ادامه گفت‌وگوها در بلژیک

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین ملاقات بود که باقری‌کنی با تاکید بر اینکه ایران همواره ثابت کرده که یک طرف مسوول در عرصه بین‌المللی است، گفت: هر طرف که مسوولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد، به میز مذاکره نزدیک‌تر است.

او با اشاره به اینکه برای ایران دستیابی به نتایج ملموس موضوعیت دارد، تصریح کرد: ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است.

انریکه مورا نیز ضمن تشریح مسوولیت خود به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، بر آمادگی خود به منظور همکاری با کشورمان و سایر طرف‌ها در جهت ادامه مذاکرات برای دستیابی به نتیجه‌ای که مورد پذیرش همه طرف‌ها باشد، تاکید کرد.

آنطور که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود گفته «دو طرف در پایان گفت‌وگوهای اخیر توافق کردند رایزنی‌ها طی دوهفته آینده در بروکسل میان معاون سیاسی وزیر امورخارجه و انریکه مورا ادامه پیدا کند.»

وضعیت اما خیلی هم خوش‌بینانه و امیدوار‌کننده نیست زیرا آن‌طور که روزنامه اماراتی نشنال گزارش کرده، اروپا و ایران هنوز درباره زمان ازسرگیری مذاکرات وین به نتیجه نرسیده‌اند.

پیتر استانو سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز با گفتن اینکه «ما منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم»، خبر داده که جوزپ بورل نماینده ارشد و مسوول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برای ماموریتی متناظر با ماموریت مورا در تهران به واشنگتن سفر کرده است.

به گفته او «جوزپ بورل نیز به سهم خود به واشنگتن رفته است تا با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کند.» استانو تاکید کرده «باید منتظر نتیجه مذاکرات باشیم.»

سفر این مقام اروپایی به آمریکا اما درحالی انجام می‌شود که موضع آمریکایی‌ها هیچ تغییری نکرده است. شاهد آنکه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود تاکید کرده «اگر ایران در قبال خواسته‌هایش چیز کمتری ارائه دهد، مذاکره به جایی نمی‌رسد.»

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در صورت «ادامه وقت‌گذرانی برای مذاکرات» از سوی ایران، پلان B آمریکا چه خواهد بود، مدعی شد: «ما در پیش گرفتن مسیر یک دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق هسته‌ای] و برای پرداختن به طیف کامل نگرانی‌هایمان درباره ایران، صادق و پابرجا بوده‌ایم.»

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است: «ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به برجام هستیم. اگر تهران چیزهای بیشتری بخواهد و چیز کمتری ارائه دهد، این مذاکرات موفق نخواهند بود. اما در نهایت، این چیزی است که بر آن متمرکزیم و قصد ندارم حدس و گمانی فراتر از آن مطرح کنم.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 221970
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا