مردم قربانی بازی‌های سیاسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از قضا دیروز دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در دولت قبل پنج میلیون دوز واکسن تزریق کرده‌اند ما ۵۰ میلیون دوز گفته است: «دولت سیزدهم در آغاز کار خود با مشکل عمده کرونا و گرفتاری‌های ناشی از این بیماری برای مردم، روبه‌رو بود بنابراین اولویت اول و مهم دولت در شروع کار، حل مشکل کرونا و تکمیل واکسیناسیون بود. امروز خوشحالیم با تامین گسترده واکسن که حاصل تلاش‌های گسترده رییس‌جمهوری و ارکان دولت بود، روند واکسیناسیون در کشور شتاب گرفته و تا امروز بیش از ۵۴ میلیون دوز واکسن تزریق شده درحالی که از ابتدای واکسیناسیون تا تیرماه، فقط پنج میلیون دوز واکسن در ایران تزریق شده بود. هفته گذشته ۲/۸ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که این به اندازه جمعیت یکی دو کشور منطقه است.»

در هر صورت باید اعتراف کنیم دولت جدید در تسهیل و شتاب واردات و تزریق واکسن نقش جدی داشته، اما واقعیت این است که عمده خرید واکسن از دولت قبل است که ۱۱۰ میلیون دوز واکسن تا بهار ۱۴۰۰ خریداری شده بود. همچنین ۸/۱۶ میلیون دوز کوواکس، دو میلیون دوز اسپوتنیک در اسفند۹۹، دو میلیون دوز بهارات در اسفند۹۹، ۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک در فروردین، ۳۰ میلیون دوز سینوفارم در اردیبهشت و البته تا خرداد ۱۴۰۰ فقط حدود هفت میلیون دوز وارد شد. اما از ابتدای تیر واردات شتاب گرفت و تا پایان مرداد ماه سه برابر تمام دوره قبلی واکسن وارد شد. بنابراین سرعت واردات واکسن پیش از روی کار آمدن دولت جدید شدت قابل ملاحظه‌ای گرفت. بنابراین ماجرا نمی‌تواند تنها نتیجه جابه‌جایی دولت‌ها باشد.

شاید یکی از دلایلی که واردات واکسن شدت گرفته است، حذف تحریم‌های آمریکا در خردادماه بود؛ تقریبا سه روز بعد از مجوز تولید برکت. دلیل دوم آن تولید واکسن داخلی از جمله برکت بود. چه‌بسا تولید واکسن برکت باعث شد فروشنده‌های واکسن نگران از دست رفتن بازار ایران شوند و صادرات واکسن به ایران زیاد شد، تا آنجا که قیمت سینوفارم چین ناگهان از ۱۵ یورو قبل از مجوز برکت در خرداد به هشت یورو کاهش یافت.

افزایش تولید در کشور‌های صادرکننده هم در تسهیل واردات واکسن به ایران نقش بسزایی داشته است، چرا که در اواخر بهار حجم تولید واکسن در کشور‌های صادرکننده بیشتر شد، به طوری که کوواکس توانست پس از ماه‌ها به بخشی از قرارداد‌های خود با دیگر کشور‌ها عمل کند. موضوع دیگر عبور از حد اضطراری واکسیناسیون در کشور‌های تولیدکننده بود. به طور مثال فایزر و مدرنای تولید آمریکا از اواخر اردیبهشت صادراتش آغاز شد و در نهایت مذاکره و دیپلماسی فعال دولت جدید برای خرید واکسن انجام شد؛ بنابراین اگر گفته می‌شود همه خرید واکسن مربوط به چند ماه گذشته (دولت جدید) بوده خلاف واقع است. البته نباید غافل شد که دولت جدید، علاوه بر تسریع و تسهیل واردات واکسن‌های قبلی، حدود هفت میلیون واکسن جدید هم خریداری و وارد کرده است.

سیاسیون بیکار!

در همین رابطه دکتر کیانوش جهانپور رییس سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا واکسن‌های خریداری شده توسط دولت دوازدهم بوده یا دولت سیزدهم به «جهان‌صنعت» گفت: واقعیت این است که هیچ دولتی نباید خودش را جدای از حاکمیت ببیند. قدر مسلم هر کاری انجام شده و به نتیجه رسیده است اعم از واردات یا تولید، حاصل نوعی پیوستگی و زنجیره‌ای از تدابیر و اقدامات بوده که هیچ دولت یا بخشی از یک دولت نمی‌تواند آن را صرفا به خود منتسب کند، همه اینها ماحصل تلاش کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بوده است و عموما آمدن و رفتن افراد دخل و تصرف آنچنانی در این روندها نداشته و نخواهد داشت. هم دولت گذشته و هم دولت فعلی اهتمام جدی در این مسیر داشته و دارند. این توفیقات قابل مصادره توسط هیچ‌کدام از اطراف ماجرا نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید واردات واکسن کرونا را به پای خودش نوشته بیان کرد: بعید می‌دانم چنین چیزی ادعا شده باشد و البته این‌گونه نزاع‌ها بیشتر از دغدغه‌های سیاسیون بیکار است که از کمبود مشغله به این حواشی می‌پردازند. بعید می‌دانم در وزارت بهداشت چه در گذشته چه در این روزها مشغله‌ها و مشکلات و دغدغه‌ها فرصتی برای این حاشیه‌پردازی‌ها گذاشته باشد. به هرحال هماهنگی بیشتر و اهتمام جدی‌تر دولت جدید با محوریت رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور قابل تقدیر است.

دکتر جهانپور در پاسخ به اینکه چرا وزارت بهداشت سابق منتظر تولید واکسن‌های داخلی بود و واردات را متوقف کرد، گفت: واردات واکسن کرونا مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، ماموریت وزارت بهداشت نبوده و نیست، چنان که مصوبات پنجاهمین جلسه ستاد هم بر این موضوع تاکید داشته است، اما نهایتا هیچ ظرفیتی در حد وسع و محدوده اختیارات و امکانات وزارت بهداشت چه برای واردات چه تولید داخل به انحای مختلف معطل نماند و از هیچ فرصتی برای دسترسی سریع‌تر به واکسن ایمن و اثربخش دریغ نشده است.

برکت، وعده و وعید نیست!

وی درخصوص وعده ‌و وعید‌های مربوط به واکسن‌های داخلی گفت: برکت، وعده و وعید نیست. برکت امروز واکسنی با تولید ۱۴ میلیون دوز و تزریق بیش از ۴/۵ میلیون دوز هست، برکت امروز یک واقعیت از توان داخلی به عمل درآمده است. در گام‌های بعدی البته پاستوکووک و کووپارس هم با تاخیری اندک از زمان برنامه‌ریزی شده در سبد واکسیناسیون عمومی خواهد بود، اسپایکوژن هم امروز در آستانه دریافت مجوز تولید و مصرف است و البته این ماحصل تلاش فشرده و حمایت‌هایی است که در ۱۸ ماه کار ۱۸ ساله را به یک واقعیت ملموس و عینی بدل نموده است. پاستووک هر وقت تولید انبوه شود می‌تواند برای کودکان بالای دو سال استفاده شود. البته قرار بود از مهرماه عرضه به تدریج شروع شود ولی در حال حاضر خبری ندارم.

رییس سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در خصوص تجهیزات واکسن‌های داخلی اظهار کرد: به عقیده من برکت در فناوری مشابه به مراتب تمیزتر از سینوواک، سینوفارم و بهارات است، چرا که اسکیل‌آپ برکت قابل مقایسه با شرتی‌کاری هندی‌ها و چینی‌ها که دنبال افزایش تولید هستند، نیست. از طرفی فرآیند غیرفعال‌سازی دو مرحله‌ای در دو تانک برکت کجا و برای آنها کجا. مواد جانبی آمریکایی برکت کجا و مواد هندی و چینی کجا. حیف که نمی‌شود جزئیات را گفت چون سریع تحریم می‌شویم. اما تا این حد بدانید که تجهیزات ساخت واکسن برکت، ایرانی نیست، تمام تجهیزات آلمانی، هندی و چینی است. تنها نصاب‌ها هندی و چینی هستند؛ مواد جانبی هم از آلمان و آمریکا وارد می‌شود. اما فناوری متعلق به برکت است. لوله و پیچ و تانک و… که کار برکت نیست. فناوری واکسن برکت خیلی ارزنده است، زیرا در حال حاضر پنج هزار لیتر ویروس جمعا با خط سه کشت می‌دهد، چنین استاندارد ایمنی را ایران تا حالا تو خواب هم ندیده بود. استاندارد BSL3 بالاترین ایمنی بیولوژیکی است. هر لباسی که یک نفر می‌پوشد و این قسمت می‌رود، حداقل ۵۰۰ میلیون تومان پولش هست، که این لباس‌ها یکبار مصرف است. ارزان‌ترین لباس ۱۵۰ میلیون تومان است. این در حالی است که حقوق آن آدم در ماه شاید ۱۵ میلیون هم نیست ولی ماهی چهار میلیارد برایش لباس می‌خرند. با رعایت استاندارد‌ها احتمال فوت افراد در مراکز ساخت واکسن صفر است. برکت حداقل سه هزار میلیارد تومان برای زیرساخت واکسن هزینه کرده است که البته ۱۵ میلیون دوز واکسن تحویل دولت دهد، سه هزار میلیاردش برمی‌گردد. چرا که قیمت برکت ۹ دلار نیمایی است. از سویی به احتمال زیاد از آذر واردات خیلی معنا ندارد به همین دلیل مقاله‌های برکت برای چاپ رفته و در آینده نقطه امید ایرانی‌ها می‌شود.

اظهارات پوچ

وی در پاسخ به اینکه چرا مردم در مورد واکسن فرد آزمایشگاهی نشدند ولی در داروها شدند، عنوان کرد: چون داروی جدیدی در کار نبوده که این اتفاق رخ دهد. اظهارات برخی از پزشکان ناشی از بی‌اطلاعی برخی از آنهاست. واکسن‌ها فرآورده‌های بیولوژیکی بودند که اولین‌بار تولید می‌شدند و هنوز اطلاعات و مستندات مطالعات بالینی اولیه خودشان را هم در اختیار نگذاشته بودند در صورتی که تمام داروهایی که مطالعه شده سال‌هاست به عنوان دارو برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شدند و هیچ‌کدام از اینها داروی جدیدی نبود صرفا اثربخشی آنها روی کرونا مطالعه شده و هرکدام سال‌هاست که به عنوان داروی انسانی در دنیا ثبت شده و استفاده می‌شدند و با مولکول یا فرآورده جدیدی سر و کار نداشتیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 219214
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا