ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد از ۱۲۰ کیلو گذشت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «محمد اسلامی» معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اشاره و بیان کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با منع گسترش سلاح‌های هسته ای، جزو مواردی است که تعهد مشترک کشورهاست و در قالب ضوابط و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر قرار شده و دولت‌ها به آن متعهد هستند.

وی در این گفت‌وگو تاکید کرد: راهی که انتخاب شده، بسیار واضح و روشن است و جمهوری اسلامی ایران برای اهداف صلح‌آمیز خود در انرژی هسته‌ای، گام برداشته است.

معاون رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، درباره روابط سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: دشمنان به آژانس بسیار فشار می‌آورند و منافقین مزدور با گستردگی تلاش‌هایشان به همراه صهیونیست‌ها، مرتب تغذیه اطلاعاتی فریبنده به آژانس می‌دهند و همواره آژانس را علیه کشور ما تحریک و برای او اطلاعات تولید می‌کنند و آژانس آن را بررسی می‌کند و ما مرتب پاسخ می‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تعاملات بیشتری لازم است، گفت: باید انرژی و وقت بیشتری را صرف کنیم و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رفت و آمد بیشتری داشته باشیم و گفت‌وگوهای خود با آنها را محرمانه نکنیم و این گفت‌و‌گوها را در سایت آژانس قرار دهیم تا همه کشورها بخوانند زیرا زمانی که به نامه آژانس پاسخ محرمانه می‌دهیم منتشر نمی‌شود و آنها جوسازی می‌کنند.

اسلامی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در مورد دوربین‌های برجامی و قانون اقدام متقابل این بود که اعتماد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را همواره پابرجا نگه داریم تا مطمئن باشند انحراف نداریم و در ملاقات و سفر تلاش کردیم این موضوع را تبیین کنیم و این اعتماد ایجاد شد.

معاون رییس‌جمهوری در ادامه درباره PMD و بسته شدن پرونده آن نیز گفت: طرح دوباره این پرونده لازمه حیات شرارت آنها علیه ایران است، گروسی انتظار دارد که ما کمک کنیم او این ابهام‌های مطرح شده از سوی دشمنان علیه ایران را برطرف کند؛ و ما با ادبیات او و ساز‌و‌کار آژانس پاسخ دادیم و بیانیه تهران در این راستا بود. ما به دو بخش از بیانیه تهران عمل کردیم و اکنون نوبت بخش سوم است تا گروسی را به ایران دعوت کنیم و از آن جایی که دولت جدید در ایران تشکیل شده با رییس‌جمهوری و وزیر خارجه ملاقات کند.

وی ادامه داد: اما در مورد دوربین‌های برجامی، بازرسان آژانس با حضور ما کارت حافظه قدیم را بیرون می‌آورند و پلمب می‌کنند و در محل امن نگهداری می‌شود و مرور نمی‌شود و دسترسی ندارند و فقط کارت حافظه جدید را قرار می‌دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: روندی را ایجاد کردیم تا بتوانیم مزاحمت‌ها را مهار و کنترل کنیم و به همین علت فقط در مورد تعویض کارت‌های حافظه توافق کردیم و آنها به این کارت‌ها دسترسی ندارند.

اسلامی در ادامه به اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: به غیر از یکی دو مورد، به تمام بندهای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها عمل شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 220881
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا