بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز: مهدی‌پور در این نشست، با اشاره به حکم ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور را محور اصلی فعالیت‌های این معاونت در دوره جدید دانست و آن را پیروی منویات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، دستیابی به ابعاد این فرآیند را مبتنی بر اقدامات سنجیده و شناخت لایه‌های مختلف نظام رسانه‌ای کشور عنوان کرد و افزود: تغییر ساختارها و سیاست‌ها باید مطابق با تحولات متعدد و تغییر محیطی که در حوزه رسانه‌ها ایجاد شده است، انجام شود. مهدی‌پور استفاده از تجارب دوره‌های گذشته برای تقویت نگاه تحولی به رسانه را مهم ارزیابی و تاکید کرد: حرکت در دوره جدید باید مبتنی بر تجربیات موفق دوره‌های گذشته، شفافیت و استفاده از فضای نوین رسانه‌ای باشد.

او همچنین اقدامات معاونت مطبوعاتی در سه سال گذشته را قابل قبول و متکی بر تجارب انباشته‌شده از دانش مسوولان در دهه‌های گذشته ارزیابی کرد و ضمن اشاره به هجمه‌های بی‌سابقه رسانه‌ای دشمنان نظام گفت: برای مقابله ایجابی با این پدیده، به مرجعیت رسانه‌ای نیازمندیم و رسیدن به این مهم از چارچوب و مقدماتی پیروی می‌کند که البته برای نیل به این هدف باید همه ابزارهای لازم و ظرفیت‌های موجود برای رسیدن به مرجعیت رسانه‌ای را به‌کار گرفت. در این جلسه همچنین، محمد خدادی معاون پیشین امور مطبوعاتی نیز انتخاب مهدی‌پور به‌عنوان معاون جدید امور مطبوعاتی را انتخابی خوب و مناسب ارزیابی کرد و گفت: آقای مهدی‌پور از جنس رسانه است و آشنایی خوبی با ابعاد مختلف حوزه رسانه دارد و بنده یقین دارم که ایشان امور محوله را به بهترین شکل ممکن اداره خواهد کرد.

خدادی ضمن ارائه گزارش اجمالی از مجموعه اقدامات این معاونت در سه حوزه حمایتی، نظارتی و هدایتی، در ابعاد داخلی و خارجی، عملکرد مجموعه مدیران و کارکنان معاونت مطبوعاتی را مبتنی بر همکاری و همدلی توصیف کرد و افزود: حداقل وظیفه ما این است که آنچه داریم را در طبق اخلاص قرار دهیم و در صورت نیاز به معاون جدید کمک کنیم.

محمود شالویی، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های محمد خدادی در ساماندهی امور رسانه در دوره گذشته و استفاده از ظرفیت‌های او در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به شرایط سخت کشور تاکید کرد: امروز قبول مسوولیت در کشور، نوعی ایثار و فداکاری است. وی تصریح کرد: همه انتصابات وزارتخانه در دولت سیزدهم مبتنی بر استفاده از مدیران متخصص، متعهد و دارای تجربه است و انتخاب آقای مهدی‌پور نیز به همین دلیل با استقبال بسیار خوب اهالی رسانه مواجه شده است.

در حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به فرشاد مهدی‌پور، به مأموریت محوری این معاونت در امر بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور با همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط اشاره شده است. فرشاد مهدی‌پور، روز شنبه با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی منصوب شد.

فرشاد مهدی‌پور (زاده فروردین ۱۳۵۷) روزنامه‌نگار ایرانی است. او هم‌اکنون رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. مهدی‌پور دکترای سیاستگذاری فرهنگی را از دانشگاه باقرالعلوم گرفته‌است و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از اعضای گروه علمی فرهنگ‌پژوهی این پژوهشگاه است. مهدی‌پور از بهار ۹۵ تا شهریور ۹۹ مدیرمسوول و سردبیر و صاحب‌امتیاز روزنامه صبح نو و پیش از آن نیز سردبیر هفته‌نامه‌های پنجره، سروش و آینده‌سازان و خبرگزاری‌های خانه ملت و شانا (خبرگزاری وزارت نفت) بوده‌است. مهدی‌پور ابتدا مهندسی عمران می‌خوانده اما تصمیم به تغییر رشته در روزنامه‌نگاری می‌گیرد و در رشته خبرنگاری دانشکده خبر تهران وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی، مدرک کارشناسی می‌گیرد. پس از آن کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه آزاد تهران مرکز به پایان می‌رساند. مهدی‌پور سپس دکترای سیاستگذاری فرهنگی را از دانشگاه باقرالعلوم گرفته‌ است.

فعالیت مطبوعاتی

مهدی‌پور پنج سال در روزنامه قدس کار می‌کرد. پس از آن در سال ۸۱ با خبرگزاری فارس و روزنامه جام‌جم به عنوان خبرنگار همکاری می‌کرد. پس از آن سردبیر هفته‌نامه «آینده‌سازان» در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ شد.

بعد از آینده‌سازان، پیشنهادی از «هفته نامه سروش» به او شد که تا یک سال‌و‌نیم سردبیری آن را پذیرفت. اوایل سال ۸۵ دبیر گروه سیاسی «روزنامه همشهری» شد و همزمان با آن، مدیرعاملی خبرگزاری شانا را نیز بر عهده گرفت، اما عمر همکاری او با این رسانه، به دو سال نکشید و در سال ۸۷ سردبیر خبرگزاری خانه ملت مجلس شد که آن هم عمری یک ساله داشت؛ البته همکاری با همشهری تا اوایل سال ۸۸ ادامه داشت. اواخر تابستان ۸۸ بود که سردبیر هفته‌نامه پنجره شد و تا همین اواخر هم درآنجا مشغول به کار بود. او مدتی به‌عنوان مشاور مدیرعامل با خبرگزاری مهر همکاری می‌کرد. مهدی‌پور از سال ۹۵ تا ۹۹ نیز مدیرمسوول و صاحب‌امتیاز روزنامه صبح‌نو بود.

در بخشی از حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به فرشاد مهدی‌پور آمده است: «با عنایت به شایستگی‌‌ها و سوابق ارزشمند جناب‌عالی در حوزه مطبوعات، رسانه و فضای مجازی و شناخت از روحیه انقلابی و تعامل سازنده با اصحاب رسانه، به موجب این حکم به سمت «معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی» منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند قادر و متعال و بهره‌‌گیری از ظرفیت اصحاب رسانه و نیروی انسانی متعهد و انقلابی و ماموریت محوری در امر بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور با همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط با امعان‌نظر به اهداف و شرح وظایف معاونت و ماموریت‌های ذیل اهتمام وافر را به کار گیرید و قرین توفیق و تایید باشید:

۱- حمایت مادی و معنوی از مطبوعات و اصحاب رسانه به ویژه مطبوعات و رسانه‌های محلی و منطقه‌ای و تدوین آیین‌‌نامه‌های صنفی

۲- تقویت زیرساخت پایگاه‌‌های خبری و نشریات الکترونیک با توجه به شرایط و تحولات فناوری‌های نوین و تقویت سواد رسانه‌‌ای و مجازی و آموزش‌های تخصصی

۳- بهره‌گیری از ظرفیت مطبوعات، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی برخط در جهت انتشار و معرفی مناسب از رشد و شکوفایی و دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهداف رسانه‌ای و تبلیغاتی نظام در داخل و خارج از کشور

۴- پیگیری تدوین و تصویب نظام جامع رسانه‌ای کشور مبتنی بر آسیب‌‌شناسی دقیق از وضعیت فعلی و رفع برخی تبعیضات و کاستی‌ ها در توزیع کاغذ، نظام یارانه و حوزه نشر

۵- توسعه مبادلات رسانه‌ای با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با عنایت به رویکردهای رسانه‌ای و فرهنگی دولت مردمی

۶- همکاری با صندوق اعتباری هنر به منظور حمایت از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی با هدف توزیع عادلانه امکانات و تسهیلات در ابعاد مختلف و به طور شفاف در چارچوب قوانین و مقررات

۷- بازطراحی ساختار معاونت متناسب با تحولات فضای مجازی و توجه به رسانه‌های اجتماعی

۸- ساماندهی فعالیت‌های رسانه‌ای مکتوب و مجازی دولت در بخش‌های مختلف

۹- تکمیل نحوه اجرایی‌سازی مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد مقابله با اخبار جعلی
انتظار می‌رود گزارش پیشرفت کارها در هر یک از بندها مستمرا به این‌جانب ارائه شود.»

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 220374
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا