کارخانه سودسازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگر چه این گروه همواره با مشکل عدم اعلام نرخ نفت‌خام و فرآورده‌ها مواجه بوده و در سال جاری گزارش‌های خود را بدون اعلام میزان درآمدها روانه کدال کرده است اما نگاهی به وضعیت تولید و فروش شرکت‌ها نشان می‌دهد اغلب پالایشی‌ها توانسته‌اند عملکرد راضی‌کننده‌ای در شش‌ماهه نخست سال جاری ثبت کنند. از سوی دیگر با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی انرژی فسیلی طی ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد گروه پالایشی بازار سرمایه پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر رشد سودآوری در مقایسه با سال گذشته را محقق کرده باشد. در همین حال دورنمای رشد قیمت‌ها طی فصل سرد سال و وضعیت نگران‌کننده انرژی در جهان، از رونق بازار صنعت پالایشگاهی ایران در نیمه دوم سال جاری خبر می‌دهد. روز گذشته همچنین وزارت نفت نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را ابلاغ کرد اما تا لحظه تنظیم این گزارش شرکت‌ها نسبت به اعلام هزینه و درآمدهای خود بر اساس نرخ‌های اعلامی در کدال اقدام نکرده‌اند.

بر اساس دستورالعمل وزارت نفت برای تعیین قیمت خوراک پالایشگاه‌ها، قیمت هر بشکه نفت‌خام تحویلی بر اساس فرمول‌های اعلامی و با لحاظ درجه API واقعی نفت‌خام اندازه‌گیری شده تحویلی نسبت به API=33.31 برای نفت‌خام سبک و API=29.14 برای نفت‌خام سنگین در هر ماه شمسی محاسبه می‌شود. همچنین قیمت گاز مایع برابر میانگین ماهانه قیمت نرخ پروپان و بوتان فوب خلیج‌فارس گزارش شده در نشریه بین‌المللی پلتس و با لحاظ درصد پروپان و بوتان تحویلی پالایشگاه‌هاست. پیش از این کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بودند که درآمد پالایشی‌ها در سال جاری دست‌کم ۸۰ درصد بالاتر از سال قبل باشد. بر همین اساس پیش‌بینی شده که صنعت پالایشگاهی بازار سرمایه با کاهش P/E در زمستان روبه‌رو شود. این روند به ویژه به دلیل رشد قیمت گاز طبیعی و گاز مایع طبیعی رخ خواهد داد که مصرف‌کنندگان صنعتی را در فصل سرد سال به سمت مازوت سوق می‌دهد. گفته می‌شود گرمایش زمین به مرور افت تولید برق‌آبی را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه آن، نیروگاه‌ها به سمت مصرف گاز طبیعی و گاز مایع طبیعی سوق داده می‌شوند. در همین حال ذخایر LNG در فصل تابستان با کاهش مواجه بوده و نگرانی‌های زیادی نسبت به کمبود انرژی در زمستان را به دنبال داشته است. این چرخه البته در نهایت به نفع پالایشگاه‌های ایرانی تمام خواهد شد چرا که با سردشدن هوا و کمبود جهانی در حوزه انرژی، مازوت بیش از پیش رشد خواهد کرد که اثر آن در سودآوری پالایشگاه‌های کشور در فصل‌های پاییز و زمستان قابل مشاهده خواهد بود. طی هفته‌های اخیر جهان با بحران جدیدی در زمینه انرژی مواجه شده است. اویل پرایس گزارش کرده که خالی شدن ذخایر گاز طبیعی و سرعت پایین باد قیمت برق در سراسر اروپا را افزایش داده است. گران‌شدن برق در واقع اصلی‌ترین عامل رشد نرخ گاز خواهد بود. این روند در نتیجه سبب شد تا نرخ گاز طبیعی در معاملات آتی بازار بورس بین قاره‌ای اروپا به حدود ۲۰۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت برسد. گفتنی است در پایان سال گذشته میلادی این رقم تنها ۴۵ دلار بوده است. به دنبال افزایش تعرفه برق، نیروگاه‌های حرارتی، کسری برق از محل انرژی هسته‌ای و منابع تجدیدپذیر را با سوخت جایگزین کرده‌اند. اویل پرایس در همین حال گزارش کرده بنا بر اعلام Bank of America افزایش قیمت‌ گاز طبیعی، سرمای زمستان و از سرگیری سفرهای هوایی بین‌المللی می‌تواند قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برساند و سبب بحران اقتصادی بعدی شود. با این حال اما به نظر می‌رسد این روند به نفع شرکت‌های پالایشگاهی ایران از منظر رشد درآمدها- ناشی از افزایش نرخ فرآورده‌ها و میزان فروش- تمام شود. گفتنی است بر اساس محاسبات تخمینی پیشین کرک اسپرد سال جاری در محدوده چهار دلار و برای سال آینده ۹/۴ دلار برآورد شده بود. اما آنچه هم اکنون عیان است عملکرد خوب صنعت پالایشگاهی در نیمه نخست سال بر اساس گزارش‌های شرکت‌هاست. در این گزارش تلاش شده عملکرد چهار شرکت از این گروه مورد بررسی اجمالی قرار گیرد. گفته می‌شود P/E صنعت پالایشگاهی در سال جاری به ۵/۵ واحد و در سال آینده به ۵/۴ واحد برسد که از این منظر یکی از مقاصد کم‌ریسک و پربازده سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران قلمداد می‌شود.

پالایشگاه نفت بندرعباس (شبندر)

بررسی جدیدترین گزارش منتشر شده از عملکرد پالایشگاه نفت بندرعباس حاکی از آن است که این شرکت توانسته است میزان تولید و فروش محصولات خود را در شهریورماه نسبت به مردادماه افزایش دهد. بر این اساس پالایشگاه نفت بندرعباس توانسته در شهریورماه یک میلیون و ۶۸۸ هزار و ۲۲۶ مترمکعب انواع فرآورده‌های نفتی و گازی تولید و یک میلیون و ۶۸۷ هزار و ۲۵۱ مترمکعب را به فروش رسانده است. بدین ترتیب میزان تولید محصولات شرکت در ششمین ماه سال ۷/۴ درصد نسبت به مردادماه افزایش داشته و فروش محصولات هم در این ماه نسبت به ماه قبل از آن، ۴۶/۳ درصد رشد کرده است. در همین حال میزان تولید و فروش شرکت در شش‌ماهه نخست سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. بر این اساس پالایشگاه نفت بندرعباس در شش‌ماهه نخست امسال ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۴۷۰ مترمکعب انواع محصولات و فرآورده‌های نفتی تولید و ۹ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۰۷ مترمکعب از این محصولات را به فروش رسانده است. بدین ترتیب میزان تولید و فروش محصولات شرکت در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۶۴/۲۰ و ۶۹/۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد. از همین رو به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در خلیج‌فارس و بازارهای جهانی و همچنین افزایش فروش محصولات، پالایشگاه نفت بندرعباس توانسته طی شش‌ماهه نخست سال جاری عملکرد بهتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کند. شایان ذکر است این شرکت آماری از صادرات خود را در گزارش ذکر نکرده است. گفتنی است وضعیت نماد در بازار سهام نیز مطلوب ارزیابی می‌شود. شبندر طی شهریورماه با ۵۳/۷ درصد بازدهی مثبت سهام روبه‌رو بوده و توانسته است رشد ۰۳/۲۱ درصدی نرخ سهام را از ابتدای سال جاری تاکنون ثبت کند. گفتنی است P/E ttm این نماد در حال حاضر ۰۲/۷ واحد برآورد می‌شود.

پالایش نفت اصفهان (شپنا)

گزارش‌های شش‌ماهه شرکت پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد میزان تولید و فروش شرکت در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد مواجه بوده است. بر این اساس پالایش نفت اصفهان توانسته میزان تولید شش‌ماهه نخست سال را به ۹ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۱۴۵ مترمکعب برساند تا در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته رشد ۵/۲۰ درصدی را ثبت کند. شرکت همچنین میزان فروش را به همین نسبت افزایش داده و در نیمه نخست سال جاری ۹ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۱۱ مترمکعب از محصولات خود را به فروش رسانده است. بر این اساس میزان فروش شرکت نیز در شش‌ماهه نخست امسال ۹/۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد نشان می‌دهد. بررسی عملکرد شهریورماه پالایش نفت اصفهان حاکی از رشد ۶۴/۲۱ درصدی میزان تولید نسبت به مردادماه است. در همین حال میزان فروش محصولات شرکت در این ماه نسبت به ماه قبل با رشد ۸۲/۱۷ درصدی مواجه شده است. گفتنی است شرکت در این ماه یک میلیون و ۶۲۱ هزار و ۹۴۷ مترمکعب از انواع محصولات تولید کرده و یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۸۷ مترمکعب از آن را فروخته است. لازم به ذکر است شرکت در گزارش‌های خود اطلاعاتی از فروش صادراتی ثبت نکرده است. اما با وجود عملکرد مطلوب شرکت طی شش‌ماهه نخست سال جاری نماد شپنا در بازار سهام بازدهی منفی داشته است. از ابتدای سال تاکنون نرخ سهام شپنا ۷۹/۴ درصد افت داشته و در مدت یک‌ماهه شهریورماه نیز ۶۱/۱۴ درصد عقب‌نشینی کرده است. با این حال اما P/E ttm شرکت ۱/۷ واحد برآورد می‌شود.

پالایشگاه نفت تهران (شتران)

بررسی عملکرد شش‌ماهه پالایشگاه نفت تهران نیز همانند دو هم‌گروه دیگر خود، حاکی از رشد تولید و فروش در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است. بر این اساس شرکت توانسته در نیمه نخست امسال شش میلیون و ۵۵ هزار و ۳۹۹ مترمکعب محصول تولید کرده و شش میلیون و ۴۳ هزار و ۳۰۴ مترمکعب از آن را به فروش برساند. بر این اساس میزان تولید محصولات پالایشگاه نفت تهران در این مدت با رشد ۹۵/۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. در همین حال میزان فروش انواع فرآورده‌های هیدروکربوری و پالایشی شرکت نیز در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۰۵/۲۵ درصدی را تجربه کرده است. پالایشگاه نفت تهران همچنین در شهریورماه عملکرد مثبتی داشته و توانسته است یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۹۳۹ مترمکعب انواع فرآورده‌های هیدروکربوری را تولید کند که نسبت به مردادماه رشد پنج درصدی نشان می‌دهد. در همین حال میزان فروش محصولات شرکت در این ماه نسبت به ماه پنجم سال ۱۸/۵ درصد رشد کرده است. گفتنی است شرکت در گزارش خود آماری از فروش صادراتی ارائه نداده است. نماد پالایش نفت تهران طی نیمه نخست سال عملکرد مطلوبی را در بازار سهام ثبت کرده است. بر این اساس شتران در نیمه نخست سال بازدهی مثبت ۵۷/۱۵ درصدی را تجربه کرده است. با این حال نماد شرکت طی شهریورماه ۸۹/۶ درصد در بازار سهام افت داشته است. گفتنی است P/E ttm شتران به طور تقریبی روی رقم ۱۲/۷ واحد قرار دارد.

پالایشگاه نفت تبریز (شبریز)

بر اساس گزارش اخیر پالایشگاه نفت تبریز، شرکت توانسته است طی شش‌ماهه نخست سال جاری سه میلیون و ۲۸۴ هزار و ۱۰۳ مترمکعب انواع فرآورده‌های نفتی و پالایشی تولید کند و سه میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۸۷ مترمکعب از این محصولات خود را به فروش برساند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پالایشگاه نفت تبریز در دو حوزه تولید و فروش محصولات طی این مدت به ترتیب ۰۵/۰ و ۱۴/۰ درصد نسبت به شش‌ماهه نخست سال گذشته عقبگرد داشته است. در همین حال تولید شرکت در شهریورماه نسبت به مردادماه با افت ۵۴/۲ درصدی روبه‌رو بوده است. این در حالی است که شرکت فروش خود در این ماه نسبت به ماه قبل ۸۶/۴ درصد افزایش داده است. گفتنی است پالایش نفت تبریز آماری از فروش صادراتی خود ارائه نکرده است. در این میان وضعیت نماد شرکت در بازار سهام طی شش‌ماهه نخست سال مطلوب بوده و بازدهی ۴۸/۳۳ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که شبریز در شهریورماه ۵۶/۰ درصد بازدهی منفی نرخ سهام را ثبت کرده است و P/E ttm شرکت ۷/۷ واحد ارزیابی می‌شود.

اگرچه این گزارش تنها به بررسی تولید و فروش چهار شرکت پالایشی پرداخته است؛ اما بررسی دیگر نمادهای این گروه صنعتی حاکی از دورنمای روشن این گروه طی ماه‌های آتی است. تحلیلگران بازار سرمایه گروه پالایشی را یکی از پتانسیل‌های سودسازی و محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری طی ماه‌های آینده ارزیابی می‌کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 219778
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا