سوآپ؛ راهکار عبور از چالش تکراری کمبود گاز

مصطفی صفاری * صنایع زیادی در ایران از جمله سیمانی‌ها، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در چرخه تولید از سوخت گاز استفاده می‌کنند و هر ساله نیز با مشکل کمبود گاز مواجه هستند. با این حال اما سوخت مازوت به عنوان مکمل خوراک این صنایع در نظر گرفته شده و در صورت کمبود یا قطعی گاز این صنایع با استفاده از مازوت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
 
معمولا در زمستان که مصرف گاز در سطح کشور افزایش می‌یابد و شبکه انتقال جوابگوی نیاز کشور نیست، صنایع گازی مازوت را جایگزین گاز می‌کنند و بدین ترتیب اغلب صنایع خود را از گرفتار شدن در دام کمبود گاز می‌رهانند. با این حال اما استفاده از مازوت مشکلات آلودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت و باید راهکاری برای آن در نظر گرفته شود. واقعیت این است که ایران در حال حاضر به عراق و ترکیه گاز صادر می‌کند و بر همین اساس به نظر می‌رسد کشور با مازاد تولید گاز روبه‌روست و از همین رو به صادارت نیز روی آورده است.
 
با این حال همواره در فصل زمستان با مشکل کمبود گاز روبه‌رو هستیم. در این میان البته بحث قرارداد گازی ایران و ترکمنستان می‌تواند تا حدی راهگشا باشد. بر این اساس که ایران گاز ترکمنستان را سوآپ کند. از ترکمنستان گاز وارد شود و همین گاز در خلیج فارس یا مرزها به مشتریان تحویل شود. این قراردادی است که رییس‌جمهوری به تازگی در ترکمنستان بر سر آن توافق کرده است و در صورت اجرا می‌تواند بخش زیادی از مشکلات گازی کشور را رفع کند. *کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 220657
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا