پتانسیل رشد شاخص‌سازها

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بررسی گزارش‌های منتشرشده از سوی شرکت‌ها نشان می‌دهد عموم بازیگران بازار سرمایه توانسته‌اند طی شش ماهه نخست سال عملکرد مناسبی را از منظر تولید و تجارت ثبت کنند و به رکوردهای بهتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یابند. این در حالی است که شاخص کل بازار سرمایه طی شش ماهه نخست سال گذشته به سرعت در مدار صعودی پیشروی می‌کرد اما در شش ماهه نخست امسال راه ناهمواری را پیموده است. بر این اساس کارشناسان بازار سرمایه نسبت به لزوم توجه به گزارش‌های شرکت‌ها و پرهیز از دام اعداد و ارقام نوسانات شاخص کل برای خرید و فروش سهام هشدار می‌دهند. در همین حال به باور کارشناسان گزارش‌های عملکردی اغلب شرکت‌ها طی هفته اخیر نوید روزهای پررونقی را برای بازار سرمایه می‌دهد.

گروه فلزات اساسی طی تابستان امسال با چالش‌های زیادی مواجه بود. از منظر داخلی قطعی دو ماهه برق این صنایع، فشار زیادی را بر تولید و فروش شرکت‌ها وارد آورد و موجب ثبت عقبگرد در گزارش شرکت‌ها به ویژه گزارش‌های مردادماه شد. شهریورماه نیز این شرکت‌ها با حاشیه‌های بین‌المللی افت ملموس قیمت کامودیتی‌ها روبه‌رو بودند که درآمدهای شرکت‌ها را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار داده است. با این حال بررسی گزارش شرکت‌های گروه فلزات اساسی بازار سرمایه نشان می‌دهد این شرکت‌ها توانسته‌اند تا حد زیادی با موفقیت از طوفان تابستانی عبور کنند و عملکردهای عموما مثبتی را به ثبت برسانند. در گزارش پیش رو سه نماد گروه فلزات اساسی مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است که نشان از پتانسیل‌های رشد این شرکت‌ها در اقتصاد کشور و نیز بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار دارد. به نظر می‌رسد در صورت تامین انرژی در فصل زمستان و آرامش در بازارهای جهانی، این دست از درآمدزایی‌ها در شرکت‌های فلزی تکرارپذیر باشد.

فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان توانسته در شهریورماه ۵۷۵ هزار تن از محصولات خود را در بازار به فروش برساند و بدین ترتیب جهش ۵۸/۳۱ درصدی میزان فروش محصولات را نسبت به مردادماه تجربه کند. گفتنی است این شرکت در پنجمین ماه از سال‌جاری ۴۳۷ هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده بود. در همین حال گزارش این شرکت تاکید دارد که توانسته در شهریورماه ۸۷ هزار تن از محصولات خود را صادر کند. بر این اساس درآمد شرکت از محل فروش محصولات در شهریورماه ۱۲۰ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۷۶۸ میلیون ریال بوده که نسبت به مردادماه رشد ۸۷/۳۴ درصدی را تجربه کرده است. گفتنی است درآمد شرکت از این محل در مرداد ۸۹ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۶۲۲ میلیون ریال بود. فولاد مبارکه اصفهان همچنین در گزارش‌های خود اعلام کرده در شش‌ماهه نخست سال‌جاری ۶۶۰ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۳۴۹ میلیون ریال از محل فروش محصولات درآمد کسب کرده است. این رقم به معنای رشد ۱۴۲ درصدی درآمد شرکت از این محل نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. فولاد در شش‌ماهه نخست سال ۹۹ توانسته بود ۲۷۳ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۲۶۰ میلیون ریال از محل فروش محصولات به دست آورد. این در حالی است که میزان فروش محصولات فولاد در شش ماهه نخست ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۵/۶ درصدی مواجه بوده است. فولاد در نیمه نخست سال جاری ۳۵۹۹ هزار تن از محصولات خود را فروخته در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۸۴۳ هزار تن بوده است. این بررسی نشان‌دهنده رشد قیمت محصولات فولادی طی یک سال گذشته در بازارهای داخلی و جهانی است. گفتنی است فولاد مبارکه موفق شده در نیمه نخست سال جاری ۶۲۰ هزار تن از محصولات خود را صادر کند. نماد این شرکت در بازار سهام نیز به‌رغم عبور از حاشیه‌های قطعی برق و مواردی از این دست، طی شش‌‌ماهه نخست سال بازدهی مناسبی داشته و رشد ۱۳/۶ درصدی را ثبت کرده است. با این حال اما نماد فولاد طی شهریورماه با افت ۱/۱۷ درصدی قیمت در بازار سهام روبه‌رو بود.

فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان در گزارش شهریورماه خود از درآمد ۲۳ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۷۲۹ میلیون ریالی خود از دو محل فروش داخلی و صادراتی خبر داده است. گفتنی است شرکت در مردادماه توانسته بود ۲۹ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۱۵۱ میلیون ریال از این محل کسب کند. بر این اساس درآمد شرکت طی ماه ششم سال جاری نسبت به مردادماه با کاهش ۲۷/۲۰ درصدی روبه‌رو بوده است. با این حال اما شرکت طی شهریورماه موفق شده بود فروش داخلی خود را افزایش دهد در حالی که فروش صادراتی با کاهشی چشمگیر مواجه بوده است. در همین حال شرکت در شهریورماه توانسته است ۱۵۳ هزار و ۹۲۹ هزار تن از محصولات خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه کند که نسبت به رقم ۲۱۶ هزار و ۷۴۴ هزار تن در مردادماه افت ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد. باید تاکید کرد که فولاد خوزستان طی شهریورماه با افت فروش و درآمد صادراتی مواجه بوده است با این حال توانسته است درآمد و میزان فروش محصولات در بازار داخلی را به نحو مطلوبی افزایش دهد. عملکرد شش‌ماهه شرکت همچنین نشان از افزایش میزان فروش صادراتی در مقابل کاهش میزان فروش داخلی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. در همین حال مجموع میزان فروش شرکت در دو بازار داخلی و بین‌المللی نیز حاکی از افت ۲۸ درصدی طی شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. اما در مقابل باید تاکید کرد که در نهایت شرکت توانسته از محل فروش داخلی و صادراتی طی شش‌ماهه نخست امسال ۲۰۱ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۸۱۴ میلیون ریال درآمد کسب کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد نشان می‌دهد. نماد فخوز در بازار سهام نیز طی شش‌ماهه نخست امسال رشد ۱۱ درصدی را ثبت کرده است اگرچه در پی اصلاح بازار سهام در شهریورماه، با افت ۱۰ درصدی مواجه بوده است.

ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری با جهش درآمدی مواجه بوده است. این روند رشد البته در شهریورماه نیز ادامه داشته است. بر اساس گزارش شهریورماه شرکت توانسته است طی ششمین ماه از سال رشد میزان و درآمد فروش نسبت به مردادماه را تجربه کند. بر این اساس شرکت ملی مس در شهریورماه ۱۲۴ درصد میزان فروش داخلی و صادراتی را نسبت به مردادماه افزایش داده است. از این محل همچنین شرکت درآمدهای خود را از ۴۸ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۶ میلیون ریال در مردادماه به رقم ۸۶ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۸ میلیون ریال رسانده که رشدی ۲۸/۷۹ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت همچنین در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد میزان فروش داخلی مواجه بوده، اما با این حال فروش صادراتی شرکت نسبت به شش‌ماهه نخست سال ۹۹ مقدار اندکی افت نشان می‌دهد. با این حال شرکت ملی مس توانسته است مجموعا در بازارهای داخلی و بین‌المللی فروش خود را در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱/۱۲۵ درصد افزایش دهد. بر این اساس شرکت در نیمه نخست امسال به درآمد ۳۴۹ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۱۰۳ میلیون ریالی از محل فروش داخلی و صادراتی دست یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد. ملی مس در نیمه نخست سال ۹۹ به درآمد ۱۶۱ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۷۴۱ میلیون ریالی دست یافته بود. به‌رغم عملکرد مناسب و شگفت‌انگیز شرکت در نیمه نخست سال اما نماد ملی مس در بازار سهام نتوانسته است بازدهی مناسبی را کسب کند. بر این اساس فملی طی شهریورماه با افت ۹/۱۳ درصدی قیمت سهام مواجه بوده و بازدهی شش‌ماهه منفی ۱۶/۵ درصدی را ثبت کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 219200
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا