قید و بند‌های صادراتی تا پایان سال برداشته می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از این رو رییس پارلمان بخش خصوصی با تاکید بر اینکه ممنوعیت صادرات باید به کلی لغو شود، اعلام کرد: صادرکننده‌ای که سختی‌های زیادی کشیده و یک بازار خارج پیدا کرده در ادامه با این موضوع مواجه می‌شود که به بهانه تنظیم بازار صادرات ممنوع شده است. غلامحسین شافعی با بیان اینکه تاکنون عملکرد ما برندکشی بوده است، به این واقعیت تلخ اشاره کرد که ایران در رابطه با موافقتنامه‌های تجاری بین کشورهای همسایه و منطقه، فقیرترین است.

بر همین اساس نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان و آیین بازگشایی مجازی پاویون ج.ا.ایران در اکسپو  ۲۰۲۰ با حضور فاطمی‌امین، وزیر صمت برگزار شد و وزیر صمت این وعده را به صادرکنندگان داد که تا پایان امسال قید و بند‌های پیش روی صادرات برداشته شود. فاطمی‌امین همچنین  گفت: تا پایان امسال باید بتوانیم صادرات غیرنفتی کشور را ۴۰ درصد افزایش دهیم. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران  نیز در این خصوص گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی چهار سال آینده صادرات غیرنفتی ۳۵ میلیارد دلار رشد خواهد داشت. در این نشست همچنین از دولت درخواست شد که ارز ترجیحی را به طور کامل حذف کند و اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که رقابت دولت و بخش خصوصی از بین برود.

در بین کشورهای همسایه فقیرترین هستیم

بر همین اساس رییس اتاق ایران با بیان اینکه باید ممنوعیت صادرات کلا لغو شود، گفت: در رابطه با موافقتنامه‌های تجاری بین کشورهای همسایه و منطقه، فقیرترین هستیم. کاش هیچ وقت با ترکیه موافقتنامه تجارت ترجیحی نمی‌بستیم. اگر قرار است معاهده‌ای امضا کنیم باید نظر بخش خصوصی را هم بگیریم.

غلامحسین شافعی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت باید تنها متولی بخش تجارت کشور باشد و اختیاراتش افزایش یابد، اظهار داشت: صادرکنندگان در چند سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه و بعضا به خیانت هم متهم شدند. از وزیر صمت می‌خواهم این اعتماد ازدست‌رفته را برای بخش خصوصی احیا کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: در دولت قبلی صادرکنندگان با یکی از مقامات دولتی در مورد تعهد ارزی ملاقات داشتند، در جواب ابهامات صادرکنندگان، مقام دولتی گفت شما به فکر جیب خود هستید و من به فکر جیب مردم. همانجا امید خود را برای حل مشکلات از دست دادیم.

وی خطاب به وزیر صمت ادامه داد: می‌خواهم به جای برشمردن مشکلات، چند پیشنهاد ارائه دهم. با تسهیل توسعه صادرات رشد اقتصادی میسر می‌شود. در شرایط فعلی صادرات اولویت اول رشد اقتصادی است که پشتوانه تولید قوی هم نیاز دارد.

شافعی گفت: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های گذشته که نشان داده مانع بسیار جدی برای توسعه اقتصاد و صادرات است را ظرف مدت شش ماه اصلاح کنید.

فقط بِرَندکشی کرده‌ایم

وی افزود: تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که برای بخش تولید مورد نیاز است با حداقل اسناد و مجوزها در وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو تسهیل شود. این در حالی است که در شرایط فعلی یک هماهنگی منسجم بین این دستگاه‌ها برای توسعه صادرات نیست و  به صورت ملوک‌الطوایفی اداره می‌شوند.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار قابل اهمیت است. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه قراردادهاست. وزارت اقتصاد به نحوی برای شرکت‌های معتبر خدمات فنی و مهندسی یا وثیقه را حذف کنند یا به حداقل برساند، یا از طریق صندوق ضمانت صادرات یا بانک عامل راهگشای توسعه صادرات این بخش شوند.

وی افزود: ممنوعیت صادرات را کلا لغو کنید. اگر ممنوعیت صادرات را از بین ببریم یا بگوییم به استثنای برخی از کالاها صادرات باقی کالاها برای چهار سال آزاد است، مسیر صادرکنندگان تسهیل می‌شود. تاکنون عملکرد ما برندکشی بوده است. صادرکننده‌ای که سختی‌های زیادی کشیده و یک بازار خارج پیدا کرده در ادامه با این موضوع مواجه می‌شود که به بهانه تنظیم بازار صادرات ممنوع شده است. این در حالی است که  جبران خسارتی هم نمی‌شود. چگونه کسی در این فضا جرأت سرمایه‌گذاری دارد؟

برداشته شدن قید و بند‌های صادراتی تا پایان سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز  با بیان این که تا پایان امسال قید و بند‌های پیش روی صادرات برداشته می‌شود در مورد واردات خودرو گفت: نظر شخصی من و رسمی وزارت صمت عدم واردات خودرو در شرایط فعلی کشور است.

سیدرضا فاطمی‌امین در این نشست افزود: از سال ۹۷ محدودیت‌هایی روی صادرات کشور اعمال شد که البته من با محدودیت‌های گذرا موافقم، اما این دوران گذار خیلی طولانی شد بنابراین این محدودیت‌ها تا پایان سال رفع خواهد شد. وی با اشاره به مصوبه ستاد اقتصادی دولت گفت: در این مصوبه سعی شده محدودیت‌های صادراتی و وارداتی کشور رفع شود. فاطمی‌امین همچنین گفت: با احتساب امسال، چهار سال است که تورم بالای ۲۵ درصدی در کشور وجود دارد معنای آن این است که بسیاری از تولیدات کشور تقاضای داخلی ندارند.

 وی افزود: در این شرایط باید تقاضای خارجی برای کالا‌های داخلی ایجاد شود یعنی باید تولیدات بیش از نیاز بازار داخلی، بتواند بازار‌های صادراتی کشور را به حرکت درآورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان امسال باید بتوانیم صادرات غیرنفتی کشور را ۴۰ درصد افزایش دهیم. فاطمی‌امین با بیان اینکه باید واردات خود را متنوع و صادرات را متکثر کنیم افزود: در زمینه صادرات کالا‌های صحیح، رتبه ۱۰۰ را در دنیا داریم که باید به رتبه ۴۰ برسیم.

وی اضافه کرد: صادرات غیرنفتی امسال خیلی مهم‌تر از سال‌های قبل است، زیرا صادرات نفت کاهش پیدا کرده است از این رو تنظیم تراز تجاری کشور بیشتر از اینکه در حوزه نفت باشد، در اختیار صادرکنندگان غیرنفتی است.

فاطمی امین ادامه داد: در سال‌های اخیر که تورم بالا داشتیم، قدرت خرید مردم پایین آمده است که باید با لوکوموتیو صادرات، قطار اقتصاد را راه بیندازیم و هدف‌گذاری کردیم. در شش ماه دوم امسال، افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فقط تراز مبلغی و دلاری در صادرات اهمیت ندارد گفت: اینکه چه چیزی صادرات می‌کنیم نیز مهم است. وقتی صادرات مواد پتروشیمی، مواد خام باشد، مهم نیست. در واقع صادرات ما مثل کسانی است که نیروی کم و منابع زیاد دارند.

وزیر صمت گفت: بحث رتبه‌بندی مطرح است، نباید به قیمت صادرات توجه کنیم بلکه باید ببینیم چه چیزی و به چه کشوری صادر می‌کنیم. از این رو سال آینده صادر‌کننده نمونه را براساس بهبود تراز مشاغل، آب و معادن مشخص می‌کنیم، یعنی می‌خواهیم بدانیم که چه کالایی را به چه کشوری صادر کرده است.

فاطمی امین گفت: سال ۹۷ وارد یک اضطرار ارزی به دلیل تحریم‌های نفتی شدیم که فکر می‌کردیم یک سال طول می‌کشد، اما این‌گونه نبود و این دوره گذار طولانی شد از این رو ما و صادرکنندگان باید تلاش کنیم تا رفع تعهدات ارزی تسهیل شود.

وی اضافه کرد: باید در بخش تنظیم‌گری، قواعدی بگذاریم تا هر دو کشوری که تجارت می‌کنند، سود داشته باشد البته بند‌هایی در سال ۹۷ تصویب شده که من با آنها مخالف هستم.

وزیر صمت با بیان اینکه هماهنگی بسیار خوبی در دولت وجود دارد ادامه داد: هر جا که سفارت داریم، باید رایزن اقتصادی وجود داشته باشد و این کاری است که انجام خواهیم داد. فاطمی‌امین اضافه کرد: وقتی ما می‌گویم اولویت ما تنظیم‌گری، نظارت و تسهیل‌گری است، باید برنامه‌های صادرات نیز بر اساس صادرکنندگان نوشته شود.

وی گفت: باید حداکثر تا نیمه آبان ماه، برنامه یک ماهه‌ای را به اتفاق صادرکنندگان آماده کنیم، تا در آن، صادرکنندگان، الزامات و هر بخش از تولیدات مد نظر ما را که می‌توانند تامین کنند، به اطلاع دهند.

فاطمی‌امین افزود: صادرکنندگان باید اهداف و برنامه خود را تا یک ماه آینده تحویل دهند. این موضوع اطمینان می‌دهد که برنامه ما برای خودمان نیست و صادرکنندگان هم باید به آن توجه کنند.

اگر واردات خودرو قانونی شود مکلف به اجرا هستیم

وزیر صنعت‏، معدن و تجارت گفت: اگر طرح واردات خودرو در نهایت تبدیل به قانون شود ما مکلف به اجرا خواهیم بود.

فاطمی‌امین در حاشیه این نشست افزود: بحث قانون یک بحث جداست و بحث منطق اقتصادی یک بحث دیگر است. مسلما هر چه در قالب قانون تصویب شود ما مجری آن خواهیم بود اما نظر شخصی من و رسمی وزارت صمت عدم واردات در شرایط فعلی کشور است.

وزیر صمت اضافه کرد: اما نظر کارشناسی من به عنوان مقام مسوول در حوزه صنعت و البته نظر رسمی وزارت صمت این است که واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است و همان‌طور که صادرات می‌کنیم باید واردات هم انجام دهیم اما این فرآیند باید هوشمندانه باشد.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی تراز تجاری کشور مناسب باشد من مخالفتی با واردات خودرو نخواهم کرد و معتقدم بخشی از بازار باید با خودروی خارجی تامین شود تا در رقابت، قیمت و کیفیت شاهد بهبود باشیم.

فاطمی‌امین گفت: در شرایط فعلی که منابع ارزی محدود است اگر این منابع صرف واردات خودرو شود منجر به افزایش نرخ ارز و گرانی برای همه مردم خواهد شد.

وی افزود: نظر شخصی من و نظر رسمی وزارت صمت این است که نباید در دوران گذار تصمیمی بگیریم که یک بخشی به نظر ما بهبود یابد و بسیاری از بخش‌های دیگر دچار زیان شوند.

افزایش ۳۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در چهار سال

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز  گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی چهار سال آینده صادرات غیرنفتی ۳۵ میلیارد دلار رشد خواهد داشت. علیرضا پیمان‌پاک اظهار کرد: ارتباط دو سویه دولت و بخش خصوصی با رویکرد تضارب آرا و هم‌اندیشی می‌توان سیاست‌ها را به بهترین نحو عملیاتی و اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه بازار صادراتی منطقه ۲ هزار و ۳۲۸ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: در این میان سهم ایران از این حجم تجاری اندک است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در افق چهارساله ۳۵ میلیارد دلار صادرات را افزایش خواهیم داد که در سایه تعامل با کشورهای همسایه، هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی و رقابت‌پذیری ممکن خواهد شد. پیمان پاک با اشاره به اینکه صادرات به کشورهای همسایه قابلیت ۱۰۰ میلیارد دلاری دارد، خاطرنشان کرد: هدف، همسایگان ایران هستند و کشورهایی که مسیر رسیدن به چین و هند را تسهیل می‌کنند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه شرکت‌های زنجیره تامین در مسیر توسعه صادرات باید مورد حمایت قرار بگیرند، تصریح کرد: حوزه توسعه زنجیره‌های بین‌المللی، صادرات خدمات فنی و مهندسی، اصلاح مشکلات لجستیکی و توسعه ترانزیت و ایجاد مسیر ویژه تجاری ایران- روسیه از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار سازمان توسعه تجارت است.

ارز ترجیحی حذف می‌شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ضمن تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در آیین‌نامه‌ها، در این نشست گفت: امیدواریم ارز ترجیحی هر چه زودتر از اقتصاد ایران حذف شود که این اقدام عملیاتی نیز خواهد شد. محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: اولین مطالبه صادرکنندگان و بخش خصوصی از مجموعه حاکمیت ایجاد ثبات در دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هاست. به عنوان نمونه فقط در یک سال یک بخشنامه بانک مرکزی ۱۷ بار تغییر کرد. لذا اولین اقدام ایجاد ثبات در این بخش است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: جنس رفتاری در تولید باید در جهت صادرات باشد. همچنین برای صادرات باید ضوابط ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تعهدات ارزی نیز موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. نحوه تسویه و نرخ تسویه باید اصلاح شود زیرا در غیر این صورت انگیزه برای بازگشت ارز از بین می‌رود.

پورابراهیمی گفت: قانون اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است. یکی از بحث‌های اصلی دادن اختیارات و ظرفیت‌های بیشتر به اتاق بازرگانی است زیرا بانی اصلی صادرات غیرنفتی اتاق است. ۹۰ درصد صادرات ما به ۱۰ کشور است باید این ۱۰ کشور را در معرض توجه قرار دهیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید دیپلماسی اقتصادی هم تقویت شود. سفرای ما باید به مباحث اقتصادی اشراف کافی داشته باشند تا از ظرفیت آنها در کشورهای هدف استفاده کنیم. پورابراهیمی افزود: استفاده از ساختارهای جدید در حوزه‌های اقتصادی نیز مهم است. عضویت ایران در سازمان شانگهای یکی از این ظرفیت‌ها بود که محقق شد. اوراسیا دیگر ظرفیت مهمی است که باید تعیین‌تکلیف شود.

وی ادامه داد: در حوزه مشوق‌ها نیز باید اصلاحاتی انجام دهیم از جمله اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در حوزه صادرات. ضمانت‌های لازم برای استرداد مالیات ناشی از صادرات تصویب شده و تا یکی دو ماه آینده اجرایی می‌شود. پورابراهیمی گفت: باید تشکیلاتی به نام سندیکای صادرکنندگان خوشنام ایجاد شود تا مشوق‌های صادراتی مسیر درستی را طی کنند. وی تاکید کرد: باید ایجاد شرکت‌ها و سندیکاهای بزرگ صادراتی را عملیاتی کنیم و به سمت برندسازی در جهت صادرات گام برداریم، می‌توانیم به افزایش صادرات غیرنفتی امیدوار باشیم.

باید رقابت دولت و بخش خصوصی از بین برود

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست تاکید کرد: آماده حمایت از بخش خصوصی هستیم، زیرا حضور حداکثری بخش خصوصی باعث رشد اقتصادی می‌شود. عزت الله اکبری تالارپشتی بیان کرد: در جنگ اقتصادی باید آرایش مناسبی بگیریم که در حال حاضر آن را نداریم. آماده حمایت از بخش خصوصی هستیم، زیرا حضور حداکثری بخش خصوصی باعث رشد اقتصادی می‌شود. دولت نیز نباید با این بخش رقابت کند و آن را حمایت کند.

اکبری بیان کرد: در دولت قبلی تنها وزارتخانه‌ای که من توانستم با آن ارتباط بگیرم، وزارت صمت بود و بقیه آماده همکاری نبودند. مردم و بخش خصوصی ما هزینه بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مدیران دولتی را می‌دهند که باید بتوانیم جلوی این کار را بگیریم.

او اظهار کرد: وقتی عضو سازمان همکاری‌های شانگهای می‌شویم، باید تدارک ببینیم، بنابراین، بخش خصوصی باید فعالیت خود را افزایش دهد. موانع این کار برداشته شود، مثلا اگر فعال اقتصادی جرمی مرتکب شد، جرایم زندانی نداشته باشد و پولی باشد. این نماینده مجلس ادامه داد: اعتماد راسخ داریم که رایزن اقتصادی نباید کارمند دولت باشد این موضوع هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد.

قوانین ۳ سال گذشته بازنگری شود

همچنین رییس کنفدراسیون صادرات ایران در این نشست گفت: بازنگری در قوانین سه سال گذشته در حوزه تجارت و صادرات موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد. محمد لاهوتی اظهار کرد: از سال ۹۷ به بعد به‌رغم افزایش نرخ ارز که باید خود را در افزایش صادرات نشان می‌داد با بخشنامه‌های خلق‌الساعه باعث کاهش صادرات غیرنفتی و کشور از این فرصت مهم محروم شد. برای جلوگیری از سلب این فرصت‌ها باید نگاه‌های گذشته اصلاح شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: رسیدگی به موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده بسیار مهم است زیرا این فرآیند نزدیک یک سال طول می‌کشد و در این مدت مبالغ هنگفتی از صادرکنندگان فریز می‌شود در حالی که همین افراد باید تسهیلات ۲۷/۲۸ درصدی از بانک‌ها بگیرند. رفع این مشکل به بازگشت نقدینگی و بهبود وضعیت تولید و صادرات کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بازنگری در قوانین سه سال گذشته دیگر موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

لاهوتی گفت: اختلاف نرخ ارز آزاد و نیمایی معضل مهم صادرکنندگان کوچک و متوسط است که موجب شده نتوانند ارز خود را به سامانه عرضه کنند. تعدیل نرخ ارز آزاد و نیمایی را حل کنید. وی افزود: ابلاغیه ۱۷۷ که صادرات در مقابل واردات و واگذاری ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان را مورد توجه قرار داده بعد از سه سال ابلاغ شد اما به سهولت اجرا نمی‌شود. طبق این ابلاغیه باید ظرف ۴۸ ساعت ارز تایید می‌شد اما الان ماه‌ها طول می‌کشد. رفع این مشکل به بازگشت ارز صادراتی کمک زیادی می‌کند.

لاهوتی گفت: اعلام لیست مشخصی برای ارز حاصل از صادرات نیز الزامی است. الان لیست سه هزار قلم اعلام شده درحالی که اگر به کل کالاهایی که ثبت سفارش دارند تعمیم داده شود می‌تواند مشکل رفع تعهد ارزی را حل کند زیرا در این صورت به سهولت می‌توان ارز را در اختیار واردکننده گذاشت و وزارت صمت نیز با ابزار ثبت سفارش نظارت کند. رییس کنفدراسیون صادرات ایران به مشکل صادرکنندگان سال ۹۷ نیز اشاره و اظهار کرد: این افراد در مورد رفع تعهد ارزی با تعلیق کارت‌های بازرگانی مواجه شده‌اند، از این روز هر چه زودتر باید این موضوع سال ۹۷ حل شود.

گفتنی است در آیین افتتاح پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی وزیر تجارت سوریه، معاون وزیر تجارت امارات، سفرای لبنان، هلند، الجزایر و رییس کل اکسپوی دوبی حضور داشتند. شایان ذکر است که پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ به صورت ویدئو کنفرانسی با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد افتتاح قرار گرفت. فاطمی‌امین گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه را از اولویت‌های ایران دانست و اکسپوی دوبی را برای گسترش تعاملات ظرفیت ارزنده‌ای توصیف کرد.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی را جزو هشت پاویون برتر این نمایشگاه جهانی دانست. حسن زمانی افزود: پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو دوبی در بهترین موقعیت قرار دارد که سبب افزایش بازدید‌های صادرکنندگان و فعالان اقتصادی از آن خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 219519
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا