بازگشت به سیاست‌های ده‌ها بار شکست‌خورده

به گزارش جهان صنعت نیوز: دولت دوازدهم در یک فرآیند سست شدن  در کار و ناامیدی از اینکه بتواند به جای فشار بر تولیدکنندگان با صادرات نفت و افزایش عرضه  ارز قیمت تمام‌شده کالاها را در محدوده دلار ارزان پایین بکشد کار را رها کرد. دولت دوازدهم امیدش به رفع تحریم بود تا از مسیر افزایش صادرات نفت و رشد سرمایه‌گذاری و تحریک اقتصاد کسری بودجه را با افزایش منابع درآمدی به تعادل برساند و موتور پیشران شتابان شدن نرخ تورم را با کنترل حجم پول در گردش و نیز کنترل نقدینگی و پایه پولی تورم را مهار کند. حالا اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه داستان رفع تحریم به زودی ممکن نیست و حتی شاید وضعیت تجارت ایران به ویژه صادرات بدتر شود دولت سیزدهم برای مهار تورم به تثبیت قیمت‌ها و احتمالا قیمت‌های دستوری برگشت کرده است.

رییس دولت سیزدهم در ۴۰ روز تازه‌سپری‌شده چندبار به ستاد اقتصادی دولت دستور اکید داده است باید نرخ ارزهای معتبر به ریال ایران کاهش یابد و نیز چندین بار دستور داده است قیمت کالاهای اساسی کنترل شود. واقعیت این است که سیاست تثبیت قیمت‌ها از راه دستور و کنترل فیزیکی از سال ۱۳۵۰ که محمدرضا پهلوی استارت آن را با تاسیس خانه اصناف و مبارزه با گرانفروشی زد و بعدها یکی از ارکان انقلاب سفید شد تا امروز به شکل‌های گوناگون ادامه داشته و همه دولت‌های پس از ۱۳۵۳ تا امروز این سیاست را آزموده و به نقطه امن نرسیده‌اند. اقتصاددانان صدها مقاله و سخنرانی و کتاب درباره دلایل شکست این سیاست به اطلاع سیاستمداران رسانده‌اند اما انگار آنها هیچ راه دیگری سراغ ندارند.

به جناب رییسی یادآوری می‌کنیم سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی در همین مسیر بوده و شما و دوستانتان که از منتقدان سرسخت این تخصیص بودید شنیده می‌شود قرار است در لایحه بودجه سال آینده این ارز ترجیحی برداشته شود. شکل تازه کنترل قیمت‌ها آیا در کانون توجه دولت سیزدهم قرار دارد؟ اگر بازگشت به دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ در دستور کار است بدانید با ناکامی روبه‌رو شده و رانت و فساد اقتصادی را دامن می‌زنید. شاید بگویید دولت شما پاکدست است که این باید راستی‌آزمایی شود و از سوی دیگر پاک‌دستی یا رانت‌خوار بودن افراد در شکست حتمی این سیاست تغییری ایجاد نمی‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 219781
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا