تصمیمات مبهم پارلمان

به گزارش جهان صنعت نیوز:   از جمله طرح‌هایی که این روزها بیش از حد مجلس یازدهمی‌ها را به خود مشغول کرده و برای جامعه مبهم است، دو طرح شفافیت آرای نمایندگان و تصویب مخفیانه طرح غربالگری جنین است. اولی برای دومین بار در دستور کار مجلس یازدهم  قرار می‌گیرد و دومین طرح هم در بدعتی نو که مجلس یازدهم رکورددار آن است، برخلاف قانون اساسی به صورت مخفیانه و بدون سروصدا به تصویب رسیده و قرار است تا ماه آینده برای اجرا ابلاغ شود.

** تلاش برای شفافیت آرا

اگرچه طرح شفافیت آرا اولین بار در مجلس دهم توسط محمدجواد فتحی نماینده اصلاح‌طلب تهران مطرح شد و متقاضیان زیادی داشت، اما بعد از اینکه بحث رای به لوایح چهارگانه  FATF مطرح شد، اصولگرایان برای اینکه بتوانند مچ رای‌دهندگان به این لوایح را بگیرند و در زمان بررسی صلاحیت‌ها از آن نهایت استفاده را ببرند، طرحی مشابه به موازات آن برای شفافیت آرا تهیه کردند که در نهایت دو طرح در هم ادغام شد، اما با وجود امضاکنندگان فراوان طرح، نتوانست حدنصاب را در صحن علنی برای تصویب به دست آورد؛ موضوعی که با انتقادات جدی داخل و خارج مجلس مواجه شد، اما حواشی بر متن چربید و این طرح هم نتوانست به دلایل متعدد قانونی شود.

اگرچه بعد از آن مجلس یازدهمی‌ها هم با شعار شفافیت پا به میدان گذاشتند و در ابتدا آتششان بسیار تند بود، اما چیزی نگذشت که در مواجهه با واقعیت‌های این طرح، متوجه شدند کار به آن سادگی هم که تصور می‌کردند نیست و آتش شوقشان فرونشست. یعنی طرح شفافیت آرا نتوانست از سد مجلس مدعی شفافیت هم عبور کند و در ۱۵ بهمن ۹۹ هنگامی که طرح در دستور کار قرار گرفت، با ۶۳ رای مخالف، در حالی که به دوسوم آرا نیاز داشت از تصویب بازماند.

**فریاد وامصیبتای منتقدان رد شفافیت آرا در مجلس دهم

وقتی طرح شفافیت آرا در مجلس دهم به تصویب نرسید، فریاد منتقدان بلند شد که وامصیبتا بهارستان‌نشینان رایشان را مخفی می‌کنند و قصد شفافیت و اعلام آن را ندارند و مردم باید بدانند وکلای آنها به چه طرح و لایحه‌ای رای مثبت یا منفی داده‌اند. مصداق این افراد هم واعظ معروف و تندروی اصولگرا علیرضا پناهیان بود. او به دنبال رد طرح شفافیت آرا در مجلس دهم، در یکی از منبرهای خود ضمن توهین آشکار به مجلس دهم با فریاد و فغان گفت: «.. هر چی نماینده انتخاب می‌کنی اکثریت رای می‌دهند به اینکه رأی نماینده‌ها شفاف نباید باشد. چه خبرتان است؟ بعد به صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‌گویند مگر می‌خواهید تفتیش عقاید بکنید؟ مگر شما آنجا رأی به عقاید می‌دهید؟! غلط کردید شما به عقاید چه ربطی دارید؟ رأی‌ات را بگو به چی رای دادی به چی رأی ندادی. غلط می‌کنی بر اساس عقاید رأی بدهی، بر اساس کار کارشناسی باید رأی بدهی. و من می‌خواهم بدانم تو برای چی رأی دادی. ‌ای مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندهی؟! کی به شما حق داده شفاف رأی دادن را تفتیش عقاید بدانی؟! رأی بر اساس کار کارشناسی! چی را از ملت دارید پنهان می‌کنید؟…»

نکته اینجا است که شفافیت هم مثل مرگ فقط برای همسایه خوب است و زمانی که دوستان پناهیان در مجلس یازدهم هم به طرح شفافیت آرا رای مثبت ندادند، نه کسی متعرض آنها شد و نه در نقد و هجو آنها خطبه‌ای خواندند و نه گلویی پاره کردند.

** بازگشت طرح شفافیت آرا به مجلس

اما برخی نمایندگان مخالف طرح شفافیت شدند از جمله الیاس نادران که آن طرح را پوپولیستی و عوام‌فریبی می‌داند و عبدالحسین روح‌الامینی که به کنایه در رد کلیات بودجه شفافیت را زیر سوال برده و گفت که آیا «در رای به اعتبارنامه و کمیسیون‌ها شفاف بودیم؟ ما ویترینی عمل کردیم. ما قیافه شفافیت می‌گیریم و کارهایمان کاریکاتوری است در عصر الکترونیک هیچ چیز نمی‌تواند پنهان باشد.» برخی نمایندگان در انتقاد و اعتراض به عملکرد دوگانه همکاران خود با جمع کردن ۵۰ امضا برای بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی مجلس به هیات‌رییسه نامه نوشتند. به همین دلیل طرح فوق جهت بررسی دوباره به کمیسیون مربوطه بازگشت و چندی پیش حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد که  طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه داخلی نهایی شده و آماده است تا در سامانه طرح‌ها و لوایح مجلس بارگذاری شود.

**طرح شفافیت آرای نمایندگان سبب ارتقای جایگاه مجلس می‌شود

 در این راستا، سیدمحمدرضامیرتاج‌الدینی رییس فراکسیون راهبردی مجلس روز گذشته اعلام کرد: «این طرح به زودی در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود و موجب خواهد شد عملکرد مجلس و مردمی بودن آن ارتقا یابد.»

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت: «طرح شفافیت آرای نمایندگان، نحوه تصمیم‌گیری در دستگاه‌ها را به خوبی روشن خواهد کرد. دولت و قوه قضاییه نیز می‌توانند با شفاف کردن تصمیم‌گیری‌های خود در هیات دولت و شورای عالی قضایی به جز بخشی که به لحاظ امنیتی ملاحظاتی دارد، مکمل شفافیت عملکرد مجلس شوند.»

بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا مجلس مدعی انقلابی‌گری و شفافیت، این بار به واقع طرح فوق را به تصویب خواهد رساند، یا آنها هم با دوگانگی و برخورد سلیقگی با شفافیت، صرفا مواقع بی‌ضرر شفاف عمل کرده و زمان رای اعتماد یا استیضاح وزرا بازهم رای مخفی را ترجیح خواهند داد.

**تصویب مخفیانه طرح حذف غربالگری در مجلس!

طرح دیگر که به آن می‌پردازیم، حذف غربالگری جنین است. گویی هر چه ادعای شفافیت در مجلس بیشتر شود، از صداقت نمایندگان در مواجهه با طرح‌ها و لوایح نسبت به ادوار گذشته کاسته می‌شود. گواه این ادعا هم اصل هشتاد و پنجی کردن طرح صیانت از فضای مجازی یا همان محدودیت اینترنت و تصمیم‌گیری درباره آن در پشت درهای بسته و جلسات غیرعلنی کمیسیون‌ها به جای صحن علنی و همچنین تصویب بی‌خبر طرح «حذف غربالگری جنین» درخفا و بدون کوچک‌ترین اطلاع رسانه‌ها و جامعه است. طرح‌هایی که مخالفان زیادی دارد و با واکنش جدی کاربران فضای مجازی و واقعی مواجه هستند. اما حالا خبر رسیده که این طرح به شدت خطرناک پس از تصویب نهانی و مخفیانه در مجلس و ارسال به شورای نگهبان، موافقت این شورا را نیز به دست آورده و تا یک ماه دیگر به عنوان قانون برای اجرا ابلاغ می‌شود!

برای نخستین بار کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی توییتی از حذف غربالگری جنین خبر داد. طرحی که گفته می‌شود با هدف افزایش جمعیت تدوین شده است، اما موجی از انتقادات کاربران باعث حذف توییت مربوطه شد. حالا برخلاف تصورات اولیه و منتفی شدن طرح فوق، زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در مجلس تصویب شده، اجبار مادران به غربالگری برداشته شده است.» او تاکید کرد: « این طرح اکنون در دست شورای نگهبان است و دیگر مادران مجبور نیستند غربالگری را انجام دهند.» پیش از این شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم مدعی شد که این موضوع صرفا در حد یک پیشنهاد بوده و قرار نیست غربالگری جنین حذف شود. البته همایون نجف‌آبادی، از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این مورد گفته بود این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده و در حال بررسی است. حالا بر خلاف ادعای رییس کمیسیون بهداشت، گفته می‌شود مجلس پنهانی این طرح را تصویب کرده و به شورای نگهبان فرستاده است! بدعتی که در مجلس یازدهم در حال تبدیل شدن به رویه است و کسی هم اعتراض و انتقادی نسبت به آن نشان نمی‌‌دهد.

** اجرای قانون حذف غربالگری از یک ماه آینده!

حدود ۹ ماه از تدوین طرح غربالگری و حذف سقط جنین که در ذیل طرح تعالی جمعیت و خانواده از سوی مجلس یازدهم مطرح شد، می‌گذرد. طرحی که با وجود مخالفت جامعه، پس از تصویب مخفیانه در مجلس و ارسال به شورای نگهبان، شورای نگهبان نیز صرفا با حضور شورای فقها در این طرح مخالفت کرده است.

با توجه به‌گفته‌های رییس کمیسیون مشترک در مورد طرح جوانی جمعیت به نظر می‌رسد که این طرح با وجود بالا و پایین‌‎های بسیاری که از سرگذرانده، به ایستگاه پایانی رسیده است. او می‌گوید: «اگر مشکلی به وجود نیاید، این طرح تا یک ماه دیگر ابلاغ می‌شود. البته بخشی از مواد این طرح را در بودجه‌‎ امسال پیش‌بینی کردیم و اجرای آن شروع شده است؛ مانند ۲۰۰ میلیون وامی که به زوج‎های جوان داده می‌شود یا تخصیص ۹۰ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری که از سوی دولت ارائه می‌شود و ابلاغ هم شده است.» او ادامه می‌دهد: «شورای نگهبان تا یک هفته آتی فرصت اعلام‌نظر دارد و البته می‌تواند این مهلت را تا ۱۰ روز بعد از آن هم تمدید کند. اگر نظرش مثبت باشد، طرح تا ۲۰ روز دیگر ابلاغ می‌شود، اگر ابهام یا ایرادی در مورد کلمه حرج وجود داشته باشد، باز یک هفته در مجلس برای رفع این ایراد فرصت داریم و دوباره طرح را برمی‌گردانیم به شورای نگهبان و حدود دو هفته به زمانی که گفتم، اضافه می‌شود. اما پیش‌بینی من این است که ان‌شاءالله تا یک ماه دیگر طرح ابلاغ خواهد شد.»

قانونی که به گفته کارشناسان خطرناک است و به بهانه افزایش جمعیت، می‌تواند کشور را با موجی از کودکان با انواع معلولیت جسمی و ذهنی و کاستی‌ها مواجه کند که در جای خود هزینه سنگینی بر کشور تحمیل می‌کند. پیش از این در دوران بارداری افراد می‌توانستند با انجام غربالگری از سلامت جنین مطمئن شوند و اگر جنین دچار مشکل حادی بود امکان سقط جنین فراهم بود. اما حالا با تصویب این قانون، تصمیم‌گیری درباره سقط جنینی که مشکل داشته باشد، بر عهده خانواده نیست و یک کمیته باید درباره سقط یا نگهداری جنین تصمیم بگیرد. همچنین با تصویب این طرح، هزینه‌های غربالگری از شمول بیمه تکمیلی هم خارج می‌شود و افراد مجبورند خودشان کل هزینه آن را بپردازند. هزینه‌ای که برای بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فقر مالی کمرشکن است و به همین دلیل از خیر انجام آن می‌ گذرند. قانونی که به جای خیر برای جامعه، شر مطلق است و به بهانه افزایش جمعیت، در درازمدت هزینه سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 219522
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا