درآمدزایی به قیمت جان مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز: در ایران نیز از ابتدای آبان ماه سال گذشته محدودیت ۶۰ درصدی برای پذیرش مسافر در پروازهای داخلی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ شد. از همان زمان شرکت‌های هواپیمایی نسبت به اعمال این محدودیت انتقاد و در چندین مرحله با ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه‌و‌شهرسازی مکاتباتی داشتند.اما در پی مکاتبه‌های متعدد شرکت‌های هواپیمایی برای لغو شدن محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در پروازهای داخلی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: حتی اگر این شیوه‌نامه‌ها تنها در ایران اجرا شود تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا آن را لغو نکند بر اعمال آن نظارت می‌کنیم.این در حالی است که طی روزها و هفته گذشته مردم نسبت به پر شدن هواپیما در پروازهای داخلی و رعایت نشدن محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر ابراز نگرانی کرده‌اند و تعداد نسبتا زیادی از پروازها با ظرفیت کامل انجام شده است که به گفته مسوولان سازمان هواپیمایی این مساله تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.

در روزها و هفته گذشته برخی از کاربران فضای مجازی که اتفاقا در میان آنها برخی از سلبریتی‌ها نیز هستند، ادعا کردند پروتکل‌های بهداشتی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی از سوی برخی ایرلاین‌ها رعایت نمی‌شود و این مساله را نگران‌کننده دانستند.
یکی از مسافران که اخیرا با این مساله رو‌به‌رو شده بود در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «هواپیمایی تابان هنگام خرید بلیت به علت پروتکل‌های بهداشتی کرونا پول دو بلیت را از مسافران گرفته ولی در عمل همه صندلی‌ها را فروخته و در جواب اعتراض گفته دستورالعمل جدیده. با روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر کشته این کار هم دزدیه و هم بازی با جان مردم».

همچنین یکی دیگر از کاربران این‌گونه تجربه پروازش را در هفته گذشته توضیح داده بود: «تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران به بهانه فاصله‌گذاری اجتماعی قیمت بلیت را حدود ۱۰۰ درصد افزایش دادند، نصف ظرفیت بلیت می‌فروختند و پذیرایی را حذف کردند. چندماه که گذشت بلیت‌فروشی را به ۷۰ درصد رساندند اما بدون تغییر قیمت و همچنان حذف ‌پذیرایی. تازگی همه بلیت‌ها را می‌فروشند.»

مسافر دیگری که در پرواز تهران- تبریز یکی دیگر از ایرلاین‌ها در هفته گذشته حضور داشت با انتشار تصویری از کابین پر از مسافر در صفحه خود در فضای مجازی این‌گونه اعتراض خود را نشان داد: «این اولین پرواز بعد از دوران کرونا بود که دیدم آنقدر شلوغ است که حتی یک صندلی خالی ندارد. هواکش‌های بالای سر کار نمی‌کند، با ۱۰ لایه ماسک (دو ماسک پنج لایه) و یک ساعت پرواز رسما خفه می‌شیم.»

در پی این اعتراضات صورت گرفته و به دنبال پاسخ از مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری، حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری این‌گونه توضیح داد: در دوران شیوع ویروس کرونا تقاضای فزاینده‌ای برای پروازهای مسافری به وجود آمد، چراکه سبب شد تا برخی از سفرها حذف شود یا کاهش یابد و به سمت سفرهای هوایی سوق پیدا کند. در کنار این موضوع اعمال محدودیت ۶۰ درصدی به خودی خود یک سیاست پارادوکسی بود که در واقع سبب شد تا تقاضای سفر افزایش یابد و از سوی دیگر ظرفیت ناوگانی که با محدودیت مواجه بود را ۴۰ درصد کاهش دادیم تا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

وی افزود: از ۲۸ شهریور امسال که پروازهای اربعین آغاز شد به سبب اینکه بتوانیم همه پروازها را پاسخ ‌دهیم که مردم معطل نمانند، ناچارا به ایرلاین‌ها اعلام کردیم تا به صورت محدود ظرفیت خودشان را تا ۸۰ درصد افزایش دهند که بتوانند پاسخگوی تقاضای نیاز باشند، اما سازمان هواپیمایی کشوری خودش نمی‌تواند راسا محدودیتی را بردارد، دلیلش هم این است که موضوع اعمال محدودیت‌ها بر اساس مصوبه ستاد ملی کروناست و اگر قرار باشد برداشته شود باید این مرجع تصمیم‌گیری کند، اما در این مورد به صورت غیررسمی به ایرلاین‌ها اعلام کردیم تا انتهای ماه صفر بتوانند ظرفیت پذیرش مسافر را تا ۸۰ درصد افزایش دهند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با ایسنا ادامه داد: البته بر اساس گزارش‌های اعلام شده، برخی از شرکت‌های هواپیمایی از این ابلاغیه عدول کردند و ظرفیت ناوگان خود را تکمیل کردند، یعنی در برخی از پروازها شاهد پر شدن ظرفیت هواپیما بودیم. این مساله قابل رسیدگی و بررسی است و شرکت‌هایی که در این زمینه تخلف کرده‌اند محدودیت‌هایی برای‌شان در نظر می‌گیریم، اما با این وجود نتوانستیم باز هم پاسخگوی همه تقاضاهای موجود برای سفرهای هوایی در روزهای پایانی ماه صفر باشیم. چراکه تقاضای بسیاری در این زمینه وجود دارد.

خوشخو با تاکید بر اینکه مسلما با شرکت‌های متخلف برخورد می‌شود و پروتکل‌های بهداشتی تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نکرده، باید رعایت شود گفت: با توجه به واکسیناسیون صورت گرفته و کاهش محدودیت‌های کرونایی در جامعه و بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعت هوانوردی نیز درخواست دارد محدودیت ۶۰ درصد برداشته شود تا بتوانند تقاضای سفر را پاسخ دهند. این مساله را به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردیم تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: محدودیت عملیات پروازی در صورت نادیده گرفتن پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، فنی و… در پروازهای داخلی و خارجی در انتظار ایرلاین‌هایی است که مرتکب چنین تخلفاتی می‌شوند. مردم هم می‌تواند از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری شکایات خود را اعلام کنند و از آنها درخواست می‌کنیم به صورت فردی در فرودگاه‌ها و هواپیماها به عنوان اماکن شلوغ پروتکل‌ها را جدی بگیرند، ماسک بزنند و بهداشت فردی را رعایت کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی موظف شدند تا همه پروتکل‌ها را رعایت کرده و بسته‌های بهداشتی را به مسافران ارائه کنند. سامانه ماسک نیز در یک سال اخیر فعال بوده و ایرلاین‌ها از بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت استفاده کردند، بدین معنی که اگر به هر دلیلی سامانه وزارت بهداشت اسم مسافری را به عنوان کرونا مثبت اعلام کرده باشد آن مسافر اجازه پرواز و خرید بلیت هواپیما ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 221224
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا