عقب‌نشینی بورس‌های جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: کسری حساب تجاری آمریکا کماکان رو به افزایش است و این مساله فشار را روی دلار بیشتر کرده است. در ماه آگوست واردات آمریکا ۲۸۷ میلیارد دلار بوده که این رقم ۳/۷۳ میلیارد دلار بیشتر از صادرات بوده است. همچنین در مقایسه با ماه قبل، صادرات آمریکا ۵/۰ درصد و واردات این کشور ۴/۱ درصد بیشتر شده‌اند. کماکان بیشترین کسری حساب تجاری مربوط به تجارت با چین (۱/۲۸ میلیارد دلار) بوده و پس از چین نیز، کانادا ۱/۵ میلیارد دلار بیشتر از وارداتش از آمریکا، به این کشور صادرات داشته است. در این میان وضعیت کسری بودجه دولت، احتمال مخالفت برخی سناتورهای دموکرات با انتصاب جروم پاول به عنوان رییس بانک مرکزی آمریکا، بالا باقی ماندن نرخ تورم و امید کم به کاهش آن در کوتاه‌مدت و افزایش تنش‌های بین پکن و واشنگتن از جمله دلایلی است که فشار را روی دلار در بازار ارز زیاد کرده و نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد آمریکا را افزایش داده است.

در این میان رییس بانک مرکزی آمریکا از بالاماندن نرخ تورم در ماه‌های آینده خبر داده است. جروم پاول با بیان اینکه تقویت سطح مخارج مصرفی و احیای اقتصادی مساله‌ای زمان‌بر خواهد بود، از بزرگ‌تر از حد انتظار بودن شوک‌های وارده به زنجیره تامین سخن گفته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رشد اقتصادی آمریکا در سطح نیرومندی حفظ خواهد شد، وعده داد بانک مرکزی از تمامی ابزارهای در اختیار خود برای کمک به اقتصاد بهره گیرد.

اقتصاد آمریکا در ماه آگوست تنها موفق به اشتغالزایی برای ۲۳۵ هزار نفر شد که این رقم بسیار کمتر از ۷۵۰ هزار اشتغالزایی مورد انتظار بازار بود. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: اقتصاد جهانی با سرعت بسیار بیشتری از سال قبل در حال حرکت رو به جلو است و این روند به ویژه در کشورهای در حال توسعه نمود بیشتری دارد. با این حال، به گفته این نهاد در نتیجه اختلال در زنجیره تامین، افزایش حجم نقدینگی و افزایش قیمت کالاهای اساسی در جهان، نرخ تورم به یک مشکل تازه تبدیل شده است و انتظار نمی‌رود زودتر از سال آینده این مشکل مخصوصا در کشورهای پیشرفته جهان به نحو مطلوبی کمتر شود.

عملکرد بورس‌ها

در نتیجه اعلام آمار اقتصادی در آمریکا، وال‌استریت هفته گذشته را نزولی به پایان رساند. بدین‌ترتیب شاخص نزدک کامپوزیت ۵۱/۰ درصد عقب‌نشینی کرد و در سطح ۱۴ هزار و ۵۷۹ واحد بسته شد. در همین حال شاخص S&P با ۱۹/۰ درصد افت به سطح چهار هزار و ۳۹۱ واحد رسید. داوجونز نیز ۰۳/۰ درصد کاهش یافت و به سطح ۳۴ هزار و ۷۴۶ واحد رسید. در اروپا نیز بورس‌ها عملکردی منفی را ثبت کردند. اگر چه فوتسی با ۲۵/۰ درصد رشد مواجه بود و به سطح هفت هزار و ۹۵ واحد رسید، اما دکس آلمان با ۲۹/۰ درصد افت روبه‌رو شد و در سطح ۱۵ هزار و ۲۰۶ واحد بسته شد. کک فرانسه نیز ۶۱/۰ درصد عقب‌نشینی کرد و به سطح شش هزار و ۵۵۹ واحد رسید. شاخص استاکس ۶۰۰ اروپا نیز ۲۸/۰ درصد کاهش داشت و در سطح ۴۵۷ واحد بسته شد. در آسیا اما عملکرد عموم شاخص‌های مهم بورسی مثبت بود. نیک کی ژاپن با ۳۴/۱ درصد رشد در سطح ۲۸ هزار و ۴۸ واحد بسته شد و شانگهای چین نیز با ۶۷/۰ درصد افزایش به سطح سه هزار و ۵۹۲ واحد رسید. در هنگ‌کنگ، شاخص هنگ سنگ با رشد ۵۵/۰ درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۲۴ هزار و ۸۳۷ واحد قرار گرفت. شنژن چین نیز با رشد ۷۴/۰ درصدی به سطح ۱۴ هزار و ۴۱۴ واحد رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 220656
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا