سهم یک درصدی ایران از بازارهای جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: ایران در حوزه سنگ توانمندی شایانی دارد. به طور مثال سنگ یکی از بخش‌های مهم اقتصادی شهرستان محلات است که پیشرفت‌ها و تاثیرات اقتصادی مثبتی هم داشته اما به باور کارشناسان همچنان در این حوزه جای کار زیاد است. در این بین در صنعت سنگ ایران مجموعه زیرساخت‌هایی وجود دارد که نیازمند سازماندهی هستند. برای مثال اعتبارسنجی و اعتماد‌سازی عرضه خدمات بسیار مهم است. در این روند می‌شود سطوح اعتمادی تعریف کرد که مشتریان بدانند عرضه‌کنندگان در چه مرتبه‌ای از اعتماد‌سازی هستند.

همچنین صنعت سنگ کشور نیازمند حمایت برنامه‌ریزی‌شده و مدون دستگاه‌های ذی‌ربط است. واضح است که این پوست‌‌اندازی ممکن است در کوتاه‌مدت تبعاتی داشته باشد، اما رصد کشورهای موفق در این زمینه مانند ترکیه نشانگر طی اجباری این مسیر است. این کشور رکورد بالاترین صادرات سنگ فرآوری به آمریکا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ را داشته است. ترکیه با تکیه بر توان ملی حتی در حوزه ساخت ماشین‌آلات ورود کرده و در این زمینه رقیب مهمی مثل ایتالیا را جا گذاشته است. ایران نیز می‌تواند با تکیه بر توان داخلی و همت ملی و با برنامه‌ریزی و سیستم‌سازی افق‌های صادراتی را به شکلی مطلوب هدف‌گذاری کند.

ضعف آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها

 گفته می‌شود با تقویت زیرساخت‌های جهش تولید می‌توان زمینه بهبود سهم این صنعت را در بازارهای خارجی فراهم کرد. در این زمینه گسترش رایزنی‌های اقتصادی توسط وزارت امور خارجه نیز مورد توجه است. اما مساله‌ای که بیش از این مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، بحث ضعف آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هاست. هرچند تصویب قوانین مادر برعهده مجلس است اما آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، نظام‌نامه‌ها و قوانینی که مربوط به حوزه اجرایی است و توسط دولت وضع می‌شود می‌تواند در حل مشکلات مربوط به صادرات و واردات حوزه سنگ نقش مهمی ایفا کند.

در همین رابطه علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در سومین میز توسعه صادرات سنگ تزئینی کشور در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات، گفت: گسترش رایزنی‌های اقتصادی توسط وزارت امور خارجه به توسعه صادرات سنگ کشور کمک شایانی خواهد کرد و بسیاری از مشکلات این بخش را رفع خواهد کرد. وی بیان کرد: در بخش فولاد و پتروشیمی برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است و جهش قابل توجهی به ویژه در این بخش اتفاق افتاده که باید در زمینه صنعت سنگ نیز محقق شود.

هماهنگی میان‌بخشی

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای جهش صنعت سنگ هماهنگی میان‌بخشی و همکاری همه فعالان و مسوولان مرتبط با صنعت سنگ لازم است.

سلیمی ادامه داد: هرچند قانون معدن مشکل دارد و مجلس برای حل این مشکل در این زمینه ورود پیدا کرده است اما، نقش اصلی را تصویب‌نامه‌های دولتی برعهده‌دارند. تصویب قوانین مادر برعهده مجلس است ولی آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، نظام‌نامه‌ها و قوانینی که مربوط به حوزه اجرایی است توسط دولت وضع می‌شود و عمده مشکلات مربوط به صادرات و واردات مربوط به این بخش از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هاست.

مجریان حتی یک جمله هم پیشنهاد نمی‌دهند

عضو هیات رییسه مجلس یازدهم گفت: افرادی که مسوولیت اجرایی دارند و ادعا می‌کنند قانون مشکل دارد حتی یک جمله و یا کلمه‌ای در زمینه اصلاح مشکلات قانون به مجلس پیشنهاد نداده‌اند. سلیمی به طور مثال گفت: در دوره گذشته موضوع ایجاد پایانه صادراتی در کنار نمایشگاه دایمی سنگ در شهر نیم‌ور مطرح شد ولی بعد از دو سال اتفاقی رخ نداد.

وی افزود: هرچند بخشی از قوانین و مقررات در حوزه صادرات مشکل دارد ولی اگر همین قوانین موجود را عملیاتی کنند، صادرات در بخش صنعت سنگ متحول خواهد شد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجلس این قانون با هدف تسهیل کسب‌وکار و حمایت از تولید مصوب شده که نهادهای دولتی باید حامل‌های انرژی از جمله برق، آب و گاز را در واحد تولیدی اجرا و تحویل دهند ولی در حوزه اجرا این قوانین عملی نمی‌شود و عمده هزینه بر دوش تولیدکنندگان می‌ماند.

سلیمی گفت: اگر درخصوص قوانین موجود در راستای توسعه صادرات پیشنهادی وجود داشته باشد، مجلس به صورت ویژه حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: میز سنگ و گفت‌و‌گو در خصوص چالش‌های صنعت سنگ اقدام صحیحی بود که در نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران، محلات-نیم‌ور با حضور فعالان این حوزه و مسوولان مرتبط برگزار شد. حرکت مستمر این نمایشگاه در طول ۱۳ دوره برگزاری آن، یک حرکت پیش‌رونده است و به توسعه صنعت سنگ در منطقه کمک شایانی می‌کند.

نبض بازار سنگ در دست محلات

در ادامه علی‌اصغر غفارزاده رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: سنگ یکی از بخش‌های مهم اقتصادی شهرستان محلات است و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در این حوزه در منطقه اتفاق افتاده و تاثیرات اقتصادی مثبتی داشته ولی احساس کردیم که در این حوزه قابلیت انجام کار زیاد است و جای جهاد دانشگاهی با توجه به اینکه تنها مجموعه آموزش عالی در نیم‌ور بود در این عرصه خالی است.

او افزود: این شهر نسبتا کوچک نبض بازار سنگ را در دست دارد. پس پیگیر ایجاد مرکز خدمات تخصصی در منطقه شدیم که در سال ۹۰ راه‌اندازی شد ولی آنگونه که انتظار می‌رفت موفقیتی که مدنظر بود اتفاق نیفتاد و پس از مدتی فعالیت‌های این مرکز ملغی شد. این در حالی است که در دوره جدید مدیریتی جهاد دانشگاهی با توجه به شناختی که از منطقه وجود داشت و از طرفی ظرفیت بسیار خوبی که منطقه و البته دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی در بحث صنعت و معدن کشور داشتند و دارند، بر آن شدیم که این مرکز را احیا کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: در اولین گام لازم بود که به فعالان عرصه سنگ منطقه در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده و اعلام کنیم که در خصوص ارائه خدمات تخصصی در این حوزه آمادگی ارائه خدمت داریم.

استفاده از تکنولوژی روز برای کمک به صنایع

غفارزاده اظهار کرد: بهترین زمان و مکان برای این کار شرکت در نمایشگاه تخصصی نیم‌ور بود که در این نمایشگاه اکثر افراد صاحب‌نظر و فعال صنعت سنگ منطقه و کشور حضور یافته‌اند. پس با هدف تجدید دیدار با این افراد و اعلام برنامه‌هایی که برای کمک به صنعت سنگ، از جمله برندسازی سنگ نیم‌ور و مسائل مربوط به بهبود کیفیت فرآوری سنگ و استفاده از تکنولوژی روز برای کمک به این صنایع مدنظر داریم در نمایشگاه سیزدهم حاضر شدیم.

وی افزود: خوشبختانه چند نشست تخصصی در نمایشگاه برگزار کردیم و با دید خوبی که مسوولان تاثیرگذار در صنعت سنگ نسبت به جهاد دانشگاهی داشتند استقبال خیلی خوبی از شروع مجدد فعالیت مرکز خدمات تخصصی سنگ جهاد دانشگاهی در منطقه صورت گرفت و امید است مجموعه جهاد دانشگاهی استان تمام پتانسیل خود در استان و سایر واحدها را به کار بگیرد تا پاسخ مناسبی به اعتماد ایجاد شده داده شود و ما بتوانیم قدمی در مسیر افزایش کیفیت محصولات تولیدی و برندینگ صنعت سنگ نیم‌ور داشته باشیم.

رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: متاسفانه فعلا سنگ‌های صادراتی نیم‌ور توسط کشورهای دیگر فرآوری شده و به نام آنها در سطح دنیا به فروش می‌رسد و این مساله می‌تواند یک ضربه به صنعت سنگ باشد، اگر بتوانیم در چنین مراکزی یک مطالعه و کار گروهی علمی مطلوب در این زمینه انجام دهیم، عایدات مادی و معنوی خوبی برای کشور و فعالان این صنعت خواهد داشت.

به دنبال موازی‌کاری نیستیم

غفارزاده تاکید کرد: ما در حوزه آموزش‌های صنعت سنگ به دنبال موازی‌کاری با دیگر مراکز آموزشی مثل دانشگاه آزاد محلات نیستیم و قرار است هم‌افزایی و همپوشانی در این حوزه داشته باشیم. در حال حاضر تلاش می‌کنیم که مرکز خدمات تخصصی سنگ تمرکز خود را بر پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی بگذارد و با شناسایی معضلات و مشکلات صنعت سنگ در این منطقه برای رفع آنها راهکار کاربردی ارائه دهد که البته شناسایی معضلات انجام شده است.

وی افزود: با توجه به برخورداری از آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست بر آن هستیم که با تکیه بر توان مرکز خدمات تخصصی سنگ محلات در حوزه شناسایی مشکلات زیست‌محیطی صنایع و ارائه راهکارهایی برای رفع آنها با توجه به مقررات زیست‌محیطی تنظیم‌شده برای فعالیت معادن سنگ اقدام کرده و به رفع مشکلات صنعت سنگ در حوزه زیست‌محیطی کمک کنیم تا از آسیب هر دو کاسته شود.

غفارزاده گفت: همچنین تلاش می‌کنیم راهکارهای علمی برای استفاده از باطله‌ها و ضایعات سنگبری‌ها ارائه دهیم تا بازیافت در این عرصه به خوبی محقق شود.

وی اضافه کرد: بحث برندسازی سنگ تراورتن نیم‌ور و بازپس‌گیری جایگاهی که کشورهای دیگر در حوزه این سنگ از آن خود کرده‌اند سومین هدفی است که در حوزه فعالیت این مرکز دنبال می‌شود. بر این اساس کمک خواهیم کرد که سنگی که از نیم‌ور صادر می‌شود به نام همین منطقه در دنیا به فروش برسد.

باید برندسازی انجام شود

غفارزاده افزود: سنگ تراورتن محلات ثبت جهانی شده ولی باید برندسازی محصولات این منطقه در عرصه تجارت بین‌الملل محقق شود که این مهم را در دستور کار داریم. در واقع قصد ورود به این سه حوزه را داریم و قطعا در این مسیر دیگر معضلات موجود در این صنعت را نیز خواهیم شناخت و برای رفع آنها تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: قصد داریم با انجام کار فرامنطقه‌ای از متخصصان سایر واحدهای جهاد دانشگاهی کشور که در عرصه سنگ فعالیت می‌کنند کمک گرفته و بتوانیم به اهدافی که برای کمک به رسیدن صنعت سنگ به جایگاه حقیقی‌اش داریم با تمام توان دست پیدا کنیم.

غفارزاده افزود: کشور ما در حوزه معادن سنگ جزو کشورهای برتر دنیاست، ولی به دلیل عدم رعایت برخی پروتکل‌ها و قواعد و قوانین بین‌المللی رتبه مناسبی در تجارت سنگ نداریم، همچنین باید از خام‌فروشی سنگ نیز رهایی پیدا کنیم. در این راستا می‌توان با استفاده از تکنولوژی روز میزان دستیابی به ارزش‌افزوده از سنگ کوپ را بالا برد. در حال حاضر عدم استفاده از این ابزار خام‌فروشی را محقق کرده و امید است این مساله نیز رفع شود.

وی گفت: این مرکز یک بار در سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد ولی مسیر را به درستی پیش نرفت که عوامل مختلفی در این مساله اثرگذار بود. در حال حاضر احیای این مرکز در حال انجام است و در کنار طی بوروکراسی اداری لازم، کار مطالعاتی در حوزه صنعت سنگ را آغاز کرده‌ایم و با دانشگاه‌ها و واحدهای دیگر جهاد دانشگاهی و افراد تاثیرگذار در صنعت سنگ نیم‌ور ارتباط برقرار شده و فضای مناسبی برای کار در نظر گرفته شده و امید است در کنار این مرکز، خدمات دیگری نیز همچون راه‌اندازی آمایشگاه ارزیابی کیفیت سنگ را نیز که از خواسته‌های فعالان این صنعت است ارائه دهیم.

لازم به ذکر است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات ۲۰ مهر ماه جاری در فضایی به مساحت ۹۰ هزار مترمربع با عرصه نمایشگاهی ۲۴ هزار متر به مدت چهار روز دایر شد. در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی سنگ کشور بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان حوزه معدنی داخلی و خارجی در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور شهرستان محلات مشارکت دارند.

گفته می‌شود که یکی از وظایف تشکل‌های تخصصی حوزه سنگ و ساختمان به ویژه صنعت سنگ کشور رصد برنامه‌ریزی در کشور است. فعالان حوزه سنگ باید همچون ناخدای کشتی افق‌های دورتر را رصد کرده و از علامت‌های فراز‌وفرود قیمت و ظرفیت‌های بازار به عنوان یک شاخص تعیین‌کننده آگاه شوند تا فعالان صنف خود را نیز باخبر کنند. همچنین کارشناسان به عنوان راهکار بر توسعه بازار صادرات و توجه به بازارهای خارجی ازسوی فعالان این حوزه تاکید دارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 221956
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا