از عرش به فرش

به گزارش جهان صنعت نیوز: این دوازدهمین بار طی چند ماه اخیر بود که بازنشستگان هما برای احقاق حقوق پایمال‌شده و بیان خواسته‌هایشان دست به تجمع اعتراضی می‌زدند. این تجمعات پیش‌تر در مقابل ادارات مرکزی هما، صندوق بازنشستگی هما، سازمان برنامه و بودجه و ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود.

بازنشستگان هما در این سری تجمعات همواره خواستار پرداخت به موقع حقوق و معوقات و عدم جداسازی صندوق بازنشستگی از بدنه هما بوده‌اند، چرا که مدیران این شرکت هواپیمایی، همواره از ضرردهی و زیان انباشته هما سخن گفته و یکی از دلایل عمده بروز چنین مشکلاتی را بازنشستگان این شرکت عنوان کرده‌اند؛ بازنشستگانی که تعدادشان از تعداد شاغلین بیشتر بوده و عمری را در راه اعتلا و رساندن هما به اهدافش تلاش کرده‌اند.

از اواخر سال گذشته، بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با عدم‌پرداخت به موقع حقوق خود مواجه شدند. آنها طی تجمعات اعتراضی خود خواستار پرداخت به موقع حقوق و معوقات آن بودند؛ امری که تاکنون به روال عادی بازنگشته است. از طرفی دیگر بازنشستگان این شرکت هواپیمایی از انجام نشدن صحیح و کامل همسان‌سازی حقوق خود با شاغلین اظهار نارضایتی می‌کردند.

مساله دیگری که در تجمعات اعتراضی بازنشستگان ایران‌ایر مطرح است، حسابرسی از صندوق بازنشستگی هما است؛ صندوقی که از سال ۱۳۸۰ به واسطه مدیریت ناکارآمد مسوولان منتصب دولت در اقدامی شبهه‌انگیز خصوصی اعلام شد.

در ابتدای امر این صندوق با دریافت کسورات بازنشستگی با درصدی بالاتر از سایر صندوق‌های بازنشستگی، از موقعیت متمایزی برخوردار بود. تا جایی که بنا به صلاحدید دولت در مواردی کمک به پرداخت حقوق سایر نهادهای دولتی نیز می‌کرد. اما در نهایت به علت مدیریت ناکارآمد به ورطه ورشکستگی کشیده شد. همین امر موجب ناتوانی در پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان هما شده است.

اکنون دست‌هایی در کارند تا به نحوی این صندوق را از بدنه ایران‌ایر جدا و بدون حسابرسی به صندوق بازنشستگی کشوری یا تامین اجتماعی منتقل کنند.
بازنشستگان هما انتقال صندوق بازنشستگی را خط قرمز خود دانسته‌اند و این موضوع با مخالفت اکید آن‌ها رو‌به‌رو است. بازنشستگان این شرکت هواپیمایی همواره در تجمعات خود خواستار حسابرسی از این صندوق هستند.

پیرو مکاتبه انجام‌شده میان کانون بازنشستگان هما و وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص وضعیت موجود، رستم قاسمی از یک سو دستور توقف اقدام برای انتقال صندوق بازنشستگی هما را صادر کرده و از سوی دیگر خواستار بررسی کارشناسانه موضوع و تامین اعتبار لازم برای پرداخت مطالبات بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده است.

از دغدغه‌های بازنشستگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص انتقال صندوق بازنشستگی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- فراهم‌شدن زمینه خصوصی‌سازی در پی انتقال صندوق بازنشستگی هما (در حالی که یک شرکت هواپیمایی مادر و ملی در هیچ کجای دنیا خصوصی نیست.)

۲- تغییر ماهیت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به دنبال جداسازی صندوق بازنشستگی از بدنه آن

۳- عدم استمرار باقی‌مانده امکانات رفاهی و بیمه درمانی

۴- غیرعادلانه بودن انتقال صندوق به علت دریافت کسورات بازنشستگی نزدیک به دو برابری از پرسنل هما نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی

۵- عدم‌تسری افزایش حقوق شاغلین به بازنشستگان در پی انتقال صندوق بازنشستگی

۶- تبعیت بیمه عمر و حوادث بازنشستگان از صندوق مقصد با وجود کسورات بیش از میزان عرف در دوران خدمت

۷- عدم حسابرسی از صندوق بازنشستگی و باقی ماندن علل وقوع ورشکستگی نسبی در‌هاله‌ای از ابهام

از راهکارهای پیشنهادی توسط بازنشستگان برای رفع مشکلات موجود نیز می‌توان به شفاف‌سازی وضعیت موسسه صندوق بازنشستگی هما، ایجاد ردیف بودجه‌ای برای شش ماه آینده سال جاری تا رسیدن به درآمد کافی و بازگشت اموال و مستغلات ازدست‌رفته هما مانند شرکت ایران‌ایر‌تور و هتل‌های هما به بدنه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جهت درآمدزایی می‌باشد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، در زمانی تاسیس شد که بیشتر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از امکانات حداقلی برای حمل‌و‌نقل بی‌بهره بودند. کشورهایی که امروزه دارای پیشرفته‌ترین و گسترده‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل هوایی هستند و برای رسیدن به دورترین مقصدها و کسب عنوان برترین ایرلاین جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

اما «هما»یی که روزگاری نه‌ چندان دور بال‌هایش را از توکیو تا نیویورک بر پهنه آسمان گسترده بود و با برترین ایرلاین‌های جهان مقایسه می‌شد، این روزها تنها نام این پرنده افسانه‌ای را یدک می‌کشد.

مدت‌هاست که ناوگان کم‌تعداد، هواپیماهای فرسوده و از رده خارج ایران‌ایر به هیچ عنوان توان رقابت با کوچک‌ترین کشورهای منطقه را ندارند.

انتصاب مدیران عامل سفارشی، غیرمتخصص و ناکارآمد هم یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی است که ایران‌ایر با آن مواجه بوده و باعث سقوط اعتباری و اقتصادی این مجموعه بوده است؛ مدیرانی که به هیچ وجه از جنس صنعت حمل‌و‌نقل بازرگانی نبوده و عملا گره‌ای از مشکلات این شرکت باز نکردند.

برقراری پرواز بر اساس روابط سیاسی دولت‌ها و نه بررسی سود، زیان و میزان تقاضا، کار را به جایی رساند که در حالی که شعب استراتژیک اروپایی و آسیایی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شدند و مقاصد مهم بین‌المللی ایران‌ایر روزبه‌روز محدودتر می‌شد، هواپیماهای هما با صندلی‌های خالی به مقصد ونزوئلا در حال پرواز بودند.

قطعا اتفاقاتی از این دست در شان یک شرکت هواپیمایی مادر و حامل پرچم حمل‌و‌نقل هوایی ایران نیست؛ شرکتی که روزگاری نه چندان دور مایه مباهات ایرانیان بوده و در کنار شرکت‌های هواپیمایی معتبر و نامدار آمریکایی و اروپایی جزو پنج ایرلاین برتر جهان شناخته می‌شد.

حال باید منتظر ماند و دید که تجمعات اعتراضی بازنشستگان هما و دستور وزیر راه‌وشهرسازی برای بررسی و رفع این مشکل راه به جایی خواهد برد یا همچنان شاهد تجمعات اعتراضی از این قبیل خواهیم بود؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 220381
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا