راه بهره‌مندی ایران از ثروت‌های معدنی افغانستان از زبان کارشناس مسائل منطقه

به گزارش جهان صنعت نیوز: افغانستان بنا به نظر کارشناسان معدن احتمالا دارای بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم بکر جهان است و برخلاف بولیوی ذخایر لیتیوم آن در چندین منطقه پراکنده است.هرچند آینده استخراج مواد معدنی افغانستان به دلیل وضعیت سیاسی غیرقابل پیش‌بینی، نامشخص است اما برخی از کارشناسان باور دارند که بهتر است تا دیر نشده به فکر حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در این کشور بود. گفته می‌شود که فعالان اقتصادی ایران در این روند می‌توانند وارد همکاری اقتصادی با افغانستان شوند و از مزایای آن سود ببرند.

در همین رابطه روز گذشته نشستی در سالن همایش معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه که با حضور چند تن از اصحاب رسانه رسمیت یافت، سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه به بیان نظرات خود در رابطه با فرصت‌های اقتصادی در کشور افغانستان پرداخت. اهمیت شناخت پتانسیل‌های افغانستان، بسترسازی توسط رسانه‌ها برای شناساندن این مهم، گسترش روابط اقتصادی با این کشور همسایه و لزوم تهیه یک نقشه راه از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

جابه‌جایی قدرت از غرب به شرق

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فشار تحریم‌ها از اهمیت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کشور افغانستان سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به اینکه فشار اقتصادی نظام سلطه رو به افزایش است و این روند در دولت جو بایدن نیز کاهشی نبوده است درنتیجه باید به ظرفیت موجود در شرق توجه کرد. او تاکید کرد: امروز ظرفیت قابل توجهی در ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور وجود دارد. با توجه به جابه‌جایی قدرت اقتصادی از غرب به شرق، نمی‌توان این ژئوپلیتیک را نادیده گرفت چراکه این مهم می‌تواند به برون‌رفت ایران از مسائل اقتصادی کمک موثری کند.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه سه استان همجوار کشور افغانستان نقش کلیدی در این زمینه دارند،‌ تصریح کرد: خراسان‌رضوی ۹۰ درصد محصولات خود را به افغانستان صادر می‌کند، بنابراین نقش آن پررنگ‌تر از دو استان دیگر است. در این بین رسانه‌ها باید بخش اقتصادی خود را در این سه استان مرزی فعال کرده و با استانداری‌ها ارتباط بهینه‌ای برقرار کنند. او تاکید کرد: از آنجا که شعار دولت سیزدهم ارتباط بیشتر با همسایگان و تاکید بر محور اقتصاد است، بنابراین تمرکز بر این کشور و رونق همکاری اقتصادی مهم است.

معادن غنی افغانستان

این کارشناس مسائل منطقه درباره این سوال «جهان‌صنعت» که ایران چگونه و تحت چه شرایطی می‌تواند با افغانستان همکاری داشته و در زمینه رونق معدنکاری در این کشور ورود کند، در حالی که معدنکاران کشور مشکل تامین ماشین‌آلات، تکنولوژی و… دارند، گفت: ورود ماشین‌آلات به افغانستان راحت‌تر از ورود آن به ایران است. به این ترتیب معدنکاران کشور می‌توانند از ظرفیت افغانستان بهره ببرند و به رونق معادن خود نیز بپردازند.

او با بیان اینکه در این روند ریسک‌پذیری بخش خصوصی، حمایت دولت و ورود خصولتی‌ها ضروری است، تصریح کرد: فعالان معدنی بدانند که به محض ورود به افغانستان تجهیزات لازم را در اختیار دارند، ضمن اینکه می‌توانیم بخشی از ماشین‌آلات داخلی را به این کشور منتقل کنیم. او تاکید کرد: در این روند معدنکاران حرفه‌ای راه را بلد بوده و می‌دانند که چگونه از پس مشکلات برآیند.

صدرالحسینی همچنین با اشاره به غنی بودن افغانستان از مواد معدنی گفت: این کشور معادن غنی لیتیوم را در اختیار دارد که نقش کلیدی در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کند. معدنکاران ما باید بتوانند در این حوزه ورود کرده و از امکانات موجود بهره ببرند.

او در ادامه با اشاره به اینکه امروز امنیت در افغانستان افزایش یافته و شرایط به هیچ‌وجه همچون زمان محمد اشرف غنی نیست، گفت: امروز نقل‌و‌انتقال مالی رشد خوبی داشته است. صادرات به افغانستان در دو ماه گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است و این نشان می‌دهد که اگر شرایط را برای تجار و فعالان اقتصادی فراهم کنیم، آنها راه خود را بلد هستند.

جزئیات تجارت خارجی ایران و افغانستان

تا پایان تابستان امسال دو میلیون و ۵۱۶ هزار تن به ارزش ۹۹۹ میلیون دلار کالا به افغانستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه ۲۵ درصد در وزن کاهش داشته و به لحاظ ارزشی حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش تسنیم، بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد،‌ صادرات به افغانستان در شش‌ماهه نخست سال دو میلیون و ۵۱۶ هزار تن به ارزش ۹۹۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه ۲۵ درصد در وزن کاهش داشته و به لحاظ ارزشی حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

بر این اساس، در پنج ماهه ابتدایی سال و تا پایان مرداد ماه صادرات ایران دو میلیون و ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۸۵۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت پنج ماهه سال قبل ۱۸ درصد در وزن و دو درصد در ارزش کاهش داشته است.

به گفته سخنگوی گمرک ایران، در آمار چهار ماهه هم یک میلیون و ۸۰۱ هزار تن به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد در وزن کاهش و دو درصد در ارزش افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک گفت: بر این اساس در سه ماهه ابتدای سال ( و زمان آغاز درگیری‌ها) صادرات ایران به افغانستان یک میلیون و ۳۸۶ هزار تن به ارزش ۵۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه کاهش پنج درصدی در وزن و افزایش ۱۵ درصدی ارزش ثبت شد. همچنین در دو ماهه، ۹۱۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۶۵ میلیون دلار صادر شده است که کاهش ۱۴درصدی در وزن و افزایش هشت درصدی ارزش ثبت شده است.

اهمیت نقش رسانه‌ها

در ادامه صدرالحسینی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در این روند کلیدی است، ‌خاطرنشان کرد: امروز رسانه‌ها نقش کلیدی در تشویق سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در ورود به افغانستان دارند. پیش از اینکه دیگر کشورها در این منطقه حضور داشته باشند، ایران می‌تواند از ظرفیت‌های اقتصادی آن استفاده کند. درواقع وظیفه رسانه‌هاست که به بخش اقتصادی کشور این چشم‌انداز را نشان دهند که اگر در افغانستان ورود نکنید، دیگران می‌روند. نباید اجازه داد که کشورهای فرامنطقه‌ای زمینه فعالیت در افغانستان را در کنترل بگیرند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه حاکمیت طالبان و پیش‌زمینه وضعیت این کشور حائل و مانعی برای ورود اتاق و تجار در همکاری اقتصادی با این کشور شده است، گفت: تصور برخی بر این است که مردم افغانستان نمی‌توانند از محصولات جمهوری اسلامی استفاده کنند. بخشی دستگاه‌های تبلیغاتی هم بر این تمرکز دارند که صادرات به افغانستان به معنی اضافه کردن نان‌خور اضافی به کشور است! این در حالی است که ما وظیفه همزیستی مسالمت‌آمیز با این کشور همسایه داریم و این وظیفه رسانه‌هاست که در این رابطه شفاف‌سازی کنند.

او با بیان اینکه این کشور محلی مناسب برای افزایش صادرات کالاهای ایرانی است، تصریح کرد:. هیچ‌جا به اندازه افغانستان ظرفیت اقتصادی برای ما ندارد و باید به این مهم توجه کنیم. در این روند انتظار است که اتاق‌های بازرگانی و استانداری‌ها فعال شوند تا فعالان اقتصادی با ظرفیت‌های موجود در افغانستان آشنا شوند. تولید‌کننده تبریزی باید از ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان آگاهی داشته باشد. باید شرایطی فراهم شود که تولیدکننده‌های داخلی در صادرات به افغانستان به رقابت سالم با یکدیگر بپردازند.

صدرالحسینی با اشاره به توافقاتی که برای توسعه همکاری‌ها صورت گرفته است، اظهار کرد: تا چند روز آینده قرار شده که مرز اسلام‌قلعه ۲۴ ساعته شود. همچنین جاده منتهی به دوغارون هشت‌لاینه شود.

معادن بکر افغانستان

پیشتر نیز کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر ارشد حوزه فولاد به «جهان‌صنعت» گفته بود: شرکت‌های خارجی از جمله چینی، هندی و دیگر کشورها تلاش کرده‌اند از معادن افغانستان بهره‌برداری کنند اما به دلیل هرج و مرج محیطی، معادن این کشور هرگز به طور کامل مورد بررسی و بهره‌برداری قرار نگرفت و هنوز هم اغلب بکر باقی مانده‌اند یا اینکه به صورت خیلی سطحی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

طهرانی گفت: اینکه آیا افغانستان می‌تواند بهره‌برداری از این عناصر و ذخایر را آغاز کند یا نه بستگی به عملکرد دولت جدید طالبان دارد. اگرچه افغان‌ها به فناوری و سرمایه‌گذاری نیازمندند اما قبل از هر چیز تامین امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این تحلیلگر میزان مصرف فولاد افغانستان را حدود ۱ تا ۵/۱ میلیون تن در سال عنوان کرد که عمدتا محصولات طویل فولای هستند. با این حال تخمین زد که حدود سه میلیون تن در سال برای بازسازی افغانستان نیاز باشد. طهرانی تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که سیاست طالبان برای بازسازی چیست و همچنین درمورد قراردادهای قبلی چه خواهند کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 221443
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا