف قرار گرفته‌اند، اما گستره عملیاتش ورای فهرست دشمنان او بوده است.

از سوی دیگر همزمان با ورود حزب حاکم کمونیست چین به قرن دوم فعالیتش، این حزب اولویت خود را برای دوره جدید تعیین کرده که شامل کنترل ایدئولوژیک بر ۴/۱ میلیارد نفر مردم این کشور می‌شود. در زمان ریاست‌جمهوری شی جین‌پینگ، حزب کمونیست چین سخت‌ترین کنترل ایدئولوژیک خود را در دهه‌های گذشته انجام داده است. این حزب بارها در مورد نفوذ اندیشه‌های غربی هشدار داده، ملی‌گرایی تهاجمی را برانگیخته و آزادی‌های دانشگاهی و مطبوعاتی را ساکت کرده است و اکنون با وارد شدن به قرن دوم فعالیت، به نظر می‌رسد که حزب نگران است به اندازه کافی از نظر ایدئولوژیک و سیاسی فرماندهی ندارد و تلاش گسترده‌ای را برای دو برابر کردن آموزش در هر دو منظور آغاز کرده است.

بخش عمده‌ای از کارزار تبلیغاتی حزب بر«اندیشه شی جین‌پینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی برای دوره جدید» تمرکز دارد که دکترین سیاسی نوشته شده توسط وی در قانون اساسی حزب در سال ۲۰۱۷ است.

هفته نامه اکونومیست در جدیدترین طرح روی جلد خود به سیاست حکمرانی شی جین‌پینگ و سرکوب گسترده تحت لوای حزب کمونیست پرداخته است. به نوشته این نشریه، رییس‌جمهور چین با کمپین مبارزه با فساد خود علیه زیاده‌خواهی‌های سرمایه‌داری کشورش تعریف می‌شود.

شی جین‌پینگ کمپینی را برای پاکسازی چین از افراط و تفریط سرمایه‌داری به راه انداخته است. رییس‌جمهور چین افزایش بدهی را ثمره سمی بر سوداگری مالی و میلیاردرها را ریشخندی بر مارکسیسم می‌داند. مشاغل باید به راهنمایی‌های دولت توجه کنند و حزب حاکم باید در همه زمینه‌های زندگی ملی نفوذ کند. اگر شی جین‌پینگ بتواند واقعیت جدید خود را تحمیل کند، آینده چین و همچنین نبرد ایدئولوژیک بین دموکراسی و دیکتاتوری را رقم خواهد زد.

اندیشه شی جین‌پینگ

کمپین او به دلیل گستردگی و بلندپروازی قابل‌توجه است. این کمپین در سال ۲۰۲۰ سر و صدای زیادی به پا کرد، زمانی که مقامات عرضه اولیه Ant Group را که وابسته به علی بابا، غول فناوری است، مسدود کردند. این کمپین توفانی است که به راه افتاده و  تاکنون دو تریلیون دلار ثروت را از بین برده است. دیدی، شرکت ترابری، به دلیل ثبت سهام خود در آمریکا مجازات شد. اورگراند، غول صنعت املاک و مستغلات چین با بدهی افسار گسیخته، ورشکست شده است. معاملات در مبادلات کریپتوکارنسی ممنوع شده، کم‌وبیش شبیه ممنوعیتی که بر آموزش خصوصی انتفاعی اعمال شده است. بازی‌های کامپیوتری برای کودکان مضر است، بنابراین باید به شدت محدود شود. چین به خانواده‌های بزرگ‌تر نیاز دارد، بنابراین سقط جنین باید نادر شود. در چین پشتوانه همه چیز «اندیشه شی جین‌پینگ» است که در سر بچه‌های شش‌ساله قرار می‌گیرد. به همین منظور چین ایدئولوژی سیاسی  شی جین‌پینگ را به برنامه درسی مدارس در سطح ملی معرفی خواهد کرد. «اندیشه شی جین‌پینگ» دارای ۱۴ اصل عمده است که بر آرمان‌های کمونیستی تاکید می‌کند.

این بر اساس یک اقتدارگرایی بی‌رحم ظاهر می‌شود. شی جین‌پینگ به عنوان رییس‌جمهور چین، رقبای خود را از میان برداشته و بیش از یک میلیون اویغور را حبس کرده است. او مباحث را کنترل کرده و مخالفان را تحمل نمی‌کند. آخرین کمپین او موسوم به کمپین مبارزه با فساد نشان خواهد داد که آیا او یک ایدئولوگ است که تمایل به به دست آوردن قدرت برای خود دارد، حتی اگر رشد کند شود و مردم رنج ببرند، یا اینکه او فردی قوی است که می‌خواهد جزم را با عمل‌گرایی تعدیل کند. چشم‌انداز او که در آن کنترل حزبی تضمین می‌کند، تجارت با دولت همسو است.

شی جین‌پینگ با مشکلات واقعی دست و پنجه نرم می‌کند – در واقع ، بسیاری از آنها در غرب شباهت‌هایی با هم دارند. یکی از این مشکلات، نابرابری است. شعار آن «رفاه مشترک» است که نشان می‌دهد چگونه چین کمونیستی به اندازه برخی کشورهای سرمایه‌داری نابرابر است. ۲۰ درصد بالای خانوارهای چین بیش از ۴۵ درصد درآمد قابل تصرف این کشور را به خانه می‌برند و یک درصد برتر هم بیش از ۳۰ درصد ثروت خانوار را در اختیار دارند. نگرانی دیگر نفوذ غول‌های فناوری است که متهم به رقابت ناعادلانه، فساد در جامعه و دسترسی بدون محدودیت به داده‌های شخصی هستند (فقط دولت دارای این امتیاز است). مورد سوم آسیب‌پذیری استراتژیک است، به ویژه تهدیدی که دشمنان مانع دسترسی به کالاها و فناوری‌های حیاتی می‌شوند.

کمپین شی جین‌پینگ تهدیدی برای اقتصاد چین است. آسیب ناشی از آغاز بحران بدهی شرکت‌هایی مانند اورگراند می‌تواند به طور غیرقابل پیش‌بینی گسترش یابد.

 توسعه‌دهندگان املاک ۸/۲ تریلیون دلار وام دریافت کرده‌اند و توسعه املاک و صنایع مورد تامین آن حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهند. خانوارها پس‌انداز خود را در املاک و مستغلات گذاشته‌اند تا آنجا که سایر دارایی‌ها بازده ضعیفی دارند. هزینه خانوارها برای املاک ناتمام نیمی از بودجه توسعه‌دهندگان را شامل می‌شود. دولت‌های محلی، به ویژه در خارج از شهرهای بزرگ، برای کسب درآمد به فروش زمین و توسعه املاک وابسته هستند.

بسیاری از مردم املاک متعلق به اورگرند را قبل از ساخت پیش‌خرید کرده‌اند و در صورتی که این شرکت از بین برود، ممکن است پولی را که برای ثبت‌نام در پیش‌فروش سپرده‌گذاری کرده‌اند از دست بدهند. اورگرند یک زنجیره تامین بین‌المللی دارد و با بسیاری از شرکت‌های سراسر جهان از جمله شرکت‌های ساختمانی، طراحی و تامین‌کنندگان مواد اولیه تجارت می‌کند. اگر اورگرند نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند، این شرکت‌ها با خطر از دست دادن بخشی از سرمایه خود مواجه می‌شوند.

سرکوب‌ها همچنین مشاغل را سخت‌تر کرده و سود کمتری را به همراه دارد. حزب حاکم در حال ایجاد یک چارچوب قانونی بوده، اما شی جین‌پینگ تغییرات بزرگ از بالا به پایین را به سرعت اعمال می‌کند که مقررات خودسرانه به نظر می‌رسد. برای مثال، «توزیع مجدد درجه سوم» را در نظر بگیرید که در آن شرکت‌های فناوری پول نقد را به دولت واگذار می‌کنند تا خود را بازخرید کنند.

از آنجا که موفقیت چشمگیر و علنی خطرناک است، شرکت‌های خصوصی بیشتر محتاط خواهند بود. شرکت‌های دولتی و صنایع استراتژیک- از جمله فناوری سخت مانند نیمه‌هادی‌ها- ممکن است سود ببرند، اما نه کارآفرینانی که منبع واقعی پویایی چین بوده‌اند. یکی از معیارهای نگرانی این است خارجی‌هایی که تحت کنترل سرمایه قرار نگرفته‌اند ۳۱ درصد کمتر از سرمایه‌گذاران داخلی برای سهام چینی مشابه پرداخت می‌کنند. این شکاف از اوایل سال ۲۰۲۰ به شدت افزایش یافته است.

همه اینها تهدیدی برای ضربه زدن به اقتصاد چین است. این کشور قبلا با فشار ناشی از کاهش بازده سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تاثیرات کاهش نیروی کار و افزایش تعداد افراد وابسته رو‌به‌رو شده بود. پس از ۴۰ سال توسعه سرسام‌آور، اکثر چینی‌ها با انتخاب‌های سختی که کندی شدید و مداوم تحمیل می‌کند، کاملا ناآشنا هستند.

در سیاست این خطر وجود دارد که کمپین مبارزه با فساد شی جین‌پینگ به ویژگی شخصیتی تبدیل شود. او برای ایجاد تغییر، از زمان مائو تسه‌تونگ، او بیش از هر رهبر دیگری قدرت را در اختیار داشته است. در حالی که خود را برای شکستن پروتکل در بیستمین کنگره حزب کمونیست سال آینده با ادعای سومین دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری آماده می‌کند، از کمپین برای سازماندهی گردش مالی عظیمی از پرسنل به عنوان پایه‌ای برای سرکوب ایدئولوژیک و به عنوان دلیل اینکه چرا باید در راس قدرت بماند، استفاده می‌کند. هر یک از این موارد خطرناک است.

یکی از این خطرات این است که بوروکراسی او را شکست می‌دهد. شی بروکراسی را در پاسخ به سیگنال‌های بازار می‌خواهد، اما با ارتقا و سیستم تصفیه هوا، مقامات چین عصبی هستند. یکی از دلایل قطع برق در ۲۰ استان در هفته‌های اخیر وحشت بروکرات‌ها بود که ناگهان متوجه شدند به احتمال زیاد اهداف کاهش کربن خود را از دست خواهند داد. با این حال، به همان اندازه، مقامات که از ترس متهم شدن به فساد یا انحراف ایدئولوژیکی توسط رقبای خود وحشت دارند، ترجیح می‌دهند در این موضوع هیچ مداخله‌ای نکنند. شکست برای یک دیوان سالار که ابتکار عمل را در دست دارد خطرناک است، موفقیت هم همین‌طور.

سرکوب ایدئولوژیکی

خطر دیگر ناشی از سرکوب ایدئولوژیکی است. «شوراهای بازبینی اخلاقی» و «کلینیک‌های اخلاقی» با استفاده از شرمساری عمومی رفتارهای ارتدوکس را اعمال می‌کنند. اگرچه هنوز هیچ چشم‌انداز وحشتناکی مانند انقلاب فرهنگی وجود ندارد، اما مردم چین در تفکر و صحبت آزاد نیستند. شی جین‌پینگ علاوه بر ترویج دکترین‌های خود، نوستالژی قرمز را برانگیخته و مائوئیسم را به عنوان مرحله‌ای حیاتی در ساختن چین جدید معرفی کرده و قبل از کنگره حزب حاکم، حمایت خود را افزایش داده است.

آخرین خطر سیاست خود شی جین‌پینگ است. در درازمدت، اگر او همچنان بر مسند قدرت باشد جانشینی می‌تواند بسیار ناپایدار باشد. در کوتاه‌مدت، اگر تلاش او برای تحمیل واقعیت جدید مطابق برنامه پیش نرود، با انتخاب سرنوشت‌ساز برای تقویت یا عقب‌نشینی روبه‌رو می‌شود. تا این مرحله، احتمال سرکوب بیشتر از سازش به نظر می‌رسد.

دولت‌های غربی همچنین با شرکت‌های فناوری، نابرابری و امنیت ملی دست و پنجه نرم می‌کنند. در آمریکا کنگره با در نظر نگرفتن پیش‌فرض بدهی ملی به این مناسبت اقدام کرده است. برخی ممکن است به میدان دید شی جین‌پینگ برای انجام سریع کارها حسادت کنند، اما تصور این که او پاسخ‌های درستی داشته باشد یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 219193
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا