چوب حراج به سهم‌های ارزنده

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از یک سو قطعی برق در تابستان و از سوی دیگر مسیر ناهموار تامین آب برای کارخانجات فولادی که غالبا نیز در نواحی خشک و کم‌آب کشور بنا شده‌اند، روند توسعه این صنعت را نسبت به انتظارات با کندی مواجه کرده است. در همین حال این صنایع هر ساله در زمستان با کمبود گاز نیز در چرخه فعالیت خود مواجهند که تولید و درآمد شش‌ماهه دوم سال آنها را با چالش جدی مواجه می‌کند. بر همین اساس طی هفته‌های اخیر نیز انتشار اخبار نگران‌کننده درباره کمبود گاز در زمستان و آثار سوء آن بر صنایع بورسی از جمله فولادی‌ها، معامله‌گران سهام این شرکت‌ها را برای تداوم سرمایه‌گذاری در گروه فولادی بازار سرمایه با تردید مواجه کرده است.

با وجود آنکه تحلیل‌ها از کاهش P/E فوروارد صنعت فولاد و افزایش ارزندگی سهام این صنعت خبر می‌دهند اما طی روزهای اخیر برخی سهام گروه فولادی با افزایش عرضه از سوی معامله‌گران حقیقی روبه‌رو بوده است. تحلیلگران بازار سرمایه چوب حراج سهامداران فولادی بر این دارایی ارزنده- که همواره در بلندمدت سود مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران کرده است- را تعجب برانگیز توصیف کرده‌اند.

بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، طی هشت ماهه نخست سال جاری میلادی، تولیدکنندگان فولاد ایران توانسته‌اند با ثبت رکورد تولید ۴/۲۰ میلیون تن محصولات فولادی، همچنان رتبه دهم تولید را در میان رقبای جهانی حفظ کنند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که عدد ۶/۱۸ میلیون تن را نشان می‌داد، ۷/۹ درصد افزایش داشته است. گفتنی است شرکت فولاد مبارکه به تنهایی ۱۰ میلیون تن از میزان تولید فولاد کشور در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی را برعهده داشته است. در همین حال بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، ایران در مرداد سال ۹۹ (آگوست ۲۰۲۰) ۳/۲ میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید کرده بود که این رقم در مردادماه سال جاری به ۵/۲ میلیون تن افزایش یافته و بدین ترتیب رشد ۷/۸ درصدی نشان می‌دهد. رشد تولید فولادسازان در مردادماه سال جاری نسبت به سال گذشته در حالی رخ داده که این تولیدکنندگان در فصل گرم سال با قطعی برق و محدودیت استفاده از انرژی روبه‌رو بوده‌اند.

در همین حال کشور با کمبود شدید منابع آبی روبه‌رو است تا جایی که این مشکل در مقاطعی موجب بروز بحران‌های اجتماعی در مناطق مرکزی ایران از جمله، اصفهان، یزد و استان‌های مجاور شده بود. این در حالی است که اغلب کارخانجات فولادی کشور در همین محدوده جغرافیایی و مناطق مشابه قرار گرفته و همواره با مشکل تامین آب برای ادامه فعالیت‌های تولیدی روبه‌رو هستند. اکنون با آغاز فصل سرد سال باید بحران گازی را نیز به این مشکلات افزود. آن‌گونه که مجتبی شعبانی مدیر عامل شرکت‌ پارس فولاد سبزوار در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرده است، شرکت گاز در بدو فعالیت شرکت‌های فولادی، قراردادی با آنها منعقد می‌کند که بر مبنای آن، تنها مسوول تامین گاز شرکت‌های فولادی در هشت ماه از سال باشد و در طول دوران پیک مصرف گاز، مسوولیتی در قبال تامین گاز تولیدکنندگان ندارد. او با تاکید بر اینکه چنین روالی در هیچ جای دنیا مرسوم نیست بیان کرده است که کارخانجات بزرگ تولیدی در جهان طی فصول مختلف نگران قطعی گاز و برق و توقف تولید نیستند. به گفته شعبانی، در بخش احیا در صنعت فولاد، گاز جزو مواد اولیه محسوب می‌شود و انرژی نیست که بتوان آن را با سوخت دیگری جایگزین کرد؛ بنابراین قطعی گاز اتفاق نگران‌کننده برای نیمه دوم سال در صنعت فولاد خواهد بود و می‌تواند تاثیر بااهمیتی در سودآوری شرکت‌های فولادی داشته باشد.

جهش سودآوری فولادسازان

با وجود چالش‌های این صنعت در حوزه تامین انرژی برای تداوم فعالیت خطوط تولید اما تحلیلگران بین‌المللی افق بازار فولاد را همچنان صعودی و روشن توصیف می‌کنند. به ویژه آنکه چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع و محصولات فولادی با هدف کاهش انتشارات کربنی، کاهش تولید فولاد را در برنامه قرار داده است. روز گذشته در بازارهای جهانی، بهای محصولات فولادی مانند ورق گرم و میلگرد تقریبا ثابت ماندند‌ با این حال اما طی معاملات این روز در بازار فیوچرز چین، بهای سنگ‌آهن افزایش دوباره‌ای را شاهد بوده است. دیگر مواد اولیه تولید فولاد نیز روند مشابهی داشته و صعودی بوده‌اند.

حال باید دید این روند به محصولات فولادی نیز سرایت خواهد کرد و آغازی برای رشد دوباره مقاطع فولادی خواهد بود یا خیر؟ از منظر داخلی نیز با توجه به برنامه‌های ساخت مسکن در دولت جدید و در صورت اجرای عملیات عمرانی و صنعتی وعده داده شده، به نظر می‌رسد فولادسازان با رشد تقاضا روبه‌رو شوند. در همین حال پیش‌بینی می‌شود نرخ فولاد در بازارها در بدترین حالت، با ثبات روبه‌رو شود و در بهترین حالت نیز مجددا در روند صعودی قرار گیرد. از همین رو فولادسازان همواره به عنوان گزینه‌هایی ارزنده و سودآور برای سرمایه‌گذاری بلندمدت معرفی می‌شوند.

به ویژه آنکه بررسی‌ها از کاهش P/E فوروارد صنعت فولاد و افزایش ارزندگی این گروه برای سرمایه‌گذاری نشان دارد. در حالی که این نسبت مهم در تابستان ۸/۵ واحد بوده اما تا روز گذشته به ۶/۴ واحد کاهش یافته است. در همین حال پیش‌بینی می‌شود این صنعت بتواند با جهشی چشمگیر در سال جاری، سود خالص ۱۳۱ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومانی را ثبت کند که نسبت به سود خالص سال گذشته با رقم ۷۲ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان، رکورد خیره‌کننده‌ای ارزیابی می‌شود. این در حالی است که طی روزهای گذشته سهام گروه فولادی عموما با عرضه‌های بالا از سوی حقیقی‌ها روبه‌رو بوده و بیشترین سهم خرید را حقوقی‌ها برعهده داشته‌اند تنها در روز گذشته و پس از پشت سر گذاشتن دست‌کم چهار روز معاملاتی منفی، برخی فولادی‌ها مجددا به روند صعودی بازگشتند با این حال همچنان عرضه‌ها در این گروه ادامه دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 221200
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا