ناامنی برای شهروندان و بی‌توجهی مسوولان

به گزارش جهان صنعت نیوز: رییسی گفته بود گشت ارشاد می‌گذاریم برای مسوولان؛ اشاره‌ای که سبب شده گمان کنیم تمرکز دولت و سایر دستگاه‌ها بر انجام وظایف و نظارت بر حسن اجرای امور خواهد شد، نه اینکه هم برخورد گشت ارشادی‌ها خشن‌تر و غیرقابل‌ توجیه‌تر بشود و هم بر ناامنی در سطح جامعه افزوده شود.

شاهدش هم همین دو قضیه پرحاشیه اخیر. یکی ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی دیدیم و دو مامور مرد و زن با زور و خشونت یک زن را که در مقابل سوار شدن بر ون گشت ارشاد مقاومت می‌کرد سوار کردند. دیگری هم ماجرای شلیک از پشت به زنان در اصفهان است.

هر دو موضوع تاثیر جدی و عمیقی بر افکار عمومی داشت که ضمن سلب احساس امنیت بخش بزرگی از جامعه که همان زنان هستند، با واکنش‌های متعددی همراه شد.

بدترین بخش ماجرا اما واکنش مقامات و مسوولان مربوطه بود. در هر دو مورد شاهد بودیم که طبق معمول نه خبری از عذرخواهی شد و نه امیدی به پیگیری جدی و واقعی موضوع. پلیس امنیت تهران البته با توجه به واضح بودن قضیه، ناگزیر به پذیرش خطای صورت گرفته شد و دیدیم که سرهنگ کاویانی از برخورد انضباطی با مامور متخلف خبر داد. او اما برخورد خشن صورت گرفته را صرفا «خارج از ضوابط» توصیف کرد و اصلا توضیح نداد که چرا مامور مربوطه به خود اجازه داده، چنین برخوردی کند؟ همچنین نگفت که منظورش از برخورد انضباطی چیست یا چه تضمینی وجود دارد که شاهد تکرار این نوع ماجراها نباشیم؟

در قضیه دوم یعنی تیراندازی از پشت به زنان در اصفهان که با توجه به سابقه آتش به‌اختیارهای این شهر و بی‌نتیجه ماندن پرونده اسیدپاشی‌ها در اصفهان بیشتر مورد توجه قرار گرفت و برخورد و واکنش مسوولان به مراتب بدتر بود.

توضیح غیرقانع‌کننده درباره چرایی آزادی با وثیقه ضارب فقط یک سوی ماجرا بود و سوی دیگر قضیه واکنش آقای نماینده مجلس که آب پاکی را روی دست مردم ریخت و عیان کرد نباید انتظاری در باب پیگیری ماجرا داشت.

حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با «برنا» ماجرا را اساسا توطئه و شیطنت خوانده و گفته «در ماجرای تیراندازی به دختران در اصفهان خبر مستقیمی به ما نرسیده و این یک شیطنت و توطئه بوده و چنین چیزی در اصفهان نبوده است.» جالب آنکه قضیه اسیدپاشی‌ها و پیگیری نشدن آن پرونده را نیز این‌طور توجیه کرده «اسیدپاشی‌هایی که در اصفهان اتفاق افتاد فقط به صورت دختران بدحجاب نبود، بلکه دخترهای محجبه و انقلابی هم مورد این خشونت قرار گرفتند.» او گفته «در آن زمان یک جو نادرستی علیه بعضی از مجموعه‌ها شکل گرفت که به نظرم توطئه‌ای بیش نبود. عده‌ای برای بدنام کردن بخشی از مجموعه‌های مذهبی و متدین اقدام به چنین شیطنت‌هایی کردند.»

همین اظهارات است که سبب می‌شود در دو ماجرای اخیر و دیگر اتفاقات مشابهی که متاسفانه همیشه محتمل است، واکنش مسوولان در همین حد باشد و کار با یک جمله کوتاه که مثل «شیطنت بوده» و «توطئه کردند»، «خواستند گشت ارشاد بدنام شود» تمام شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 221971
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا