پای دولت بر گردن کارمندان

محمدصادق جنان‌صفت * سازمان برنامه و بودجه در مقام بالاترین نهاد بودجه‌ریزی وظیفه‌اش در این مقوله تخصیص بهینه منابعی است که از سوی وزارت اقتصاد به او اعلام می‌شود.

بر اساس این وظیفه اصلی و با توجه به نقش برنامه‌ریزی کلان برای اقتصاد کشور تخصیص بودجه باید با راهبردهای کلان به ویژه با برنامه یک‌ساله در قالب بودجه و نیز برنامه‌های پنج‌ساله در قالب برنامه‌های توسعه سازگار باشد.

با این همه سازمان برنامه‌وبودجه اختیار ندارد به تنهایی درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت برای سال بعد تصمیم قاطع بگیرد وکیفیت افزایش را نیز بدون هماهنگی با نهادهای دیگر تعیین کند. در این صورت باید تصریح کرد آنچه از زبان مسعود میرکاظمی درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱ شنیده می‌شود را باید تصمیم کابینه سیزدهم تلقی کرد جز اینکه دولت و به ویژه رییس دولت سیزدهم آن را تکذیب کند.

واقعیت این است که گفته میرکاظمی درباره مارپیچ فزاینده مزد و حقوق با نرخ تورم با نظریه‌های اقتصادی و نیز با تجربه‌های جهانی تطبیق می‌کند اما این نکته اهمیت دارد که برای ایستا کردن یا کاهش شتاب این مارپیچ تورمی در گام نخست شتاب کدام متغیر را باید کاهش دهیم؟ یعنی برای سال بعد، آن طور که میرکاظمی و سازمان برنامه باور دارند نخست باید ترمز افزایش مزد کارمندان دولت کشیده شود؟

به نظر می‌رسد آژیر قرمز دولت در تامین منابع جدید درآمدی برای سال بعد از همین الان به صدا در آمده است و دولت قصد دارد در حالی که نرخ تورم سال ۱۴۰۰ به عدد ۵۰ درصد برسد حقوق کارمندان دولت را تنها ۱۰ درصد آن هم برای قشر کم‌درآمدتر دولت افزایش دهد. به این ترتیب و در صورت اجرای این عدد‌، دولت سیزدهم پایش را روی گردن کارمندان خود گذاشته و در سال آینده به طور متوسط حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

البته این حرف میرکاظمی باید در جریان و فرآیند تدوین و‌ تصویب بودجه در دولت و مجلس چکش‌کاری شود. اگر مجلس انقلابی هم این اعداد را تایید کند آن‌گاه باید دید کارمندان با پدیده کاهش قدرت خرید خود به میزان حداقل ۴۰ درصد چه برخوردی خواهند داشت.

با توجه به فشاری که هم‌اکنون روی طبقه مزد و حقوق‌بگیر هست و امان آنها را بریده، به نظر می‌رسد دولت باید احتیاط کند. با توجه به اینکه ریشه تورم کاهش درآمد ملی به دلیل کاهش درآمد صادرات و کسری بودجه است و نقش و سهم کارمندان در آن فرآیند عدد بالایی نیست انداختن توپ تورم‌ شتابان به زمین  کارمندان رفتار منصفانه‌ای نیست.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 222216
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا